پژوهشگر دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

جامعه نیاز به احیای واقعه تاریخی دیدار عشایر با امام (ره) دارد/ دشمن بعثی نتوانست عشایر عرب را از نظام جدا کند

میلاد کریمی با تاکید بر اینکه دشمن بعثی نتوانست عشایر عرب خوزستان را از نظام جمهوری اسلامی ایران جدا کند، گفت:‌ سیدمحمدحسین علم‌الهدی که در آن زمان مسئولیت سپاه هویزه را بر عهده داشت، جهت خنثی کردن تبلیغات منفی صدام، هماهنگی دیدار عشایر خوزستان با امام (ره) را فراهم کرد.
کد خبر: ۲۷۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ - 28December 2017

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: شهید حامد جرفی با هجوم رژیم بعث به خاک کشورمان، بیان داشت که می‌توانیم از ظرفیت عشایر منطقه جهت دفاع استفاده کنیم. پس از مجروحیت وی، شهید علم الهدی به عنوان فرمانده سپاه هویزه وارد منطقه می‌شود و بسیج مردمی را که ایده و فکر شهید حامد جرفی بود، تکمیل می‌کند. چندی بعد جهت از بین بردن تبلیغات پوچ دشمن جهت ایجاد لشکر عرب‌های خوزستان، همراه با شهید قدوسی دیداری میان عشایر خوزستان با امام (ره) فراهم می‌کنند. پس از این دیدار، مردم عشایر تا پای جان در مقابل دشمن بعثی ایستادگی می‌کنند.

در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با «میلاد کریمی» پژوهشگر دوران دفاع مقدس و دبیر شورای فرهنگی یادمان شهدای هویزه جهت تشریح ماجرای این دیدار را می‌خوانید:

دفاع پرس: چرا در روز‌های آغازین جنگ، این دیدار صورت گرفت؟  

کریمی: عشایر خوزستان در نوک پیکان دفاع مردمی در دوران دفاع مقدس حضور داشتند. دشمن بعثی آن زمان تصور می‌کرد که مردم عرب خوزستان به واسطه عرب بودنشان، از رژیم بعث حمایت خواهند کرد. این در حالی است که مردم عشایر عرب هشت سال تا پای جان مقابل رژیم بعث ایستادگی کردند.

دشمن قصد داشت مردم عشایر و به خصوص عشایر عرب را از نظام جمهوری اسلامی جدا کند، که در این توطئه ناکام ماند. صدام جهت اجرای این نقشه سه شیوه را اجرایی کرد: تبلیغ، تهدید و تقدیر.

ابتدا آن‌ها در رسانه‌های عربی تبلیغات گسترده‌ای را با هدف آزادسازی مردم خوزستان از جمهوری اسلامی آغاز کردند. رژیم بعث محرومیت‌هایی که در رژیم پهلوی در مناطق مرزی ایجاد شده بود را دست مایه و بهانه‌ای جهت جذب مردم عرب کرد. آن‌ها علت حمله به ایران رو نجات اعراب بیان می‌کردند.

روش دیگر آن‌ها تهدید بود. چند ماه پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی، اسلحه‌هایی از طریق مرز‌ها وارد کشور شده و به طور رایگان میان مردم توزیع می‌شد. آن‌ها امید داشتند که در آینده مردم عرب ایران از طریق این اسلحه‌ها در کنار نیرو‌های بعثی خواهند جنگید. صدام تصور می‌کرد که با آغاز جنگ علیه ایران، یک لشکر از عرب‌های خوزستان با وی همراه خواهند شد. از سوی دیگر دشمنان از طریق عناصر خود فروخته بین روستا‌ها و مناطق مرزی تردد می‌کردند و با بمب‌گذاری در سطح شهر از بازار تا مسجد، سعی در ناامن کردن شهر و ترساندن مردم داشتند.

روایت نخستین پخش تلویزیونی صادق آهنگران/ جامعه نیاز به احیای واقعه تاریخی دیدار عشایر با امام (ره) دارد

عرب‌های خوزستان بر خلاف تصور صدام، همراه با سپاه و نیرو‌های مردمی از کشور دفاع کردند. سید محمدحسین علم الهدی که در آن زمان مسئولیت سپاه هویزه را بر عهده داشت، جهت خنثی کردن تبلیغات منفی صدام، هماهنگی دیدار عشایر خوزستان با امام (ره) را فراهم کرد.

وی بر این استدلال بود که مردم در مقابل عراق ایستاده‌اند و خون می‌دهند، بنابر این چرا باید حرف‌های ناروایی که در حقشان نیست را پخش کنند.

طرح دیدار عشایر خوزستان با امام (ره)، در شرایطی که منطقه در دست نیرو‌های بعثی است، کار راحتی نبود. ستون پنجم مکرر در روستا‌ها و در دشت آزادگان تردد و اوضاع را بررسی می‌کرد.

زمانی که شهید علم الهدی این طرح را بیان کرد، برخی از عرب‌ها مخالف کردند و می‌گفتند که این طرح اجرایی پذیر نیست و نیاز به مقدمات زیادی دارد، اما علم الهدی بر سر تصمیمش ایستاد و با کمک شهید محمدحسن قدوسی این کار را به سرانجام رساند.

دفاع پرس: از فعالیت‌های شهید قدوسی نیز بفرمایید.

کریمی: حسین علم الهدی کار گروهی را به خوبی بلد بود. چیزی که حلقه مفقودی تشکل‌های امروزی ماست.

شهید محمدحسن قدوسی نوه علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و پسر آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب بود. شهید قدوسی در جبهه لباس ساده می‌پوشید و سعی می‌کرد که نسبت خودش را با دادستان کل انقلاب پنهان کند. وی برای اجرای کارهایش از قدرت پدرش استفاده نمی‌کرد. شهید قدوسی اصول آقازادگی را عالی اجرا کرد.

شهید علم الهدی برای هماهنگی امور دیدار با امام (ره)، شهید قدوسی را به تهران می‌فرستد. تنها جایی که از قدرت پدرش استفاده کرد هماهنگی این دیدار بود. وی نیز با همکاری مرحوم احمد خمینی و شهید رجایی تدارکات حضور عشایر در تهران و دیدار با امام راحل را فراهم می‌کند. به واسطه شهید رجایی، مهدیه تهران برای اسکان عشایر در نظر گرفته شد.

حسین علم الهدی نیز به همراهی جمعی از پاسداران شبانه به روستا‌ها و میان قبایل مختلف رفته و از مردم عشایر برای حضور در این دیدار دعوت می‌کند. این در حالی است که ستون پنجم با وجود اینکه وقایع را رصد می‌کرد، متوجه این امر نشد. پیرمرد‌ها و بازماندگان عشایر که در آن زمان با امام راحل دیدار کردند، پس از گذشت ۳۷ سال همچنان برگه دعوت‌نامه را به عنوان تبرک نگه داشته‌اند.

جمعیتی به حدود یک قطار جهت دیدار با امام راحل آماده شدند. استقبال عشایر از این طرح به یادمانی شد. تعداد حاضران بیش از افراد دعوتی بود. کسانی که به دیدار حضرت امام (ره) رفتند، شهر یا روستایشان جنگ زده بود و در طی سه ماه گذشته آنجا را ترک نکرده بودند.

شهید علم الهدی عشایر را با اتوبوس‌هایی که از سوی استانداری خوزستان دریافت کرده بود، به اهواز آورد و در حسینیه اهواز مستقر شدند. از آنجا نیز با قطار به قم حرکت کردند. عشایر در قم پس از زیارت حرم حضرت معصومه (ص) به دیدار مراجع قم رفتند. عشایر بار دیگر سوار قطار شده و راهی تهران شدند. دوستان نقل می‌کردند که شهید علم الهدی در مسیر کوپه به کوپه می‌رفت و با عشایر صحبت می‌کرد. عشایر نیز در آنجا وفاداری خود به حضرت امام (ره) را بیان می‌کردند.

روایت نخستین پخش تلویزیونی صادق آهنگران/ جامعه نیاز به احیای واقعه تاریخی دیدار عشایر با امام (ره) دارد

دفاع پرس: در روز دیدار عشایر با امام (ره) چه رویداد‌های رخ داد؟

کریمی: شهید علم الهدی قلم گیرایی داشت. آثار زیبایی از ایشان به یادگار مانده است. با آن قلم زیبایش متنی را جهت قرائت در محضر امام (ره) آماده کرد، اما زمانی که سید عبدالحسین سید عرب موسوی (وی در دوران مبارزات قبل از انقلاب از سوی ساواک دستگیری و شکنجه شده بود.) متن عربی را نشان وی داد، حسین تصمیم گرفت در محضر امام (ره) این متن به عربی و فارسی خوانده شود. برخی به حسین علم الهدی پیشنهاد می‌دادند که خودش متن را قرائت کند، اما وی نپذیرفت.

دفاع پرس: در خصوص نوحه‌خوانی حاج صادق آهنگران در آن دیدار توضیحی بفرمایید.

کریمی: حاج صادق آهنگران از دوستان قدیمی شهید علم الهدی بود که در جبهه نیز با هم حضور داشتند. آهنگران به سیف الله معلمی سفارش می‌کند که از پدرش حبیب الله معلمی بخواهد تا شعری در وصف شهدای خوزستان بنویسد. چند روز بعد متن یک نوحه را تحویل می‌گیرد.

حاج صادق آهنگران روایت کرده است که حین زمزمه متن، شهید علم الهدی نزدش می‌آید و از او می‌خواهد تا در جمع رزمندگان نوحه‌ای بخواند.

زمانی که مراسم زیارت عاشورا و دعای کمیل را در حسینیه برگزار می‌شود، شهید علم الهدی برای دعوت عشایر به روستا‌ها رفته بود. پس از بازگشت شهید سید محمدعلی حکیم برای وی تعریف می‌کند که جمع با شنیدن نوحه صادق آهنگران چقدر تحت تاثیر قرار گرفتند.

روایت نخستین پخش تلویزیونی صادق آهنگران/ جامعه نیاز به احیای واقعه تاریخی دیدار عشایر با امام (ره) دارد

شهید علم الهدی از حاج صادق آهنگران درخواست می‌کند تا این نوحه در محضر امام (ره) نیز قرائت شود که او با کمال میل می‌پذیرد. حاج صادق آهنگران روایت می‌کند که مداحی در جمع رزمندگان جزئی از روز‌های به یادماندنی وی بوده است.  

آهنگران در جماران پیش از حضور امام (ره) در جمع عشایر، شروع به خواندن نوحه‌ای می‌کند که در آن اسامی شهدای خوزستان آمده است. ابتدا تصویربردار‌ها به وی توجه نمی‌کنند، اما زمانی که با واکنش حاضران مواجه می‌شوند از آهنگران می‌خواهند تا مجدد این نوحه را بخواند. این فیلم در آن روز چند مرتبه در صدا و سیما پخش شد.

اولین حضور حاج صادق آهنگران در مقابل دوربین تلویزیون در این زمان رقم خورد. پس از پخش این فیلم، بار‌ها و بار‌ها مردم درخواست پخش مجدد کردند. حضرت امام (ره) نیز پیش از ورود به حسینیه این نوحه را شنیدند. پس از پخش این نوحه، حاج صادق آهنگران فعالیت‌هایش را گسترش داد تا اینکه لقب «بلبل خمینی» را دریافت کرد.

پس از سخنرانی امام (ره) یک فضای حماسی در حسینیه جماران ایجاد شد. این دیدار تاثیر زیادی بر روی مردم گذاشت تا آنجایی که مقاومت عشایر به خصوص عشایر عرب در مقابل دشمن افزایش یافت. همچنین شایعات و توطئه‌های دشمن با اجرای این طرح خنثی شد. یکی از حاضران در این مراسم روایت می‌کرد که پس از دیدار مردم عشایر با حضرت امام (ره) روحیه مقاومت در میان عشایر افزایش یافت تا آنجایی که یک فرد، در حمله سوسنگرد ۱۱ تن از اعضای خانواده خود را از دست داده بود، اما می‌گفت: «ما با خدا معامله کردیم».

این دیدار درست یازده روز قبل از شهادت علم الهدی و یارانش رخ داد. نصرت الله محمودزاده در کتاب «عشایر دشت هویزه» به روایت این ماجرای پر کشش و نقش عشایر در دفاع مقدس پرداخته است.

 دفاع پرس: نظر شما در خصوص اجرای طرح دیدار عشایر با امام راحل چیست؟

کریمی: این دیدار تاریخی، نقش مهمی را در حماسه سازی‌های رزمندگان اینجا کرد. من نیز همچون بسیاری از دوستان معتقدم که در حال حاضر که وهابیان به حمایت از عربستان تبلیغات گسترده‌ای را در مرز‌های کشورمان آغاز کرده‌اند، تکرار این طرح می‌تواند نقش زیادی را جهت خنثی کردن نقشه‌هایشان ایفا کند. جامعه امروز نیاز به احیای واقعه تاریخی دیدار عشایر با امام (ره) دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۱

نظر شما
پربیننده ها