مجتهدزاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تنها نهاد فرهنگی هستیم که با کلیدواژه دفاع مقدس کار می‌کند/ ارائه الگویی جدید از زن مسلمان در سایر کشورها

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: این سازمان تنها نهاد فرهنگی در حوزه زنان است که با کلیدواژه دفاع مقدس کار می‌کند.
کد خبر: ۲۶۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۱ - 17October 2017
به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس به گفت‌وگو با «مریم مجتهدزاده» رییس این سازمان، پرداخت. در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع پرس: سازمان مشارکت زنان چه میزان توانسته است دغدغه نسل جوان در خصوص دفاع مقدس را پاسخ دهد و همچنین چه میزان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش داشته است؟

مجتهدزاده: سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در راستای اهداف فرهنگی خود اقدام به برگزاری کارگاه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کرده است. همچنین جلساتی با دانشگاه‌های سراسر کشور و فرهنگسراها در خصوص نحوه آسیب‌شناسی و نیازهای جوانان هر منطقه برگزار می‌شود.

سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس فعالیت‌های فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، ترسیم الگوی زن مسلمان و پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود دارد تا طی برنامه‌ها و طرح‌های مختلف به اهداف خود برسد.

دفاع پرس: فعالیت این سازمان در خصوص ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی به چه صورت بوده است؟

مجتهدزاده: سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در خصوص ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی، تعدادی جزوات و کارگاه‌های آموزشی را تهیه و ترسیم کرده است که از طریق برگزاری کارگاه‌ها و ارائه آموزش‌هایی در فضای مجازی و مراکز آموزشگاه‌های مجازی دانشگاه‌های تهران این پودمان‌های آموزشی و جزوات بارگذاری می‌شود.

دو طرح «عقیله» و «سلاله‌ها» به طور خاص به موضوع سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی می‌پردازد. سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تنها نهاد فرهنگی در حوزه زنان است که با کلیدواژه دفاع مقدس کار می‌کند.

آنچه که در کارگاه‌ها، برنامه‌ها، طرح‌ها، جلسات و همایش‌های خاص این سازمان به طور خاص، پر رنگ و ویژه پرداخته می‌شود بحث ادبیات، گفتمان و سبک زندگی با کلیدواژه دفاع مقدس است. تفاوت اساسی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با سایر نهادهای فرهنگی که در حوزه زنان کار می کنند، نقش، بسط و گسترش فرهنگ دفاع مقدس در زندگی امروز جامعه است.

تنها نهاد فرهنگی هستیم که با کلید واژه دفاع مقدس کار می‌کند

دفاع پرس: در خصوص پروژه موزه نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بفرمایید که به چه میزان تا به امروز عملی شده است؟

تحقیقات گسترده و ارزنده‌ای در خصوص پروژه موزه نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گرفته است. مصاحبه‌هایی هم از زنان حاضر در پشت جبهه گرفته شده که در مرحله پیاده سازی است.

50 عکس و تابلو از حضور زنان در دفاع مقدس آماده شده و در هفته دفاع مقدس و مناسبت‌های مختلف برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در اختیار نهادهای مختلف قرار می‌گیرد.

دفاع پرس: ارتباط با دیگر کشورها همچون لبنان، سوریه و ... چه تاثیری در ترویج فرهنگ دفاع مقدس داشته است؟

مجتهدزاده: به طور کلی با کشورهای اسلامی و به خصوص کشورهایی که با بحث بیداری اسلامی در ارتباط هستند، طی سال‌های گذشته ارتباط‌‌‌های موثری در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برقرار شد.

برخی مفاهیم و واژگان فرهنگ دفاع مقدس برای کشورهایی که درگیر بیداری اسلامی هستند و همچنین کشورهای مرتبط با حوزه مقاومت همچون یمن، لبنان و سوریه تاثیرگذار است.

کشورهای اسلامی ترسیم و تعبیر درستی نسبت به واژگانی همچون ایثار، فداکاری، مقاومت و شهامت به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند. به همین جهت ارتباط گیری مداوم و موثر با کشورهای اسلامی و کشورهایی که در حوزه مقاومت بیداری اسلامی فعال هستند، تاثیرات شگرفی دارد.

ما تجربیات خودمان را تبلیغ می‌کنیم تا زنان کشورهای اسلامی با تاسی از فرهنگ دفاع مقدس بتوانند یک الگوی جدید از زن مسلمان را در جهان ایجاد کنند و همچنین بتوانند برای تربیت نسلی سالم از نظر عقیدتی و معنوی مبادرت داشته باشند.

دفاع پرس: سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تا به امروز به میزان از اهداف خود دست یافته‌ و چه میزان از اهداف خود باقی مانده است؟

مجتهدزاده: تا حد بسیار زیادی اهداف سازمان به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حمایت دیگر دوستان این حوزه، محقق شده است. طرح‌های جدید ارائه شده که اجرایشان مستلزم حمایت‌های مالی و معنوی دستگاه و سازمان‌ها است.

طرح‌هایی با همکاری فرهنگسرا، صدا و سیما و دانشگاه را در نظر داریم. این طرح‌ها مرحله تثبیت را پشت سر گذاشته و در مرحله اجرا هستند.

دفاع پرس: در خصوص برنامه های آتی خود نیز توضیحاتی را بفرمایید.

مجتهدزاده: در حال حاضر طرح سلاله‌ها در مدارس اجرا می‌شود. این طرح با موضوع تربیت نوه‌های شهدا و نوجوانان در بحث دفاع مقدس در حال پی‌گیری است.

طرح «عقیله» با موضوع تربیت مبلغ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، طرح «امینه» با موضوع ارائه خدمات مشاوره رایگان به فرزندان شهدا، طرح «محبوبه‌ها» با موضوع صوتی کردن کتب مربوط به دفاع مقدس در جهت معرفی نقش زنان در دفاع مقدس و طرح «خورشید خانه‌ات باش» با هدف تبیین و آموزش مهارت زندگی به مرحله اجرا رسیده اند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار