فرزاد جهان‌بین:

مهم‌ترین کار در دوران پساداعش فعالیت فکری و فرهنگی است/ داعش در عرصه فکری از بین نرفته است

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: در واقع تسلیم داعش در منطقه البوکمال نقطه پایانی بر تسلط زمینی داعش بود، اما باید توجه داشت که داعش در عرصه فکری و فرهنگی از بین نرفته است.
کد خبر: ۲۶۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ - 03December 2017
مهم‌ترین کار در دوران پساداعش فعالیت فکری و فرهنگی است/ داعش در عرصه فکری از بین نرفته است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فرزاد جهان‌بین عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد در گفت‌‌وگویی با بیان اینکه داعش در عرصه سرزمینی (به جز بخش محدودی در سوریه) حاکمیت خود را از دست داده است، اظهار داشت: در واقع تسلیم داعش در منطقه البوکمال نقطه پایانی بر تسلط زمینی داعش بود، اما باید توجه داشت که داعش در عرصه فکری و فرهنگی از بین نرفته است.

وی با استناد به تاریخ افزود: بعد از جنگ نهروان که یاران امام علی (ع) تصور کردند که نسل خوارج منقرض شده است، امام (ع) در پاسخ آنان گفت: «کلا، و الله انهم نطف فی اصلاب الرجال و قرارات النساء، کلما نجم منهم قرن قطع حتى یکون آخرهم لصوصا سلابین‏»؛ نه! چنین نیست، آنان به صورت نطفه‌هایى در صلب مردان و رحم زنان به سر مى‏‌برند، هرگاه شاخى از آنان بروید، بریده مى‌‏شود تا سرانجام به صورت گروه‌هاى غارتگر و ربایندگان اموال در مى‌‏آیند.

جهان‌بین تصریح کرد: البته پیش از شروع جنگ نهروان براى تقویت روحیه مسلمین که در اثر مرور زمان و قتل و غارت چریک‌هاى معاویه پایه ایمان و جنگجویى آن‌ها ضعیف شده بود، امیرالمؤمنین (ع) فرمود: از تمام این خوارج کمتر از 10 نفر زنده خواهند ماند، هم چنان که از شما کمتر از 10 نفر شهید خواهند شد و این فرمایش امام یکى از معجزات آن حضرت است که پیش از وقوع حادثه از کیفیت آن خبر دادند.

وی ادامه داد: اینکه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «سرانجام به صورت گروه‌هاى غارتگر و ربایندگان اموال در مى‌‏آیند»، نشان می‌دهد که این فکر از بین نرفته است و هر جا عرصه‌ای پیدا کند، ظهور خواهد کرد و این باید به عنوان مفروض یادمان باشد که پایان سرزمینی داعش به معنای پایان فکر داعش نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه تلقی ندانستن پایان فکر داعش الزاماتی را پیشروی ما خواهد گذاشت، بیان داشت: یکی از این لوازم و اقتضائات این است که داعش و فکر آن در چه شرایطی رشد کرد، چرا شکل گرفت و چه عواملی موجب می‌شود این فکر و تفکر مجدداً سر بر بیاورد که باید مود توجه و تأمل قرار گیرد.

وی افزود: رفتارهای افراطی، تهجر و جمود فکری از جمله زمینه‌هایی است که می‌تواند شرایطی برای بروز چنین فکری فراهم کند، اگر بصره را نگاه کنید،‌ می‌بینید پایگاه مخالفان امیرالمؤمنین (ع) است، اما با گسترش فکر معتزله (جز اندیشه‌های اهل سنت) در بصره، شرایطی فراهم می‌شود که مردم این شهر تمایل به امام علی (ع) و اهل بیت پیدا می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که بستر فکری به چه میزان اهمیت دارد.

جهان‌بین مهم‌ترین کار در دوران پساداعش را کاری فکری و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: یک ظرفیت مهمی‌ وجود دارد و آن هم ظرفیت اهل بیت است، زیرا شیعه و سنی اهل بیت را قبول دارند و همه به اتفاق بر حدیث ثقلین پیامبر اعظم (ص) اجماع دارند ««إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»، بنابراین باید بحث شیعه و سنی را به سمت سبک زندگی برد.

وی ادامه داد: ما مسلمان هستیم و می‌خواهیم زندگی کنیم، چه مدلی می‌تواند زندگی ما را پیش ببرد و از چه منابعی می‌توان این معارف را به دست آورد، قطعاً اگر این بحث باشد،‌ اهل بیت در کنار قرآن کریم یک ثقل هستند و می‌توانند محور قرار گیرند و با محوریت قرار گرفتن اهل بیت،‌ حواشی می‌تواند رنگ ببازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با تأکید بر اینکه ملت‌های کشورهای سوریه و عراق در پیروزی‌ها نقش اساسی داشتند،‌ اظهار داشت: درست است که ایران به آن‌ها کمک کرد، اما حشد الشعبی در عراق و دفاع ملی در سوریه در این پیروزی مؤثر بودند و نباید بر سر آن‌ها منت گذاشت، اگر ایران در این مناطق حضور داشته و دارد، برای امنیت خودش بوده است، چرا اگر ایران قاعدتاً در عراق و سوریه حضور نمی‌داشت، اکنون باید در کرمانشاه و یا حتی تهران با آن‌ها درگیر می‌شدیم.

وی گفت: در دوران پساداعش باید پیوندهای عاطفی و مراودات اقتصادی افزایش پیدا کند، هر چقدر این روابط نزدیک‌تر باشد، آن گروه‌ها و افراطی‌ها به حاشیه می‌روند، لذا معتقد هستم که ظهور داعش یک فرصت بی‌نظیر در جهان اسلام شد و آنچه دشمنان ما می‌خواستند محقق نشد، عرصه‌ای پیش آمده است که در ذیل آن همکاری و همدلی می‌تواند افزایش یابد.

منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار