گفت‌وگوی دفاع پرس با نویسنده کتاب «لاله سرخ کوشک»؛

آتش به اختیار شهیدی که فعالیت‌های فرهنگی‌اش یک شهر را تحت پوشش داشت

«سید محمد کاظم ذاکری» با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهید حجت‌الاسلام «سید جعفر ذاکری»، گفت: فعالیت‌های فرهنگی وی یک شهر را تحت پوشش داشت و لحظه‌ای وقفه در کار وی دیده نمی‌شد و به حق شایسته است که این شهید را بنیان‌گذار فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر شیراز دانست.
کد خبر: ۲۶۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ - 18December 2017

«سید محمد کاظم ذاکری» برادر زاده شهید حجت‌الاسلام «سید جعفر ذاکری» و نویسنده کتاب «لاله سرخ کوشک» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در شیراز، با بیان این‌که کتاب «لاله سرخ کوشک» را بر اساس گفته‌ها‌ی همرزمان عموی شهیدم نوشته‌ام، اظهار داشت: حقیقتاً در طی این ۳۵ سالی که از شهادت این شهید والامقام می‌گذرد، با افراد مختلف و اقشار گوناگون جامعه که برخورد داشتم، به محض این‌که می‌فهمیدند از بستگان شهید هستم، ضمن تجلیل فراوان و یاد کردن از آن شهید بزرگوار، به بیان خاطرات شیرین و جذابی از وی می‌پرداختند که در وهله اول خودم تحت تأثیر این خاطرات قرار می‌گرفتم و دوم این‌که معنویت ویژه این شهید عزیز در طول زندگی کوتاه خود و این‌که این ویژگی‌های مثبت قطعاً می‌تواند برای جوانان و نسل جدید انقلاب تأثیرگذار باشد، حقیر را بر آن داشت تا دست به قلم برده و گوشه‌های کوچکی از عظمت این شهید بزرگوار را به رشته تحریر درآورم.

وی در خصوص شخصیت این شهید والامقام گفت: تقوا، به زندگی این شهید رنگ خدایی داده بود، فارغ از مادیات، ایثار و فداکاری و دلسوزی وی برای اقشار محروم جامعه و خالی نکردن سنگر و همراهی وی با انقلاب حتی در سخت‌ترین شرایط باعث شد که به جرأت بتوان گفت وی زندگی خود را وقف انقلاب و اهداف انقلاب اسلامی کرده بود.

ذاکری افزود: این شهید والامقام در هر سنگری که احساس نیاز می‌شد به‌خصوص در جبهه فرهنگی حضوری پر رنگ داشت و حقیقتاً زمانی که پایگاه فعال فرهنگی را در مسجد عظیمی شیراز به‌همراه همرزمانش پایه‌گذاری کرد، در کمتر جایی در شیراز چنین تشکیلاتی وجود داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهید ذاکری، گفت: فعالیت‌های فرهنگی وی یک شهر را تحت پوشش داشت و لحظه‌ای وقفه در کار وی دیده نمی‌شد و به حق شایسته است که این شهید را بنیان‌گذار فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر شیراز دانست، زیرا موج فعالیت‌های او به مساجد و محله‌های دیگر شهر نیز سرایت پیدا می‌کرد و به تدریج رونق فرهنگی مساجد و مراکز فرهنگی در شیراز بعد از شکل‌گیری پایگاه فرهنگی ایشان در مسجد عظیمی شیراز شکل گرفت و توسعه یافت.

«شهید حجت الاسلام سید جعفر ذاکری»بنیانگزار فعالیتهای فرهنگی در شیراز

نویسنده کتاب «لاله سرخ کوشک» تصریح کرد: با کتاب‌های دفاع مقدس و رشادت‌های شهدای عزیز هشت سال دفاع مقدس بیگانه نیستم و مطالعات زیادی در این خصوص داشته‌ام که این مطالعات کمک زیادی به من در نوع نگارش و نیاز خاص مخاطبان داشته است و سعی من بر این بوده که از زاویه‌ای به زندگانی عموی شهیدم نگاه کنم و برای مخاطبان ترسیم کنم که توانایی جذب آنان و قدرت تأثیرگذاری بالایی داشته باشد، حقیقتاً فکر می‌کنم که بخش خاطرات این کتاب به‌خوبی توانسته رشادت‌های این شهید و شهدا و رزمندگان گمنام زیادی را به تصویر بکشد که خالی از تأثیر نیست.

وی افزود: وصیت‌نامه شهید که خود گوشه‌ای از تاریخ دفاع مقدس است نیز به عنوان شاخصی پر رنگ، ما را به حال و هوای سال‌های دهه ۶۰ و حضور امام امت (ره) می‌برد تا دغدغه شهدا را بدانیم و در دوره‌های وانفسای غلبه مادیات بر معنویات، چراغ راه‌مان باشد و مسیر را گم نکنیم.

ذاکری بیان داشت: همه شهدا عزیزند و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از رشادت آنان نیست، حقیقتاً شهدا چراغ راه آیندگان هستند که نشر و اشاعه و معرفی آن‌ها به عنوان الگویی سازنده، برای ما نویسندگان وظیفه و برای نسل جوان همت است. همتی که با اتکا به شهدا و الگوبرداری از سیره و منش آنان که درس آموخته مکتب اهل بیت (ع) و معمار انقلاب بودند، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: بیایید شهدا را بشناسیم و بدانیم که ما نعمت آسایش و آرامش خود را مدیون آنان هستیم. حقیر به نوبه خود همه به‌ویژه نسل جوان را دعوت به آشنایی با سیره شهدای عزیز کرده و از زحمات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که پرچم‌دار این کار بزرگ است تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار