یادداشت/ سید رحیم نعمتی

پیام تحریم روسیه به اروپا

مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم یا کاتسا، نام قانونی است که در ابتدا با نام مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید اما بعد با تغییراتی دامنه‌اش توسعه داده شد تا با این نام روسیه و کره‌ شمالی مشمول تحریم‌ شوند.
کد خبر: ۲۷۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 01February 2018

پیام تحریم روسیه به اروپابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید رحیم نعمتی در یادداشتی نوشت:

مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم یا کاتسا، Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (Catsa)، نام قانونی است که در ابتدا با نام مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران به تصویب مجلس سنای امریکا رسید اما بعد با تغییراتی دامنه‌اش توسعه داده شد تا با این نام روسیه و کره‌شمالی مشمول تحریم‌ شوند. وزارت خزانه‌داری امریکا روز سه‌‌‌‌شنبه فهرست بلندبالایی را از 210 شخصیت‌ برجسته سیاسی و اقتصادی روسیه منتشر کرده با این ادعا که هنوز مشمول تحریم‌ نشده‌اند اما بر مبنای این قانون در صف تحریم‌های امریکا قرار دارند و احتمال دارد در آینده مشمول تحریم بشوند. هرچند انتشار این فهرست خود به خود به معنای وضع تحریم جدیدی علیه روسیه نیست و خزانه‌داری امریکا هم مدعی چنین چیزی نشده اما نمی‌توان این اقدام امریکا را در حد اقدام احتیاطی برای آینده ارزیابی کرد بلکه امریکا با این کار بی‌شک اهداف خاصی را در مورد روسیه و روابطش با غرب دنبال می‌کند. 

روس‌‌‌‌ها در واکنش اولیه خود معتقدند که طرف امریکایی این اقدام را برای تأثیر گذاشتن بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه انجام داده که قرار است 18 مارس برگزار شود. والنتینا ماتوینکو، رئیس پارلمان روسیه، این نظر را مطرح کرده و معتقد است که آوردن نام سران روسیه و از جمله نخست‌وزیر این کشور در فهرست تحریمی آشکارا به معنای دخالت مستقیم امریکا در امور داخلی روسیه و تلاشی از سوی آن کشور است تا در انتخابات ریاست جمهوری دخالت کند. این تحلیل و نظر روسیه از آن جنبه قابل‌توجه است که شخصیت‌های سیاسی در این فهرست متعلق به حزب متحد روسیه هستند که از نامزدی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در انتخابات آینده حمایت می‌کند و امریکا سعی می‌کند به این وسیله ضربه‌ای مستقیم به اعتبار این حزب زده باشد و البته ضربه‌ای غیرمستقیم به پوتین در انتخابات آینده. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با گفتن اینکه همه ما به عنوان دشمنان امریکا قلمداد شده‌ایم، به نحوی این موضوع را تأیید کرده اما به نظر نمی‌رسد که او یا دیگر مقامات روسی چندان نگرانی‌ای بابت این موضوع داشته باشند. محبوبیت بیش از 80 درصدی پوتین در روسیه به اندازه کافی دلیلی به کرملین می‌دهد تا نسبت به این اقدام امریکا خونسردی خود را حفظ کند و حتی خود پوتین بگوید: «واق واق سگ‌‌‌‌ها کاروان را متوقف نمی‌کند.»

وجه دیگر ماجرا مربوط می‌شود به مناسبات روسیه با اروپا و امریکا که به نظر می‌رسد واشنگتن نگران ترمیم مناسبات روسیه با اروپا است. این نگرانی با توجه به عدم حمایت شرکای اروپایی امریکا از انتشار این فهرست قابل‌توجیه است که حتی شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، به صراحت گفت که اتحادیه اروپا قصد ندارد از اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه روسیه حمایت کند. تحقیقات اخیر دانشگاه کیل آلمان نشان می‌دهد که تحریم‌های غرب علیه روسیه از 2014 به این سو ضرر 100میلیارد دلاری را در پی داشته که دست‌کم 40درصد این ضرر سهم اروپایی‌‌‌‌ها بوده و برای مثال، 42 هزار نفر در آلمان کار خود را بابت این موضوع از دست داده‌اند. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا با تحریم روسیه نه تنها به هدف خود در خصوص شبه‌جزیره کریمه نرسیده، بلکه متحمل ضرر و زیانی شده که به نظر می‌رسد حالا می‌خواهد رویه خود را برای جلوگیری از ضرر بیشتر تغییر بدهد. امریکا با توجه به این موضوع است که فهرستی را منتشر کرده تا به طرف اروپایی برای بهبود مناسباتش با مسکو هشدار داده باشد و این پیام را به اروپایی‌‌‌‌ها برساند که نمی‌توانند روی اعتبار روس‌‌‌‌ها حساب باز کنند. امریکا با آوردن نام شخصیت‌های مهم اقتصادی روسیه پیام خود را به اروپایی‌‌‌‌ها پررنگ‌تر کرده‌ است تا آنها دریابند که منظور امریکا تنها سیاسی نیست بلکه هرگونه عقب‌نشینی از تحریم‌های قبل روسیه و بهبود روابط اقتصادی و تجاری می‌تواند پیامدهای تحریمی در آینده داشته باشد. امریکا با این کار شمشیر تحریم خود را به یک قدمی کرملین آورده و با آن بر سر راه اروپایی‌‌‌ها به کرملین ایستاده تا به آنها اجازه ندهد با بهبود روابط با روسیه، توان این کشور را در عرصه بین‌الملل تقویت کرده و دردسر‌‌‌هایی برای رقابت با آن ایجاد کنند. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار