شیخ نعیم قاسم: مقاومت و انتفاضه تنها راه حل مسئله فلسطین است

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: راه حل مسئله فلسطین با مقاومت و انتفاضه آغاز می‌شود.
کد خبر: ۲۷۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲ - 23December 2017

شیخ نعیم قاسم: مقاومت و انتفاضه تنها راه حل مسئله فلسطین استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: راه حل مسئله فلسطین در درجه اول دست خود فلسطینی هاست و با مقاومت و انتفاضه آن‌ها آغاز می‌شود.

شیخ نعیم قاسم گفت: خطر اسرائیل تنها برای فلسطینیان و سرزمین اشغالی فلسطین نیست بلکه این رژیم خطر واقعی برای منطقه و کشور‌های مختلف به شمار می‌رود. اسرائیل می‌خواهد دستاویزی در فلسطین داشته باشد تا بتواند از طریق آن بر همه منطقه تسلط یابد و تحولات بین المللی را به نفع خود تغییر دهد، دلیل آن نیز طرح توسعه جغرافیایی اسرائیل در سال ۱۹۶۷ با اشغال شماری از کشور‌های عربی بود، اما نتوانست از نظر جغرافیایی این اشغالگری را انجام دهد و اشغال جغرافیایی را به اشغال سیاسی و فرهنگی تغییر داد، به طوری که از شرایط بین الملل برای تثبیت موقعیت خود در منطقه استفاده کرد و به سمت فتنه انگیزی و ایجاد جنگ‌ها و تحریک پرداخت تا منطقه فرو بپاشد و بتواند از نظر سیاسی بر منطقه تسلط یابد، زیرا تسلط سیاسی بر منطقه، اسرائیل را از تسلط نظامی پر هزینه بی نیاز می‌کند. این در حالی است که تسلط نظامی اسرائیل بر منطقه نیز غیرممکن است.

او در نشستی که حزب الله با عنوان «قدس پایتخت ادیان آسمانی» در مجتمع امام مجتبی علیه السلام برگزار کرد، افزود: منشأ همه مشکلاتی که در منطقه می‌بینیم اسرائیل است. جنگ عراق و اشغال آن توسط آمریکا برای هدف قرار دادن قدرتی بود که در عراق وجود داشت تا عراق در منطقه تضعیف شود. پس از آن آمریکا در شماری از کشور‌های عربی نفوذ پیدا کرد و مشکلاتی به وجود آورد که هدف اصلی آن تضعیف این کشور‌ها بود. همچنین در لبنان در سال ۲۰۰۶ جنگی از سوی اسرائیل بر این کشور تحمیل شد که به دستور آمریکا بود. هدف از آن همانطور که کاندولیزا رایس در روز نهم جنگ، ایجاد منطقه خاورمیانه جدید مطرح کرد، بود که سر آغاز آن از لبنان است، پس از آن تجاوز به سوریه در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت و آمریکایی‌ها بار دیگر همین عبارت‌ها را مطرح کردند و گفتند سوریه سرآغازی برای ایجاد منطقه خاورمیانه جدید خواهد بود و با ابزار‌هایی همچون تروریسم تکفیری اهداف خود را در سوریه پیگیری کردند تا نتیجه آن به نفع اسرائیل منتهی شود. بنابراین همه مشکلات ما از اسرائیل است و این رژیم منطقه را نگران کرده است و باعث جلوگیری از پیشرفت منطقه می‌شود.

او افزود: آن‌ها روند صلح یا سازش را مطرح کردند که هدف از آن به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل با مرز‌های بین المللی در کنار باقی ماندن چیزی به نام فلسطین بود، صلح و سازش نیرنگی است تا رژیم اسرائیل با مرز‌هایی که برایش تعیین می‌کنند به رسمیت شناخته شود و این به منزله راه حل مسئله فلسطین نیست، چرا؟ زیرا میز مذاکراتی که از آن سخن می‌گویند میزی است که باید بر سر آن اسرائیلی‌های اشغالگر که همه چیز در اختیار دارند و فلسطینی‌هایی که به حق آن‌ها تجاوز شده است و هیچ چیزی در اختیار ندارند، حضور داشته باشند. بنابراین میز مذاکرات به منزله میز اذعان اجباری فلسطینیان به موجودیت اسرائیل است. بنابراین ما در برابر مذاکراتی واقعی قرار نداریم بلکه در واقع دیکته کردن شرایط است.

شیخ نعیم قاسم افزود: در زمانی که از مذاکرات سخن می‌گویند و همواره از آن دفاع می‌کنند می‌بینیم که شهرک سازی‌های اسرائیل افزایش می‌یابد و شهرک‌ها گسترده‌تر می‌شود و تنها محکومیت‌های لفظی از گوشه و کنار می‌شنویم که هیچ ارزشی ندارد و شهرک‌سازی‌ها روز به روز گسترده‌تر می‌شود، و این بدان معنی است که آن‌ها با این مذاکرات نمی‌خواهند با انصاف با فلسطینیان رفتار کنند، این مذاکرات به اندازه‌ای به درازا کشید که بیش از انتظار آمریکا و هم پیمانانش بود، آن‌ها در حین برگزاری مذاکرات از ناتوانی در پایان دادن به آن سخن می‌گفتند.

آن‌ها نتوانستند از طریق مذاکرات بر فلسطینی‌ها تسلط یابند آن‌ها امیدوار بودند مردم فلسطین با این مذاکرات کشور خود را فراموش کنند یا اینکه در برابر چالش‌ها قرار بگیرند و تضعیف شوند و در نهایت اسرائیل ثبات پیدا کند، اما فلسطینیان مقاومت و انتفاضه خود را ادامه دادند. آن‌ها (دشمنان) فهمیدند که فلسطین برای نسل‌های جدید از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این نسل از همان کودکی با عشق به فلسطین و دفاع از سرزمین خود و ایمان به مقدسات تربیت شدند و این مسئله برای اسرائیل و کسانی که پشت اسرائیل ایستاده اند شگفت آور و ناگهانی بود.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: از اینرو در می‌یابیم که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس، تصمیمی نیست که بدون هیچ پشتوانه و ناگهانی اعلام شده باشد بلکه این تصمیم بخشی از نقشه‌ای است که آن را توافقنامه قرن نامیده اند. توافقنامه قرن چیست؟ توافقنامه قرن چهار بخش دارد: اول اینکه قدس به اسرائیل تعلق دارد و به جای شرق قدس، ابودیس پایتخت فلسطین باشد، دوم اینکه عربستان سعودی کمک‌های مالی لازم را برای همه پناهندگان و آوارگان فلسطینی در کشور‌های مختلف به عهده بگیرد و به آن‌ها به جای تحویل منازلشان معادل مالی پرداخت شود. آن‌ها نیز باید بازنگشتن به منازل خود را امضا کنند و همانجا که هستند بمانند و با این اقدام حق بازگشت آنان به طور کامل لغو می‌شود که با حمایت عربستان سعودی و امارات و با نظارت آمریکا صورت می‌گیرد. سوم اینکه زمین‌های کرانه باختری که در آن‌ها شهرک‌سازی‌ها صورت گرفته تقریبا به طور کامل برای اسرائیلی‌ها باقی خواهد ماند و با برخی زمین‌ها به مساحت‌های نزدیک به مساحت صحرای سینا در نزدیکی نوار غزه جایگزین می‌شود. چهارم اینکه فلسطین نه محافظی داشته باشد و نه ارتشی که از آن دفاع کند و تنها تحت نظارت بین المللی قرار بگیرد و زیر فشار‌های اسرائیل همچنان باقی بماند تا آسیبی از ناحیه فلسطین به اسرائیل نرسد.

او افزود: راه حل اول از خود مردم فلسطین آغاز می‌شود که از طریق مقاومت و انتفاضه ایستادگی می‌کنند و هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را مجبور کند تا سرزمین خود را ترک کنند و هیچ کس نمی‌تواند به نیابت از آن‌ها چیزی را امضا کند. بنابراین اسرائیل می‌تواند زمین‌ها را اشغال کند، اما نمی‌تواند صاحب و مالک زمینی شود. رژیم اسرائیل متجاوز است و هیچ حقی ندارد و این مسئله اصلی است که باید بر آن تاکید کنیم. من بار دیگر تاکید می‌کنم که قدس مسئله‌ای است که به فلسطین و کشور‌های عربی و اسلامی تعلق دارد.

او با اشاره به پیروزی حزب الله در جنگ و آزادی مناطق لبنان در سال ۲۰۰۰ و پایداری نوار غزه در سه جنگ تحمیلی اسرائیل گفت: مقاومت توانست تروریست‌های تکفیری را در عراق و سوریه علی رغم همه حمایت‌های بین المللی از تروریسم، هدف قرار دهد و محور مقاومت توانست آن‌ها را در منطقه شکست بدهد و سوریه و عراق را آزاد و به طرح اسرائیل ضربه مهلکی وارد کند.

این نشانه‌ها بیانگر این مطلب است که آمریکا در پرونده‌ها و مسائل زیادی شکست خورده است و نیرو‌های مقاومت در این درگیری‌ها پیروز شدند، از اینرو نیرو‌های مقاومت همچنان در پرونده فلسطین و قدس نیز پیروز خواهند شد.

او افزود: باید همواره تاکید کنیم که هدف، فلسطین است و نباید فراموش شود. بنابراین اگر هدف ما فلسطین باشد در کشور‌های خود و در فلسطین پیروز خواهیم شد. فلسطین و قدس آینده همه ما را تشکیل می‌دهد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها