محمدصادق کوشکی تشریح کرد؛

دلایل تشکیل گروه‌های تروریستی در سوریه و کاهش حمایت از آنها

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران گفت: هر زمان که تاریخ‌ مصرف گروه‌های تروریستی تمام شود کسی برای نگهداری آن­ها اقدام نخواهد کرد. آن‌هایی که تا دیروز از داعش حمایت می‌کردند، الآن حمایت خود را محدودتر می­‌کنند.
کد خبر: ۲۶۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ - 22October 2017
دلایل تشکیل گروه‌های تروریستی در سوریه و کم شدن حمایت از آنهابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدصادق کوشکی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین­‌الملل در خصوص تشدید اختلافات بین گروه­های تروریستی در سوریه به دنبال درگیری داعش با «هیئت تحریر الشام» در شرق حماه با اشاره به اینکه حمایت­‌ها از گروه‌های تروریستی با اتمام تاریخ‌ مصرف آن­ها محدودتر می­‌شود بیان داشت: اختلافات بین گروه‌‌های تکفیری مربوط به امسال نیست.

وی با توجه به اینکه اختلافات بسیار شدید و عمیقی میان گروه­های تکفیری- تروریستی در طول پنج سال گذشته در سوریه وجود داشته است، گفت: نتیجه این اختلاف هزاران کشته و مجروح از بین گروه‌های مختلف بوده است. گروه‌های تکفیری به‌ طور مداوم با یکدیگر می­‌جنگیدند و این جنگ‌ها در مناطق مسکونی اتفاق می‌افتاد. مردم کوچه و بازار و غیرنظامیان نیز قربانی این جنگ داخلی بودند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران با یادآوری اینکه نزاع و درگیری بین دو گروه تکفیری تروریستی جبهه النصره و داعش از سال 2012 تاکنون بارها مشاهده شده است، اشاره داشت: قدرت‌هایی که این گروه‌ها را طراحی کرده‌اند، به آن‌ها القا می­‌کنند که محور حق هستند و بقیه باطل­ند؛ لذا این گروه‌ها از کشتن یکدیگر ابایی ندارند.

وی با اشاره به اینکه تعداد گروه­‌های تروریستی تا الآن نزدیک به 80 گروه رسیده است، افزود: فلسفه تشکیل این گروه‌ها عبارت است از اینکه کشور سوریه را به وسیله جنگ با ارتش این کشور و جنگ داخلی بین خود به یک ویرانه کامل تبدیل کنند؛ لذا درگیری‌ها در پرتو این طراحی‌ها از 2012 ادامه داشته است. با این حال اکثر مناطق از این گروه‌ها پاک‌سازی شده‌اند. مناطق جنوب سوریه و بخش عمده­‌ای از مرز سوریه با لبنان پاک‌سازی شده است. همچنین بخش قابل‌توجهی از مرز سوریه و عراق در حاشیه جنوب رود فرات نیز از وجود تروریست‌ها پاک شده است.

کارشناس مسائل بین­‌الملل با توجه به اینکه مرز اردن در حال پاک‌سازی است، گفت: در حال حاضر قسمت محدودی از قنیطره باقی مانده و تمرکز تروریست­‌ها تنها در شمال غرب سوریه است. قطعاً آینده تروریسم در سوریه روشن نخواهد بود.

وی با تأکید بر اهداف حامیان گروه­های تروریستی اشاره داشت: کسانی که این گروه‌های تروریستی را طراحی کرده و پشتیبانی می­‌کنند، قرار نیست تا آخر آن­ها را حفظ کنند. هدف این بود که انرژی و توان حزب‌الله و ارتش سوریه تحلیل رود.

کوشکی با اشاره به هدف بعدی حامیان گروه­های تروریستی گفت: آن‌ها به دنبال این بودند که توجه جمهوری اسلامی از مسائل عمده مانند نابودی رژیم صهیونیستی به این گروه‌ها معطوف شود و این رژیم نفس راحتی بکشد. عملاً نیز چنین اتفاقی افتاد؛ یعنی محور مقاومت به جای درگیری با اسرائیل، درگیر این گروه‌های تکفیری- تروریستی شد.

وی با توجه به محدود شدن حمایت­‌ها از گروه­های تروریستی تأکید کرد: هر زمان که تاریخ‌ مصرف این گروه‌ها تمام شود، عملاً کسی برای نگهداری آن­ها اقدام نخواهد کرد. همان‌طور که در حال حاضر نیز تمام شدن تاریخ‌ مصرف داعش قابل‌ مشاهده است. آن‌هایی که تا دیروز از داعش حمایت می‌کردند، الآن حمایت خود را محدود و محدودتر می­‌کنند تا این گروه از رده خارج شود.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها