تعدد شوراها و ستادها کمکی به پیشبرد حفظ قرآن نخواهد کرد

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با انتقاد از تعدد شوراها و ستادهای حفظ قرآن گفت: هر چقدر بتوانیم این شوراها را محدود کنیم و به سوی تخصصی شدن این شوراها پیش برویم، از هر لحاظ به صرفه‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود.
کد خبر: ۲۶۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰ - 04October 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «مهدی قره‌شیخلو»، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تناسبی بین دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن و ستاد راهبری حفظ که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شده است وجود دارد؟ اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ساختاری را برای حفظ قرآن مصوب کرد که از آن مصوبه، دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن تشکیل شد و تصویب دبیرخانه نیز با نظر نمایندگان دستگاه‌های مختلف کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت.
 
وی افزود: پیشنهادمان بر این بود تا ساختار جدیدی برای موضوع حفظ قرآن تشکیل ندهند؛ بلکه مسئولیت‌ها به صورت تام در اختیار این دبیرخانه قرار گیرد؛ اما در شورا رای مثبتی به این پیشنهاد داده نشد  و شورای دیگری برای حفظ قرآن البته با یک سال تاخیر تشکیل شد.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با انتقاد به تعدد شوراها و ستادها در اجرای طرح‌ها اظهار کرد: تشکیل این شوراها و ستادها برای موضوعات مختلف قرآنی از یک سو و تعدد آنها از سوی دیگر مشکلات و معظلاتی را در پی دارد از جمله اینکه نظارت بر اجرای آنها مشکل و دشوار خواهد شد. هر چقدر بتوانبم این شوراها را محدود کنیم و به سوی تخصصی شدن این شوراها پیش رویم؛ از هر لحاظ به صرفه‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود اما ظاهراً این نگاه هنوز در تصمیمات قرآنی کشور وجود ندارد.

قره‌شیخلو در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوعیت نداشتن آزمون اعطای مدرک به حافظان در سند راهبری حفظ مبنی بر اینکه آیا شما در دبیرخانه پیگیر این هستید تا این آزمون در سند راهبری حفظ شورای توسعه فرهنگ قرآنی لحاظ شود؟ گفت: آئین‌نامه طرح حفظ مصوب سال 1385  است و در بند آخرش تصریح شده است که تمامی مزایایی که به حافظان تعلق می‌گیرد باید در قالب مدرک تخصصی دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان صورت گیرد.  بیش از 6 سال طول کشید تا ابلاغیه اجرای آن را از سازمان مدیریت بگیریم و در سال 91 پس از تلاش مضاعف، ابلاغیه اعطای تسهیلات به حافظان قرآن دارای مدرک تخصصی اخذ شد.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه هنوز بسیاری از دستگاه‌ها، به صورت جداگانه آزمون حفظ برگزار می‌کنند، افزود: برگزاری  آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان اگر از یک کانال و به صورت متمرکز برگزار شود برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت از جمله اینکه آمار واحدی از حافظان قرآن بدست می‌رسد امّا در حال حاضر آمارهای مختلف و متفاوتی از تعداد حافظان وجود دارد.

قره شیخلو در این رابطه افزود: اخیراً با همکاری سازمان اوقاف و سازمان سنجش مقرر شد تا برگزاری آزمون سالانه حفظ قرآن سازمان سنجش به دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان واگذار شود و از سال آینده اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم درباره معرفی نمایندگان دبیرخانه به شورای مشورتی طرح ملی حفظ گفت: در مصوبه اخیر شورای توسعه مقرر شد تا دو نماینده از سازمان به شورای مشورتی معرفی کنیم که بر این اساس چهارنفر به شورا معرفی شدند تا طبق نظر شورا، دو نفر به عنوان نماینده دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان در جلسه شورای مشورتی حضور داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار