تهدید رژیم صهیونیستی علیه لبنان و حزب الله جدی نیست

برخی کارشناسان اسرائیلی با بی اهمیت دانستن تهدید‌های مسئولان نظامی و سیاسی اسرائیل علیه حزب الله و به طور کلی لبنان، این تهدید‌ها را جدی ندانستند.
کد خبر: ۲۷۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ - 02February 2018

کارخانه ساخت موشک در لبنان کلید نخورده استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، برخی کارشناسان اسرائیلی با بی‌اهمیت دانستن تهدید‌های مسئولان نظامی و سیاسی اسرائیل علیه حزب الله و به‌طور کلی لبنان با ادعای ساخت کارخانه‌های تولید موشک در خاک لبنان، گفتند که این تهدید‌ها لزوما به معنی تمایل واقعی برای وارد آوردن ضربه پیشگیرانه به حزب الله نیست.

کارخانه ساخت موشک در لبنان کلید نخورده است

این کارشناسان در اعلام این دیدگاه به این موضوع استناد دارند که فرصت رویارویی با حزب الله اکنون موجود نیست، زیرا اسرائیل می‌داند، ایران عملا کار ساخت کارخانه‌های تولید موشک را در لبنان آغاز نکرده است.

در همین ارتباط «یوسی میلمان» کارشناس مسائل اطلاعاتی در روزنامه معاریو گفت: اسرائیل و حزب الله هنوز به رویارویی نظامی نزدیک نیستند و اسرائیل می‌داند که حزب الله تا این لحظه هیچ کارخانه تولید موشک را کلید نزده است.

میلمان یادآور شد: اسرائیل در خصوص برنامه ایران برای ساخت کارخانه تولید موشک در لبنان و به نفع حزب الله اطلاعاتی در اختیار دارد و می‌داند که هدف از این کار جلوگیری از حملات هوایی اسرائیل به سوریه و انبار‌های سلاح حزب الله است.

حمله به خاک لبنان ممنوع

به گفته او بر اساس توافق آتش‌بس که موجب پایان جنگ سال ۲۰۰۶ شد، اسرائیل حتی برای از بین بردن امکان راه اندازی کارخانه تولید موشک‌ها اجازه حملات هوایی به عمق خاک لبنان را ندارد.

میلمان ادامه داد: تهدید‌های اسرائیل مبنی بر حمله فراگیر به دولت و ارتش لبنان با این هدف است که از اقدام حزب الله به راه اندازی کارخانه تولید موشک جلوگیری به عمل آورد.

تمایل اسرائیل به اقدمات تبلیغاتی و دیپلماتیک به جای جنگ

همچنین «بن کاسپت» کارشناس نظامی اسرائیلی با وجود اینکه معتقد است اظهارات تهدید آمیز رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل علیه حزب الله بیانگر تمایل برای آماده کردن اسرائیلی‌ها به احتمال جنگ با لبنان است، اما در عین حال بر این باور است که رهبری اسرائیل در زمان حاضر ترجیح می‌دهد در زمینه حملات تبلیغاتی و تکاپوی دیپلماتیک سرمایه گذاری کند و سپس عملیات محرمانه اطلاعاتی را در پیش بگیرد تا رویکرد ایران مبنی بر کمک به حزب الله در زمینه تولید موشک را از بین ببرد.

هدف نتانیاهو از سفر به مسکو چیست؟

کاسپت در تحلیلی در این زمینه ادامه داد: دیدار‌های مسئولان اسرائیلی و روسی و به عبارت بهتر بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین به مثابه «نوک پیکان» در حملات دیپلماتیک اسرائیل است که هدف از آن متقاعد کردن مسکو به تحرک و جلوگیری از سوق یافتن حزب الله به تولید این موشک‌ها است.

اسرائیل از روسیه چه می‌خواهد؟

وی افزود: نتانیاهو با تهدید به آغاز جنگ گسترده علیه لبنان به دنبال ایجاد ترس در روسیه است، زیرا نتایج هر جنگی که اسرائیل علیه حزب الله و ایران داشته باشد به نفع متحدان مسکو در سوریه و لبنان نخواهد بود.

اسرائیل به کمک دونالد ترامپ امیدی ندارد

کاسپیت یادآور شد: تل‌آویو سخت در تلاش است، دولت آمریکا را نیز برای ناکام گذاشتن برنامه ایران و حزب الله متقاعد کند، اما می‌داند که تمام شاخص‌های کنونی حاکی از این است که امید بستن به دولت دونالد ترامپ اکنون بی مورد است.

گزینه‌های تلخ اسرائیل در مقابله با حزب الله

وی گفت: اگر تلاش‌های دیپلماتیک اسرائیل در این خصوص ناکام بماند، فقط دو گزینه باقی می‌ماند:

اول: آغاز عملیات پیشگیرانه علیه حزب الله که این اقدام بی‌تردید رویارویی فاجعه بار را به دنبال خواهد داشت.

دوم: چشم پوشی از برنامه تولید موشک.

به گفته این کارشناس اسرائیلی هر دو گزینه برای اسرائیل تلخ است.

وی ادامه داد: آنچه موجب نگرانی مراجع تصمیم‌گیر اسرائیل در مورد جنگ علیه لبنان است، اینکه اسرائیلی‌ها این جنگ را به مثابه اقدامی بدانند که امکان خودداری از آن وجود داشت.

امکان گرفتار شدن اسرائیل در لبنان و سوریه

از سوی دیگر اسرائیل به خوبی می‌داند که جنگ سوم علیه لبنان، سوریه را نیز شامل خواهد شد و این به معنی ورود متحدان سوریه به جنگ است.

خطرات آغاز جنگ با حزب الله برای اسرائیل

وی همچنین یادآو شد: کارمندان بلندپایه صنایع نظامی  اسرائیل پیش از این در مورد شعله ور کردن جنگ با حزب الله و خطر‌های آن برای جبهه داخلی به کابینه نتانیاهو هشدار داده بودند.

در همین ارتباط روزنامه معاریو اخیرا به نقل از سه نفر از همین کارمندان نوشت: اسرائیل باید پیش از هرگونه تصمیمی برای جنگ علیه لبنان نیم میلیون شهرک‌نشین را از منطقه حیفا بیرون ببرد؛ زیرا بیم دارد که این افراد به دلیل حملات موشکی حزب الله به مجتمع صنایع پتروشیمی در بندر حیفا در معرض خطر قرار بگیرند.

انتهای پیام/ ۱۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار