یادداشت/ مهدی مقاری

حذف تعطیلی ۱۵ خرداد، قطعه‌ای از پازل استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی

حذف تعطیلی ۱۵ خرداد، در حالی چند سال است، از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که مردم ورامین و پیشوا به عنوان وارثان قیام ۱۵ خرداد، نسبت به این موضع‌گیری‌ها اعتراض دارند.
کد خبر: ۲۷۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴ - 14December 2017

حذف تعطیلی ۱۵ خرداد، قطعه ای از پازل استحاله فرهنگی انقلاب اسلامیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مهدی مقاری در یادداشتی نوشت:

بذر نهضت اسلامی که رهبری آن را مراد عاشقان، حضرت امام خمینی (ره) به‌عهده داشت در دهه ۴۰ در زمین حاصلخیز ایران پر گهر نهاده شد که در اواخر دهه ۵۰، رویشی بزرگ و بی‌مثال چون انقلاب اسلامی، ثمره  و بهره آن شد.

در ۱۵ خرداد ۴۲  و در اوج خفقان رژیم سفاک پهلوی، جوانانی پر شور ولی لبریز از شعور و ارادتمند به ساحت  مرجعیت تشیع، با در دست گرفتن جان خود و در حمایت از مراجع عظام تقلید و در رأس آنان حضرت امام خمینی (ره)، نطفه‌ای را در ایران زمین نهادند  که در ۲۲ بهمن ۵۷ شکوفه‌های آن، همدلی و اتحاد ایرانیان در صیانت از دیانت و اصالت به‌بار نشست.

بی‌شک اگر رشادت، شجاعت و شهامت مردم  در آن سال و از خودگذشتگی ایشان به‌ویژه جوانان در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ نبود، روحیه جسارت، حق طلبی، حق‌جویی و مطالبه‌گری در کشور تسری نمی‌یافت و کشور شاهد تحول و تغییر بنیادین که همان انقلاب اسلامی است، نمی‌شد.

بارها  و به کرات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی از نقش بی‌بدیل ۱۵ خرداد در پیروزی نهضت اسلامی مردم ایران و تکریم این روز بزرگ تاریخی سخن گفته‌اند و در این باب کتاب‌های بسیار، مقالات متعدد و صحبت‌های تاریخی قاطع و آثار هنری فاخر فراوانی منتشر شده و به جرأت می‌توان گفت ۲۲ بهمن بدون ۱۵خرداد بی‌نشان است و بایستی هویت اصلی انقلاب اسلامی را در این روز جستجو کرد و یافت.

بیش از نیم قرن از این واقعه تأثیرگذار بزرگ در تاریخ ایران می‌گذرد که قریب چهل سال آن در حیات انقلاب اسلامی است، اما اخیرا برخی در پی کم کردن تعطیلات در تقویم رسمی کشور هستند که این موضوع، خود قطعه‌ای از پازل استحاله بزرگ فرهنگی در تاریخ انقلاب اسلامی است و نگاه ما به حکایت، نه از سر کم شدن یک روز از تعطیلات است، بلکه نادیده‌ گرفتن روزهای ارزشی و تاریخی انقلاب است.

بی‌شک ۱۵ خرداد جزء ارکان انقلاب اسلامی است که با حذف تعطیلی و کاهش اثرنفوذش، خود انقلاب مورد هجمه و هدف قرار گرفته است که می‌طلبد نمایندگان انقلابی، مانع آثار شوم و سوء این حرکت ضد فرهنگی شوند.

اینکه پراکندگی تعطیلات در تقویم ایران تناسب مدون و مستحکمی ندارد، جای بحث ندارد و اعمال سلیقه‌هایی که سبب ایجاد تعطیلی شده نیز دراین مجال نمی‌گنجد، اما می‌طلبد همسو با شیوه‌های نوین مدیریت و براساس تحقیقات و مطالعات میدانی و دانشگاهی و با بهره‌گیری از خرد جمعی و فارغ از سلایق  و تعلقات مذهبی و سیاسی، تدبیری اندیشید تا رها بودن بدون برنامه روزانه چهار میلیون حقوق‌بگیر دولت، جدای از بازنشستگان و از کارافتادگان و بالغ بر ۱۷ میلیون دانش آموز و دانشجو، در یک روز تعطیل و بدون خروجی مورد نظر چه برسر اقتصاد و دانش و فرهنگ کشور می آورد، ضمنا نبایستی از این نکته غافل شد که نهادهای فرهنگی اثرگذار چه راهکار و اندیشه ای را برای جامعه در روزهای تعطیل مندرج در تقویم دارند و آیا صرف تعطیل اعلام نمودن روزی و دست از کار کشیدن می تواند در تکریم و بزرگداشت آن روز و یا روزها موثر باشد؟ البته گویا جنبه استراحت کردن آن روز بر مناسبتش برتری دارد.

جالب است بدانیم با مقایسه ای درمی‌یابیم که در کشور ایالات متحده  آمریکا ۱۱۷ روز و در کشورچین ۱۱۵ روز در سال تعطیل هستند درحالی که ایران با ۷۸ روز تعطیلی، در در رتبه یازدهم  تعطیلات کشورهای دنیا قرارگرفته است و این درحالی است که  سرانه کار مفید در ایران، سالانه ۸۰۰ ساعت است اما آمریکا با این تعداد از تعطیلات،  سرانه کار مفیدش، سالانه ۱۳۶۰ ساعت است و این نشان می دهد کشورهایی که تعطیلات بیشتری دارند سرانه کار مفیدشان بیشتر است و این موضوع، ضرورت کار فرهنگی بیشتر و رد فرضیه تعطیلات بیشتر، کارایی کمتر را  متذکر شده و تقویت می کند.

اما حکایت ۱۵ خرداد که چشمه جوشان انقلاب اسلامی از آن تراوش یافت و نقطه کانونی آن است، از این حکایات جداست، چراکه حذف آن، نشانه گرفتن و  ضربه  به اصل انقلاب اسلامی است و نبایستی به این خواسته تمکین نمود. بزرگان مذهبی دشت ورامین جزو معترضین به این موضوع هستند که هر از چندی برخی آقایان نماینده، بر طبل حذف تعطیلی این روز و روزهایی چون ۱۲ فروردین که روز جمهوری اسلامی است، می کوبند.

مردم پیشوا و ورامین با تعصب خاصی قضیه حذف تعطیلی این روزها به خصوص ۱۵ خرداد را تعقیب کرده و به آن حساسیت نشان می دهند و نمونه های آن هم موضعگیری جالب امام جمعه پیشوا و امام جمعه موقت ورامین بود که هرکدام نمایندگان را از اتخاذ چنین تصمیمی منع کرده و آنها را متوجه نتیجه این عمل خود نمودند.

امید است با درک جایگاه حقیقی روزهایی چون ۱۵ خرداد و ۱۲ فروردین توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه در هر پست و مقامی، بدانیم در چه حکومت و چه منطقه و چه موقعیتی زندگی می‌کنیم و حیات امروز ما بستگی به چه  رشادت‌هایی دارد که برای ماندگاری روزهایی این‌چنینی هزینه شده و چه افرادی خود را تقدیم اعتلای این ایام الله کرده‌اند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها