کارگاه آموزشی تدوین خاطرات شفاهی دفاع مقدس در یاسوج برگزار شد

کارگاه آموزشی تنظیم و تدوین خاطرات شفاهی دفاع مقدس، امروز (سه‌شنبه) در یاسوج برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ - 26December 2017

کارگاه آموزشی تنظیم و تدوین خاطرات شفاهی در یاسوج برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از یاسوج، کارگاه آموزشی تنظیم و تدوین خاطرات شفاهی حوزه دفاع مقدس امروز (سه‌شنیه) با همکاری دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در یاسوج برگزار شد.

«محمد قاسمی‌پور» محقق و خاطره‌نگار حوزه دفاع مقدس در این کارگاه با بیان این‌که کار تدوین خاطرات شفاهی از اولین مواجهه ما با راوی شروع می‌شود، اظهار داشت: یادداشت‌برداری نکات مهم در حین مصاحبه، سرمایه ما را در هنگام نوشتن چند برابر می‌کند.

وی رمان، داستان کوتاه، سفرنامه، شرح‌حال‌نامه یا سرگذشت‌نامه و خاطرات را از زیرشاخه‌های ادبیات عنوان کرد و افزود: تاریخ به ادبیات وابستگی دارد و نویسندگان حوزه دفاع مقدس باید از این ارتباط آگاه باشند.

این محقق و خاطره‌نگار حوزه دفاع مقدس با تأکید بر این‌که ما حق دخل و تصرف در خاطرات مطرح شده توسط راوی را نداریم، گفت: باید به خاطرات وفادار بمانیم و آن‌ها را با صداقت تمام انتقال دهیم، خاطره می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد اما مطلب افزوده نباید داشته باشد.

قاسمی‌پور مصاحبه را رکن تاریخ شفاهی و خاطره‌پژوهی دانست و عنوان کرد: سادگی، صمیمیت، راحتی و بی‌تکلفی در کلام بهترین راه انتقال خاطرات است.

وی ابراز کرد: نویسنده باید راوی و ویژگی‌ها، محاسن و مشکلات او را بشناسد و مصاحبه قالب زنده و اصیل گفت‌وگو پیدا کند.

این محقق و خاطره‌نگار حوزه دفاع مقدس با بیان این‌که ارتباطات 75 درصد کار مصاحبه است، گفت: آدم‌شناسی نویسنده باید قوی باشد و بتواند بر تنگناهای ارتباطی غلبه کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار