مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری:

بسیج بر اساس تفکرات قرآن و اسلام شکل گرفته است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تفکر تشکیل بسیج بر اساس تفکرات قرآن و اسلام است، گفت: نقش و کارکرد بسیج ویژگی‌هایی به این نهاد مقدس داده که آن را متمایز از سایر نهادها می‌کند.
کد خبر: ۲۶۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ - 22November 2017

تفکر تشکیل بسیج بر اساس تفکرات قرآن و اسلام استسرهنگ پاسدار «عباس عباسی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در شهرکرد، با اشاره به نقش بسیج در جامعه اظهار داشت: نقش بسیج یک نقش چند بعدی و چندمنظوره است و زمینه‌های مختلف فرهنگی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد و می‌توان نقش آن را در پنج عنوان «بازدارندگی»، «اطلاعاتی ـ امنیتی»، «تدافعی و پدافندی»، «تهاجمی و آفندی»، «فرهنگی ـ اجتماعی» عنوان کرد که این نقش‌ها با توجه به تهدیدهای دشمنان و متناسب با آنها عملیاتی خواهند شد.

وی در مورد فعالیت‌های بسیج گفت: بسیج در عرصه‌های مختلفی همچون «حفظ و انسجام» از طریق برگزاری اردوها، مسابقات، همایش و رزمایش‌های مختلف، «امنیت و دفاع» از طریق دفاع از کوی و برزن، مشارکت در امنیت مناطق بحرانی و کمک به توسعه سپاه، «فرهنگی» از طریق ایجاد شبکه‌های صوتی و تصویری، فعالیت‌های سینمایی و نمایشی، فضای مجازی، نشریات، خدمات مشاوره‌ای و برگزاری جشنواره‌ها و یادواره‌ها و ...؛ «ورزشی» از طریق ایجاد باشگاه‌های ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی، «مشارکت با نیروهای مسلح» از طریق تأمین نظم و امنیت، حفظ دستاوردهای انقلاب و...، «آموزشی» از طریق آموزش‌های اعتقادی، فنی، هنری، امداد و نجات و ارائه خدمات علمی، «سیاسی» از طریق همایش‌ها و نهضت‌های روشنگری و بصیرت‌افزایی و نشست‌های سیاسی، «خودکفایی» از طریق فعالیت‌های خدماتی، صنعتی، کشاورزی، مشارکت با دولت به عنوان مجری طرح‌ها و سازندگی کشور و محرومیت‌زدایی و دیگر عرصه‌ها فعالیت می‌کند.

عباسی در مورد تفاوت بسیج با دیگر ارتش‌های مردمی کشورهای مختلف بیان داشت: موسس بسیج حضرت امام خمینی (ره)، مردی الهی و عبدی صالح است و دستور تشکیل این سازمان الهام گرفته از وحی الهی و قرآن است. فرمانده بسیج ولی فقیه است که نشأت گرفته از ولایت ائمه، پیامبر اکرم (ص) و ولایت فقیه است. در بسیج خدا و ولی خدا بر دل‌ها حکومت می‌کند و آنها را بسوی نور هدایت می‌کند. فرماندهی در بسیج نیز برای رضای خداوند است و فرمانپذیری هم براساس رضایت خدا و عبادت است. اما در اغلب ارتش‌های مردمی جهان موسسان آن افراد غیرصالح و مبتنی بر هوای نفسانی است، فرماندهان آنها ولایت غیر الهی دارند و حرکتشان به سوی ظلمت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: تفکر تشکیل بسیج بر اساس تفکرات قرآن و اسلام است و تحقق آیه شریفه « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» است، عضویت در بسیج داوطلبانه و مبتنی بر تکلیف و انجام وظیفه است و انگیزه عضویت در بسیج ایدئولوژیکی و مکتبی است و روحیه شهادت‌طلبی، بسیجی را به باور شکست‌ناپذیر تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: بسیج در منظومه دفاعی امام و رهبری به مثابه یک استراتژی بازدارنده مردمی مطرح شد و این استراتژی عددی و ایمانی بر قدرت تسلیحاتی ارجحیت دارد. به تعبیر رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی بسیج برای پرکردن خلأهای سیاسی، فکری، اجتماعی و عقیدتی نقش ایفا می‌کند و لذا نقش و کارکرد بسیج ویژگی‌هایی به این نهاد مقدس داده که آن را متمایز از سایر نهادها می‌کند مانند فراگیر بودن، چند بعدی بودن، توان رزم‌افزاری بالا، فرهنگی و اجتماعی بودن و تکلیف‌گرا بودن.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها