معرفی کتاب؛

«روایت زندگی حسن باقری»

کد خبر: ۲۷۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ - 29January 2018

«روایت زندگی حسن باقری»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «روایت زندگی حسن باقری» عنوان کتابی از «سعید علامیان» است که به تفصیل زندگی شهید حسن باقری را بر اساس منابع و اسناد مختلف و متعدد مورد بررسی قرار داده است.

در پیش‌گفتار کتاب آمده است:

«ستاد احیای اندیشه‌های سردار شهید حسن باقری از سال 1381 هم زمان با بیستمین سالگرد شهادت آن بزرگوار کار خود را آغاز کرد. هدف از تشکیل این ستاد، تدوین و انتشار آثار باقری در طول 28 ماه حضور او در جبهه‌ها بود. در گام نخست، زمان بندی دو ساله‌ای برای جمع آوری این آثار تعیین شد و در گام بعدی نیز با استفاده از گزارش‌های دقیق و منظم، عکس‌های منحصر به فرد توانسته است به ارزش  آثار منتشر شده بیافزاید.»

این اثر در هفت فصل به شرح، فصل اول: مادر، فصل دوم: سعید صادقی، فصل سوم و چهارم: محسن رضایی، فصل پنجم: شهید داوود کریمی، فصل ششم: علی افشاری، فصل هفتم:‌ فتح‌الله جعفری به انضمام فصل ضمائم، تنظیم و تدوین شده و در هر فصل به زوایایی از زندگی این شهید پرداخته شده است.

در پایان هر فصل بخشی به عنوان ضمیمه همان بخش در نظر گرفته شده است که به مستندگونگی کتاب افزوده شده است.

قسمتی از متن کتاب:

«در روز 21 بهمن، ما از صبح بیرون بودیم. نزدیک میدان آزادی در دانشگاه شریف برنامه‌ای بود. آنجا گفتند که بچه‌های نیروی هوایی دارند تظاهرات می‌کنند. برنامه را نیمه کاره گذاشتند و گفتند بلند شوید بروید به بچه‌های نیروی هوایی بپیوندید. ما از دانشگاه شریف درآمدیم. نزدیکی میدان انقلاب درگیری و تیراندازی شد. به دانشگاه تهران رفتیم. حدود ساعت 2:30 بعدازظهر توی دانشگاه نماز خواندیم.

آنجا گفتند که از ساعت 4 بعدازظهر حکومت نظامی اعلام کرده‌اند سریع دانشگاه را خالی کنید، می‌خواهیم درها را ببندیم. آمدیم بیرون، دیدیم ملت و روحانی‌ها راه افتاده‌اند و تابلوهایی در دست دارند که نوشته: امام حکومت نظامی را لغو نمودند.

در عین حال خودروها چلوار و پنبه و وسایل برای مجروحین به بیمارستان‌ها می‌بردند. بعد راه را تا میدان امام حسین (ع) ادامه دادیم. در نتیجه بنده از نزدیک میدان آزادی تا منزلمان درمیدان خراسان پیاده برگشتم. به هر زحمتی بود خود را به منزل رساندم. سراغ بچه‌ها را گرفتم، گفتند غلامحسین بچه‌های محل را جمع کرده، یک عده را دنبال شیشه، یک عده برای صابون و چند نفر را برای بنزین فرستاده و در کوچه پس کوچه‌های خانه‌ها دارند کوکتل مولوتوف درست می‌کنند. آن شب تا ساعت یک بعد از نیمه شب بچه‌ها توانستند کلانتری 14 را در خیابان رسام بگیرند.»

«روایت زندگی حسن باقری» به کوشش «سعید علامیان» در 684 صفحه مصور تدوین و توسط «مرکز نشر آثار شهید حسن باقری» در 2500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار