در صد و هجدهمین شماره خط حزب‌الله مطرح شد؛

سلمانِ محمد (ص) الگویی برای نیروهای مؤمن و انقلابی

صد و هجدهمین شماره خط حزب‌الله با خبر ویژه‌ای از شرح حدیث درس خارج رهبر معظم انقلاب منتشر شد.
کد خبر: ۲۷۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ - 25January 2018

سلمانِ محمد (ص) در خط حزب‌الله +لینک دریافتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، صد و هجدهمین شماره از نشریه خط حزب‌الله با خبر ویژه‌ای از شرح حدیث درس خارج حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شد.

روز دوشنبه مورخ ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج خود، به ذکر حدیثی از امام صادق علیه‌السلام، درباره‌ی خصوصیات جناب سلمان فارسی پرداختند. نظر به اهمیت این حدیث که می‌تواند الگویی اخلاقی و رفتاری برای نیرو‌های مؤمن و انقلابی باشد، نشریه‌ی خط حزب‌الله آن را به‌همراه ترجمه و تفسیر رهبر انقلاب برای اولین بار منتشر کرده است. خواندن آن را به همه‌ی جوانان مؤمن انقلابی توصیه می‌کنیم.

همچنین روز پنج‌شنبه مورخ ۲۱ دی‌ماه ۹۶، جمعی از مستندسازان جوان با رهبر انقلاب دیدار کردند. به‌همین جهت گزارش این هفته نیز با عنوان «باید وارد میدان شوید» به نکاتی پیرامون این دیدار پرداخته است.

نشریه خط حزب‌الله همزمان با نزدیک شدن به ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، قسمت دوم ستون «بدتر از قاجار» نیز در این شماره مطلبی با عنوان «ماجرای راه آهنی که رضاخان به آن می‌نازید» را منتشر کرد.

اگر کسی از آبروی مؤمنی دفاع کرد بهشت بر او واجب است، تلاش دشمن این است که ملت ایران امیدش را از دست بدهد، هنوز نتوانسته‌ایم عظمت دهه فجر را بیان کنیم، اگر یک ملت نداند چه خطراتی بر سر راه اوست ضربه خواهد خورد، مجموعه‌ی تشکیلاتی حیاتش به نظارت از بالا است، همسری صبور با فداکاری‌های عظیم، خطرپذیری نقطه مقابل ترس است، باید با سینه‌زنی معرفت افزایی کنید و... عناوین بخش‌های دیگر نشریه خط حزب‌الله است که مخاطبین گرامی می‌توانند با مراجعه به نشریه این مطالب را مورد مطالعه قرار دهند.

صد و هجدهمین شماره‌ی خط حزب‌الله به روح بلند شهدای نهضت انقلاب اسلامی تقدیم شده است. نسخه‌ی PDF این نشریه را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره‌ی خصوصیات سلمان فارسی که در سطور فوق به آن اشاره شد، به شرح ذیل است:

«عَن مَنصورِ بنِ بَزرَج، قال: قُلتُ لِأَبی عَبدِاللّهِ الصّادِق(ع): ما أَکثَرَ ما أَسمَعُ مِنكَ یا سَیِّدی ذِکرَ سَلمانَ الفارسی» راوی می‌گوید چقدر من زیاد می‌شنوم از شما که نام سلمان را می‌برید و از او یاد می‌کنید...[حضرت امام صادق (ع) فرمود] می‌دانی چرا؟... سه خصوصیّت در سلمان بود که این موجب می‌شود که من او را زیاد یاد کنم:

میل امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه می‌داد

از این معلوم می‌شود که بیش از یک بار چنین چیزی اتّفاق افتاده که حضرت چیزی را اراده کردند، سلمان چیز دیگری در دل خود و در ذهن خود می‌خواسته است ولیکن میل و هوای امیرالمؤمنین را -«هَوی» یعنی میل- بر میل خود ترجیح داده است.

فقرا را دوست می‌داشت

بعضی‌ها از طبقه‌ی مستضعف جامعه اصلاً بدشان می‌آید؛ حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها می‌دانند؛ او نه؛ فقرا را دوست می‌داشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح می‌داد... اینها درس است دیگر. ما طلبه‌ها، ما جامعه‌ی روحانیت و علمی، یکی از خصوصیّات‌مان از اوّل همین بوده است که با ضعفا و طبقه‌ی ضِعاف نزدیک بوده‌ایم؛ این خیلی امتیاز بزرگی است... این خیلی چیز مهمّی است؛ این را باید نگه بداریم. حالا که علما و روحانیّت، به یک موقعیّتی در عالم سیاست دست پیدا کرده‌اند، نباید آنچه را تاریخچه‌ی ما و سنّت کهن ما است از دست بدهیم.

علم و علما را دوست می‌داشت

جناب سلمان علم را دوست می‌داشت، علما را دوست می‌داشت.

این سه خصوصیّت در این بزرگوار، موجب می‌شود که امام صادقِ (ع) با آن جلالت و عظمت، نسبت به او گرایش پیدا کند، محبّت -یا تجلیل و تعظیم- نسبت به او بکند.

انتهای پیام/ 115

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار