نقش تیپ 58 ذوالفقار در عمليات «مطلع‌الفجر»

تيپ 58 ذوالفقار بنابر دستور، از اوايل مهرماه سال 1360 تلاش جهت يافتن منطقه‌اي براي انجام عمليات آغاز شد. براي اجراي عمليات، تيپ 58 ذوالفقار، طرح «ذوالفقار 1» را تهيه و منتشر کرد
کد خبر: ۲۶۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹ - 11December 2017

نقش تیپ 58 ذوالفقار در عمليات «مطلع‌الفجر»به گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، عملیات «مطلع الفجر» در منطقه جبهه میانی «گیلانغرب» در منطقه «چرمیان» و «شیاکوه» و «تنگ قاسم آباد» با رمز «یا مهدی ادرکنی (عج)» در تاریخ 20/09/1360 با هدف ازادسازی ارتفاعات گیلان‌غرب آغاز شد.

نیروهای خودی، در ارزش‌گذاری سه جبهه، (مانند دشمن) اولویت اول را برای جبهه جنوبی قائل بودند و جبهه‌های میانی و شمالی در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشت، به همین علت فرماندهی نیروهای خودی در جبهه جنوبی تمرکز یافته بود و جبهه میانی عمدتاً با اتکای به توان تقویت شده سپاه منطقه 7 و قرارگاه ارتش جمهوری اسلامی در غرب کشور اداره می‌شد. به همین علت توانی که در عملیات‌های جبهه جنوبی به کارگرفته می‌شد در عملیات‌های میانی و شمالی نبود.

طرح ذوالفقار 1 توسط تیپ 58 ذوالفقار:

فرماندهان نظامی به این نتیجه رسیدند که برای پشتیبانی از عملیات‌های منطقه جنوب، ایجاب می‌کند که در منطقه غرب نیز تلاشی صورت گیرد.

تیپ 58 ذوالفقار که از سال 1359 در منطقه حضور داشت، بنابر دستور، از اوایل مهرماه سال 1360 تلاش جهت یافتن منطقه‌ای برای انجام عملیات آغاز شد. برای اجرای عملیات، تیپ 58 ذوالفقار، طرح «ذوالفقار 1» را تهیه و منتشر کرد و برای اولین‌بار در منطقه غرب، هدف در عمق 10 کیلومتری پشت دشمن انتخاب شد که به فرماندهی مشترک ارتش و سپاه این عملیات انجام می‌شد، یک عملیات بسیار وسیع با اهدافی بزرگ که گه گاه دور از انتظار جلوه می‌نمود.

نبرد شب و روز ادامه داشت، صعود به ارتفاعات به سختی انجام می شد و مشکلات بسیار بود و مقاومت دشمن حیرت‌انگیز؛ ارتفاعات شیاکوه و برآفتاب به تصرف خودی درآمد. اما پاتک‌های سنگین و متوالی دشمن از یک سو و عدم امکان پشتیبانی از نیروها به سبب دوری مسافت خط مقدم با عقبه از سوی دیگر موجب شد با وجود 17 روز مقاومت و تلاش تیپ 58 ذوالفقار و... سرانجام مواضع قبل از حمله تثبیت شود. در این عملیات علاوه بر خسارت سنگین به تیپ‌های 2، 36، 412، 425، 503 و 32 تعداد، 1700 نفر از نفرات دشمن کشته و زخمی شده و 140 نفر اسیر شدند. در این عملیات همچنین «عبدالحمید انشائی» از افسران شجاع ارتش و «غلام‌علی پیچک» فرمانده سپاه منطقه 7 به شهادت رسیدند.

نقش استان سمنان در عملیات مطلع‌الفجر:

در این عملیات، رزمندگان استان سمنان تحت امر تیپ 27 محمد رسول الله (ص) در غالب یک گردان پیاده رزمی در تمامی مراحل عملیات و پاتک‌های دشمن حضور موثر داشته که تعدادی مجروح و تعداد 9 نفر از بهترین عزیزان استان به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار