قاسمی:

نشست اخیر شورای امنیت یک درس عبرت برای ترامپ بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست اخیر شورای امنیت می‌تواند یک درس عبرت برای ترامپ باشد، گفت: به منش و رفتار ترامپ چندان اعتمادی نیست.
کد خبر: ۲۷۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ - 08January 2018

نشست اخیر شورای امنیت یک درس عبرت برای ترامپ بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌‌ای وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی درباره نحوه بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران از شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهار داشت: اتفاقی که در سیاست خارجی آمریکا در یک سال اخیر به وقوع پیوسته و آنچه در جلسه اخیر شورای امنیت اتفاق افتاد، شکست دیگری اضافه بر شکست‌های پیشین ترامپ بوده است.

وی افزود: جامعه جهانی و اعضای شورای امنیت نشان دادند که دوران جدید، دوران دیگری است و تبعیتی از ترامپ ندارند و کار ترامپ در کشاندن مسائل داخلی یک کشور به شورای امنیت که خلاف موازین کلی است، با یک «نه» بزرگ مواجه شد.

قاسمی تصریح کرد: این نشست می‌تواند برای آقای ترامپ ـ اگر بخواهد ـ یک درس عبرت بزرگ باشد، اگرچه چندان به رفتار و منش او اعتمادی نیست، اما به هر حال این یک شکست برای او در سطح جامعه جهانی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون موعد تصمیم‌گیری ترامپ در خصوص برجام در تاریخ 22 دی‌ماه سال جاری گفت: فعلاً در این خصوص باید صبر کنیم تا ببینیم تصمیم آنها چه می‌شود. ما از موضع جمهوری اسلامی ایران، پیش‌بینی لازم را در خصوص هر سناریویی که می‌تواند به‌وجود آید، داشته‌ایم و تمام گزینه‌های ما برای شرایط مختلف، متناسب با تصمیمات اتخاذی از جانب آمریکا روی میز قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت بین‌المللی برجام، آمریکا باید به تعهدات خودش در قالب این قرارداد عمل کند و خروج این کشور از برجام می‌تواند هزینه سنگینی را متحمل آنها کند؛ بنابراین اگر اشتباه محاسباتی در این خصوص انجام دهند، قطعاً برای آنها پشیمانی به همراه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی اظهارات از سوی مقامات کردستان عراق افزود: با توجه به روابط میان ایران و اقلیم کردستان عراق و شناختی که آنها از ما دارند، خیلی بعید می‌دانم که بخواهند اقدامی علیه امنیت ملی ما انجام دهند و در خصوص مسائل دوجانبه میان ما و منطقه کردستان عراق، به دلیل آنکه بخش عمده این مسائل امنیتی است، باید دستگاه‌های ذیربط در این خصوص اظهارنظر کنند؛ ولی آنچه که مرتبط با وزارت خارجه است، ما شواهدی دال بر اقدامات تخریبی آنها علیه ایران نداریم.

قاسمی پیرامون سفر احتمالی رئیس مجلس اردن به تهران گفت: روابط ما با همسایگان ادامه دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است و این قبیل سفرها میان مقامات کشورهای همسایه و ایران طبیعی است و کشور اردن هم یکی از آن کشورها به حساب می‌آید که ما در گفتگوهای خود با آنها در خصوص مسائل مشترکی گفتگو داشته و خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تماس‌ها و رفتارهای میان ایران و کشورهای همسایه ادامه‌دار خواهد بود، تصریح کرد: این ارتباطات منجر به همزیستی مسالمت‌آمیز میان ما و کشورهای منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها