المیزان جامع بسیاری از مباحث عرفانی علامه طباطبایی

استاد فلسفه و از شاگردان علامه طباطبائی با تأکید بر تحلیل آثار این علامه گفت: المیزان جامع بسیاری از مباحث عرفانی علامه طباطبایی است.
کد خبر: ۲۶۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ - 15November 2017
المیزان جامع بسیاری از مباحث عرفانی علامه طباطباییبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، آیت‌الله احمد احمدی در همایش علمی مرزبان وحی و خرد با موضوع گرامیداشت مقام علمی علامه «سید محمدحسین طباطبائی» بیان داشت: المیزان جامع بسیاری از مباحث عرفانی علامه طباطبایی است و اینکه چطور آن فلسفه صدرا به عرفان می رسد.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در همایش افزود: فلسفه‌ها همه برای این است که آدم بتواند عمل کند و حال که شما دانشجو هستید باید حواستان باشد که آن اعتقاد و ولایت از دست نرود.

استاد فلسفه و از شاگردان علامه طباطبائی با بیان اینکه مرحوم علامه در اسرار 14 تا فصل دارد، گفت: در خصوص براهین اثبات وجود خدا علیت مهمترین بحث فلسفی است، یک علیت داریم و یک ضروریت که از علیت به وجود می آید.

وی افزود: علامه طباطبائی موضوع علیت را از همین مسائل حس شروع می کند بنابراین ما با این حواس خود با عالم روبرو می‌شویم.

احمدی اظهار داشت: اگر اینطور شد که ما از طریق حواس ارتباط داریم و هرچیزی که نبود و پدید آمد می فهمیم که من علت این‌ها هستم؛ ما از حوزه محسوساتی که داریم و از ماده فراتر رفتیم و در این صورت به خدا می‌رسیم.

وی گفت: یکی از مشکلات همه ما این است که حقیقت ماده را نمی دانیم، آیا ماده همین است که ما می‌یابیم، وقتی دنبال می کنیم به ذات پاک خداوند می رسیم.

استاد فلسفه و از شاگردان علامه طباطبائی با اشاره به ویژگی‌های این علامه بزرگ بیان داشت: باید آثار علامه را تحلیل کنند؛ جنگ عدم و وجود به حرکت تبدیل می شود.

وی ادامه داد: علامه یک دید و بینش دیگری داشت و وقتی مصیبت امیر المومنین (ع) خوانده می‌شد لرزه‌ای بر بدن ایشان می‌افتاد و ارادت خاصی به اهل بیت (ع) داشت.

منبع: صدا و سیما
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار