روایت کوتاه بین‌المللی؛

تحریم‌شدگان جدید فلسطینی و انگیزه آمریکا از تحریم

تحریم جنبش «الصابرین» و رئیس دفتر سیاسی حماس توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که روابط حماس و ایران اخیرا بهبود یافته است.
کد خبر: ۲۷۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ - 02February 2018

تحریم‌شدگان جدید فلسطینی و انگیزه آمریکا از تحریمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه (11 بهمن‌ماه) «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس را به همراه جنبش «الصابرین» به اتهام ارتباط با آنچه فعالیت‌های تروریستی خوانده شد، تحریم کرد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «هنیه رهبر گروه حماس است که از سال 1997 از طرف آمریکا یک سازمان تروریستی خوانده شده؛ هنیه ارتباط محکمی با شاخه نظامی حماس (گردان‌های القسام) دارد و اقدام مسلحانه علیه غیرنظامیان را تأیید می‌کند. حماس مسئول کشته شدن 17 آمریکایی در حملات تروریستی است و هنیه به دست داشتن در حملات علیه اسرائیلی‌ها مورد ظن است».

وزارت خارجه آمریکا در ادامه، الصابرین به رهبری «هشام سالم» را نیز یک گروه مورد حمایت ایران خواند که در سال 2014 تأسیس شده و در نوار غزه و کرانه باختری فعال است.

اسماعیل هنیه کیست؟

حماس 16 اردیبهشت امسال (1396) اسماعیل هنیه عضو ارشد این جنبش را به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس انتخاب کرد، هنیه به صورت رسمی منصب مذکور را بر عهده گرفت و جانشین «خالد مشعل» شد.

اسماعیل هنیه در بیست و سوم ماه می 1963 در اردوگاه «الشاطیء» به دنیا آمد، وی در سال 1987 از دانشگاه اسلامی در غزه و در رشته ادبیات عربی فارغ‌التحصیل شد و در سال 2009 از همین دانشگاه دکترای افتخاری گفت. هنیه فعالیت خود را از داخل «ائتلاف اسلامی» (الکتلة الإسلامیة) که شاخه دانشجویی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود و جنبش حماس از آن نشأت می‌گیرد، آغاز کرد؛ وی سپس به عنوان عضوی در شورای دانشجوئی دانشگاه اسلامی در غزه میان سال‌های 1983 و 1984 به فعالیت پرداخت و برای سال‌های متوالی منصب ریاست شورای دانشجویی را بر عهده گرفت، پس از فارغ‌التحصیلی وارد امور اداری شد و پس از گذراندن یک سال از تبعیدش به غزه بازگشت و در دانشگاه اسلامی غزه مشغول به کار شد.

در سال 1997 به عنوان رئیس دفتر «احمد یاسین» رهبر معنوی حماس انتخاب شد؛ در خلال انتفاصه «الاقصی» به دلیل روابط او با احمد یاسین و نیز ترور رهبران حماس توسط اسرائیل ، جایگاه هنیه در داخل جنبش حماس تقویت شد. در دسامبر 2005 ریاست لیست «تغییر و اصلاح» را بر عهده داشت لیستی که با اکثریت آرا در انتخابات قانونگذاری دوم فلسطین در سال 2006 پیروز شد.در 16 فوریه 2006 ، حماس هنیه را برای بر عهده گرفتن پست نخست‌وزیر فلسطین نامزد کرد و وی در بیستم همان ماه به سمت نخست‌وزیری انتخاب شد و در 30 ژوئن 2006 اسرائیل وی را تهدید کرد اگر «گلعاد شالیت» نظامی اسرائیلی در دست مقاومت را آزاد نکند، ترور می‌شود.

در 14 ژوئن 2007 «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، هنیه را برکنار کرد اما هنیه این دستور را نپذیرفت و آن را «غیرقانونی» و «شتابزده» خواند و تأکید کرد دولتش به کار خود ادامه خواهد داد و از مسئولیت‌هایش در قبال ملت فلسطین شانه خالی نخواهد کرد.در 25 ژوئن 2009 دانشگاه اسلامی غزه به نشانه تقدیر از تلاش‌های هنیه در راستای آرمان فلسطین، به وی نشان دکترای افتخاری داد . رژیم صهیونیستی در سال 1989 سه سال اسماعیل هنیه را زندانی کرد، پس از آن وی را با تعداد دیگری از رهبران حماس به «مرج الزهور» در مرزهای لبنان و فلسطین تبعید کرد و وی یک سال کامل در تبعید بود.

7 رهبر فلسطینی که پیش از هنیه در لیست تروریسم قرار گرفته‌اند

رمضان عبدالله شلح: دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین که پس از شهادت «فتحی الشقاقی» در سال 1995 به عنوان جانشین وی انتخاب شد و آمریکا، او را به لیست تروریسم اضافه کرد.

محمد الضیف: فرمانده گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس که رژیم صهیونیستی تا کنون 5 بار برای ترور او تلاش کرده اما ناکام مانده است.

زیاد النخاله: معاون رمضان عبدالله شلح که نقشی مهم در شکل‌گیری شاخه نظامی جهاد اسلامی «سرایا السلام» داشت و آمریکا در سال 2015 او را در لیست تروریسم قرار داد.

روحی مشتهی: عضو دفتر سیاسی حماس که در تاسیس دستگاه امنیتی وابسته به حماس به نام «المجد» شرکت داشت و آمریکا در سال 2015 او را در لیست تروریسم قرار داد.

یحیی السنوار: موسس دستگاه امنیتی «المجد»، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه که در سال 2015 به لیست آمریکا افزوده شد.

فتحی حماد: وزیر داخلی حماس در نوار غزه از سال 2009 . او از سال 2016 در لیست تحریم آمریکا قرار گرفت.

احمد الغندور: از رهبران گردان‌های «القسام». رژیم صهیونیستی او را به مشارکت در ربودن نظامی «گیلاد شالیت» متهم می کند و از آوریل 2017 در لیست آمریکا قرار گرفت.

معرفی جنبش الصابرین

جنبش «الصابرین نصرا لفلسطین» که با نام اختصاری «حصن» نیز شناخته می‌شود و آرمی شبیه به آرم حزب الله لبنان دارد در ماه می 2014 توسط اعضای جدا شده از جهاد اسلامی، در نوار غزه اعلام موجودیت کرد.

رسانه‌های اسرائیلی بیشترین مانور را بر روی «شیعه بودن و نیز حمایت گسترده ایران از این جنبش» می دهند. الصابرین حمایت مالی خود از ایران را مخفی نکرده و بر آن تأکید کرده است اما درباره رویکرد مذهبی‌اش «آشکارا» صحبت نکرده بلکه بر این نکته تأکید دارد که از اساس، جنبشی غیرمذهبی است.

الصابرین در منشور خود اعلام می‌کند: «عقیده ما عقیده رسول‌الله (ص) و اهل بیت پاکش است. ما به امت واحده اعتقاد داریم و علیه سیاست «تجزیه و تقسیم» که غرب دنبال آن است،می‌ایستیم». فلسطین از «بحر (دریای مدیترانه) تا نهر (رود اردن) باید آزاد شود».

هشام سالم رهبر الصابرین از اعضای جدا شده جهاد اسلامی است. وی در سال 2015 مورد سوءقصد قرار گرفت و با چاقو از ناحیه شکم مجروح شد اما از این سوءقصدجان به در برد.

برخی طرف‌ها معتقدند شاخه نظامی این جنبش از موشک‌های «گراد، فجر» و نیز سلاح‌های تک‌تیرانداز برخوردار است اما الصابرین تا کنون به این گمانه‌زنی‌ها پاسخ نداده است.

در پرداخت به مواضع الصابرین می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

الصابرین در پی امضای توافق هسته‌ای در پیامی به ایران تبریک گفت و تهران را قدرتی برای تمام مستضعفان جهان خواند.

در پی شهادت «سمیر قنطار» یکی از مبارزان مقاومت لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به سوریه در 20 دسامبر 2015 که اسرائیل در پشت پرده آن بود، الصابرین با صدور بیانیه‌ای تسلیت گفت.

این جنبش هم‌چنین فوت «محمد حسنین هیکل» نویسنده و فعال رسانه‌ای مصر مدافع فلسطین را تسلیت گفت. همانطور که به گنجانده شدن حزب الله در لیست تروریسم واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

الصابرین چندین سازمان خیریه شیعه را که تحت حمایت ایران فعالیت می‌کنند، اداره می‌کند. «تایمز» اسرائیل دو سال پیش در گزارشی به این موسسات پرداخت و گفت: «سابقه فعالیت یک جنبش شیعی با این حجم در غزه بی‌سابقه است».

انگیزه آمریکا برای تحریم الصابرین و هنیه

برخی تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکا با هدف قدرت‌نمایی آمریکا علیه ایران و فشار بر تشکیلات خودگردان صورت گرفته است.

«محمد جمعه» تحلیلگر امور فلسطینی در این زمینه گفت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور می‌خواهد با این اقدام مقاومتش در برابر نفوذ منطقه‌ای ایران در تمامی زمینه‌ها را نشان دهد ؛ زیرا حماس و ایران اخیرا دوباره روابط دوستانه‌ای برقرار کرده‌اند و ایران حمایت مالی و تسلیحاتی از حماس می‌کند».

وی افزود: «در راستای مسدود شدن افق صلح با اسرئیل، آمریما با این اقدام دنبال اعمال فشار بیشتر بر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نیز است تا او را به سمت میز مذاکره سوق دهد.

«طارق فهمی» تحلیلگر عرب و استاد علوم سیاسی هم پیش‌بینی کرد آمریکا به زودی دیگر اعضای حماس از جمله «یحیی السنوار و خلیل الحیه» را در لیست تحریم قرار خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها