در گفت‌وگو با پرده‌خوان عاشورایی:

هنر پرده‌خوانی باید امروزی شود

هنر پرده‌خوانی یکی از مهمترین راه‌های انتقال آموزه‌های دینی و تاریخ گذشته کشور ما است که بر اساس نیاز امروز باید طراحی شود.
کد خبر: ۲۶۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ - 23October 2017
هنر پرده خوانی باید امروزی شود
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «اگرچه پرده خوانی هنر اصیل و قدیمی ایران است اما با ورود تکنولوژی‌های جدید و دسترسی کودکان به انواع مختلف انیمیشن و ابزارهای نوین نیاز بود که با طرح و ایده‌ای جدید بتوانیم همچنان توجه قشر کودک، نوجوان و جوان را به هنر پرده خوانی حفظ کنیم چون معتقدیم یکی از مهمترین راه‌های انتقال آموزه‌های دینی و تاریخ گذشته کشور ما هنر پرده خوانی است». حمید امدادی هنرمند پرده خوان 38 ساله‌ای است که این روزها با طرح و ایده‌ای که برگرفته از ذهن خلاق خودش است تلاش می‌کند توجه کودکان به وقایع مذهبی کشور مانند واقعه عظیم عاشورا را با هنر اصیل پرده خوانی پیوند بزند. اجرای پرده خوانی این هنرمند که با همکاری محمد مولایی فر این روزها در مدارس منطقه هشت تهران اجرا می‌شود بهانه‌ای شد تا با او در این زمینه به گفت‌وگو بنشینیم.
 
 چرا احیای هنر پرده خوانی تا این اندازه برایتان مهم بود؟

قدیم‌ترها یکی از مهمترین راه‌های جمع کردن مردم کنار هم و جلب کردن توجهشان پرده خوانی بود. پرده‌ای بزرگ و پارچه‌ای که روی دیوار نصب می‌شد، ساکن بود و غالبا یک طرف پرده تصاویر واقعه عاشورا یا کربلا و طرف دیگر صحنه‌های شاهنامه و رزم رستم و سهراب بود که حقیقتا این دو موضوع هیچ ربطی به یکدیگر نداشت و قیاس مع الفارق بود اما همین هنر پرده خوانی می‌توانست مردم را کنار هم جمع کند و اعتقادات و باورهای دینی شان را مرورکند. با گذشت زمان به شرایط امروز رسیدیم. مردمی که به وفور فیلم و انیمیشن می‌بینند و مثل قدیمی‌ترها شوق دیدن پرده خوانی ندارند. کودکانی که هرکدام دنیایی از کارتون روی موبایل یا تب لت هایشان دارند و با تکنولوژی و دیجیتال قبضه شده‌اند. از طرفی تأثیرگذاری هنر پرده خوانی در انتقال مفاهیم باعث می‌شد نتوانیم بی‌تفاوت از کمرنگ شدن آن گذر کنیم از طرف دیگر ما با مردمی رو در رو می‌شدیم که دیگر پرده خوانی مثل قدیم برایشان جذابیت نداشت پس باید چاره‌ای می‌کردیم.

 جرقه دیجیتالی کردن هنر پرده خوانی از کی به ذهنتان رسید؟

از سال 89 بود که ایده کار به ذهنمان رسید و با حمایت آقای ناصر امین زاده و همراهی دوستم محمد مولایی فر کار را شروع کردیم. تصمیم گرفتیم با جمع آوری تصاویر ویدئو پرژکتوری در مورد واقعه کربلا شروع کنیم. حول 11 شخصیت محوری تحقیقات و جمع آوری‌ها را شروع کردیم و برای جامع بودن روایتگری تلاش کردیم از همان ابتدای دعوت کوفیان تصاویر را منسجم تهیه کنیم. دو سال از شروع کار و ایده پردازی تا اتمام جمع آوری تصاویر زمان برد تا به مرحله‌ای رسیدیم که توانستیم کار را روی پرده ویدئو پرژکتور برای نوجوانان و جوانان اجرا کنیم. خوشبختانه امسال هم با حمایت کامل آقای امین زاده و مجموعه فرهنگسرای گلستان توانستیم در سطح منطقه هشت اجراهای خوب داشته باشیم.

 چرا تا این اندازه پرده خوانی واقعه عاشورا و قیام کربلا برایتان مهم است؟

مخاطب ما در پرده خوانی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند این گروه‌های خاص جامعه قرار است مفاهیمی که می‌آموزند و می‌بینند را به گروه‌های بعدی همسالان خودشان یا نسل‌های بعدی منتقل کنند پس ما وظیفه سنگینی داشتیم. از طرفی بچه‌ها آنچه که در مورد عاشورا و کربلا می‌دانستند صرفا شهادت، تشنگی و عزاداری بود در حالی که ما معتقد بودیم باید شعور کربلایی و فهم عاشورایی آنها را بالا ببریم پس باید محوریت داستان‌هایمان از تشنگی و شهادت صرف، به سمت شعور می‌رفت. ما باید در بین تصاویر دنبال محوریت‌های هدف عاشورا مثل ولایت پذیری، ادب، صبر، گذشت، ایثار، فداکاری،حجاب، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، تابعیت از امام زمان و ولی و امام عصر را نشان می‌دادیم. اگر حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتیم قطعا نتیجه نمی‌گرفتیم پس باید دنبال شیوه جدید روایتگری با مفاهیم جدید می‌بودیم. در پایان وقتی می‌بینیم به هدف مان رسیدیم و ایمان داریم روایتگری واقعه کربلا بدون شهادت اهل بیت علیهم السلام رنگ و بوی عرفانی را ندارد به بچه ها از واقعه جنگ و تشنگی هم می‌گوییم.

 بعد از اجرای برنامه بچه‌ها چه عکس العملی دارند؟

چون واقعه‌ای که روایت می‌شود بحث جدیدی است ذهن مخاطبان پر می‌شود از سوال‌های مختلف که دوست دارند سریع جواب بگیرند. ما همیشه بعد از اجرای حجم زیادی از دانش آموزان را داریم که دورمان حلقه می‌زنند و مدام سوال می‌پرسند اینجاست که می‌دانیم کارمان هنوز تمام نشده است و باید پاسخگو باشیم. معمولا برای پاسخ به سوالات کتاب‌های خاص رده سنی هر قشر را معرفی می‌کنیم تا هم خودشان دست بکار گرفتن جواب سوال‌هایشان شوند هم بقیه شبهات ذهنی شان رفع شود. ما وقتی پرده خوانی را شروع می‌کنیم مرحله به مرحله تغییر واکنش را در دانش آموزان می‌بینیم. چشمان گرد شده و متعجب، صورت‌های درهم رفته و چشم‌های پر از اشک تنها بخشی از واکنش‌های بچه‌ها نسبت به تصاویر و پرده خوانی واقعه عاشوراست. اینکه بچه‌ها بدانند امام حسین (ع) برای جنگ به کوفه نیامدند چون امام حسین (ع) به گفته حضرت رسول (ص) امام رحمت است و چنین امامی نمی‌تواند با هدف جنگ جایی برود. بچه‌ها باید بدانند براساس مقتل که معتبرترین نسخه از واقعه عاشوراست امام حسین (ع) آنقدر آب در کاروان داشتند که توانستند حر با تمام یارانش را سیراب کنند و مسئله نبود آب آنقدر پررنگ نبوده است. همه این نکات باعث می‌شود موضوعات و ابعاد جدیدی از واقعه عاشورا در ذهن بچه‌ها نقش ببندد و سوال بپرسند ما هم برای پاسخ دادن به سوالاتشان کتاب‌های جدید معرفی می‌کنیم. من ایمان دارم واقعه کربلا آنقدر روشن، صریح و حزن آلود است که ما می‌توانیم با روایت صحیح از این قیام به اهدافی مهمتر از تشنگی و جنگ برسیم.

تا امروز چند اجرا داشتید و اجراهای بعدی در کدام مدارس است؟

25 مهرماه در خانه فرهنگ فرزانگان و دبیرستان دخترانه تشیع، 26 مهرماه در کتابخانه دکتر شهید و دبیرستان طلوع اسلام، 29 مهرماه در خانه فرهنگ فدک و دبیرستان ابوریحان، 30مهرماه هم در خانه فرهنگ دی و دبیرستان دخترانه میثاق شاهد اجرا داشتیم. اول تا سوم آبان ماه به ترتیب در خانه فرهنگ سلام و دبیرستان دخترانه سمیه، کتابخانه شهربان و دبیرستان امید انقلاب، خانه فرهنگ گلبرگ  دبیرستان پرتو اسلام از ساعت 9 تا 11 اجرای پرده خوانی داریم.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها