دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مروری بر دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و غیراسلام دانست؛ زیرا در طول نیم قرن گذشته هیچ حادثه‌ای به اندازه این انقلاب نتوانسته به حیثیت بین‌المللی آمریکا ضربه وارد کند.
کد خبر: ۲۷۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ - 06February 2018

مروری بر دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی ایرانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، انقلاب اسلامی ایران پدیده مبارکی بود که در اواخر دهه هفتاد میلادی و قرن بیستم، جهان معاصر را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اینک قریب چهل سال از عمر غرش نهال انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ نهالی که نیازمند آبیاری بوده و از 22 بهمن57 تا همین لحظه این روند آبیاری به پای آن ادامه دارد، جانفشانی‌ها و رشادت‌های بسیاری برای تناور شدن و تنومند ماندن این درخت پرثمر در تاریخ پر افتخار ایران سربلند ثبت و ضبط شده که محصور دولتی خاص نبوده و نیست.

در این مجال از پنج منظر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، دفاعی و بین‌الملل به آنچه به برکت وقوع انقلاب اسلامی در کشور ایران بدان دست یافته‌ایم مورد توجه و تأکید قرار می‌گیرد.

در عرصه سیاست و سپهر پر تلألؤ آن از چهار منظر می‌توان به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی توجه داشت که حاکمیت تفکر اسلام ناب محمدی در کشور بر پایه ولایت‌فقیه، سرنگونی استبداد 2500 شاهنشاهی در ایران، ارتقای مشارکت سیاسی و حضور فعال مردم در سرنوشت خویش و به دست آوردن استقلال و آزادی به معنای خاص و پر مفهوم هریک، مناظری هستند که از زاویه دید آنها می‌توان به انقلاب اسلامی نگریست.

در بعد فرهنگی انقلاب اسلامی از سه زاویه جای بحث دارد که نفی مظاهر فرهنگ منحط غرب و مقابله با تهاجم فرهنگی، عمومی شدن آموزش‌های مختلف و ارتقای سطح علمی جامعه و همچنین ایجاد تحول روحی، معنوی و اخلاقی در بین مردم ایران با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی در ارتقای فرهنگی جامعه مؤثر هستند و بواسطه جمهوری اسلامی فضا برای انجام آنها به شدت باز شده است.

در موضوع توسعه اقتصادی برمبنای دکترین جمهوری اسلامی، بازسازی اقتصاد تک محصولی و برداشتن بار از روی دوش نفت و همچنین تأکید بر اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اصل مهم و حیاتی مورد بحث است.

در عرصه دفاعی، ایران اسلامی، سه موضوع را به دست‌آورده که در سایه‌سار جمهوری اسلامی از آن به‌عنوان توفیق و دستاورد یاد می‌شود که دفاع قهرمانانه در برابر حملات رژیم بعث عراق در دوران هشت ساله دفاع مقدس، تشکیل نیروهای مکتبی مردمی سپاه و بسیج مستضعفین با تأکید بر تقویت نیروهای سابق و خودکفایی نظامی و بهره‌گیری از دانش روزآمد این صنعت، نوید و مژده‌ای است که در پرتو جمهوری اسلامی این افتخار نصیب مردمان ایران زمین شده است.

در فضای بین‌المللی، انقلاب اسلامی دستاوردهای پرشماری از خود به یادگار نهاده است که غالب آنها در مقوله تجدید حیات اسلام در جهان معاصر و ایجاد و تسری بیداری اسلامی، حمایت از مظلومان دنیا بر پایه تقویت محور مقاومت اسلامی، تفکر محوری نه شرقی و نه غربی، تبدیل ایران به قدرت بی‌بدیل منطقه‌ای و حتی در پاره‌ای موارد جهانی، تحقیر دولت ایالات متحده آمریکا، چرخش به سوی جهان عدم تعهد و حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و پیش‌بینی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری نمود یافته و هر کدام تبدیل به نمادی از اسقرار و استمرار نهضت اسلامی و حکومت الله در ایران شده‌اند.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر عقیده و نغمه جدایی دین از سیاست خط بطلان کشید و نهضت اسلام را تبدیل به پدیده‌ای منسجم و جهانی کرد.

یکی از افتخارات موهوم پادشاهان ایران، نظام کهن شاهنشاهی در ایران بود که خاندان پهلوی نیز خود را وارث آن قلمداد می‌کرد. این خاندان برای از بین بردن فرهنگ اسلامی در کشور، سعی می‌کرد با هزینه‌های گزاف از اموال و منابع این ملت ستم‌دیده، فرهنگ شاهنشاهی را جایگزین فرهنگ اسلام کنند.

امام خمینی (ره) با آگاهی‌های فراوانی که به مردم می‌دادند و با اعتمادی که به مردم داشتند. حاکمیت بر سرنوشت مردم را به خودشان سپردند از جمله آنها انتخابات نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، خبرگان، ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس است که در همان سال اول انقلاب برگزار شد. این کار غیر مترقبه فقط و فقط به جهت حضور آگاهانه مردم در صحنه‌های متعدد انقلاب بوده است.

علت اصلی عقب‌ماندگی و بدبختی مردم مسلمان جهان، در سرسپردگی و وابستگی حکومت‌های آنها به استکبار است و راه رهایی از این بدبختی، کسب استقلال است.

از اصول مسلم و خدشه‌ناپذیر حاکم بر سیاست خارجی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن تصریح شده، اصل «نه شرقی نه غربی» است. زمانی‌که جهان به 2 بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و شاه نیز به عنوان یکی از مهره‌های اصلی آمریکا در خاورمیانه، سیاست‌های تجاوزگرانه غرب و به خصوص آمریکا را پیاده می‌کرد، باقی کشورهای مسلمان و جهان سوم نیز چاره‌ای نمی‌دیدند جز اینکه تحت سیطره‌ یکی از 2 قطب حاکم زمان قرار بگیرند. انقلاب اسلامی در چنین موقع حساسی با شعار نه شرقی نه غربی نظام سلطه در جهان را درهم شکست و در مقابل دشمنان، چون کوهی استوار ایستاد و استقلال خود را حفظ کرد.

جنایت و ستمگری‌های آمریکا نسبت به مردم ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب آن قدر زیاد است که امام خمینی (ره) از آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ یاد می‌کردند به همین جهت مبارزه با این غول استعمارگر همواره یکی از اصول عمده‌ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول مبارزات ملت قهرمان ایران بوده است.

در طول نیم قرن گذشته، هیچ حادثه‌ای به اندازه انقلاب اسلامی نتوانسته به حیثیت بین‌المللی آمریکا ضربه وارد کند. سقوط رژیم شاهنشاهی که به‌عنوان مدافع و حافظ منافع آمریکا در منطقه عمل می‌کرد، اخراج ده‌ها هزار کارشناس و مستشار آمریکایی از ایران، خروج از پیمان سنتو که برای حفظ منافع آمریکا تشکیل شده بود، اشغال لانه جاسوسی و دستگیری دیپلمات‌های جاسوس و ده‌ها نمونه دیگر از جمله موارد تحقیر آمریکاست.

پس از انقلاب اسلامی، احیای فرهنگ اسلامی و ارزش‌های آن مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مراکز آموزشی کشور، رسانه‌های گروهی اعم از صدا و سیما، روزنامه‌ها، مجلات و حتی سینما، تئاتر و سایر وسایل هنری و فرهنگی در جهت رشد فرهنگی جامعه اسلامی به کار گرفته شدند.

یکی از مظاهر بارز مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی در ایران بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بی‌سوادی می‌شد، درصد بسیار زیادی از مردم ایران، حتی در شهرها بی‌سواد بودند. در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ، نهضت مدرسه‌سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله دولت رشد شتابنده‌ای یافت، به طوری که هر سال بیش از 100 هزار متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه می‌شود. نهضت سوادآموزی در باسواد کردن میلیون‌ها نفر از کسانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند. موفقیت چشم‌گیری داشته است. تعداد دانشجویان، قبل از انقلاب اسلامی 160 هزار نفر بود و اکنون به قریب 2 میلیون نفر رسیده است که این آمار نشان از رشد فرهنگی مردم و آموزش نیروهای متخصص و مورد نیاز کشور دارد.

اقتصاد ایران در رژیم پهلوی، نمونه کامل اضمحلال اقتصاد ملی کشورهای جهان سوم در نظام سرمایه‌داری بین‌الملل بود. کشوری که در اواخر عمر رژیم پهلوی با فروش بی‌دریغ نفت، تلاش داشت به معیارهای رشد و توسعه غربی دست یابد. در همین راستا کشاورزی ایران که در گذشته نه چندان دور، نیازهای مردم را تأمین می‌کرد در سایه واردات محو شد و در پرتو حاکمیت هزار فامیل، اقتصاد ایران به زائیده نظام سرمایه‌داری جهانی تبدیل شد؛ ولی انقلاب اسلامی از همان روزهای اول روح برابری و نفی استثمار را در پیکر نیمه جان اقتصاد کشور دمید و هر چند دفاع مقدس باعث شد که مدتی این برنامه به عقب بیفتد، ولی پس از پایان آن طی، برنامه‌های پنج ساله با هماهنگی مردم و دولت، فضا را به نفع کشور و مردم انقلاب کرده تغییر داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی و ایادی داخلی آن، برای ساقط کردن جمهوری اسلامی توطئه‌های فراوانی را به اجرا در آوردند که همه این توطئه‌ها به شکست انجامید. از جمله این توطئه‌ها می‌توان از هجوم گسترده نظامی رژیم «بعث عراق» نام برد که با دفاع قهرمانانه نیروهای مسلح و مردم، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواری بیرون رانده شدند. به رغم برتری فوق‌العاده نیروهای مسلح ما اعم از ارتش، سپاه و بسیج از لحاظ فرماندهی، معنویت، روحیه و ... نسبت به دشمن متجاوز، ما توانستیم به اهداف کامل خود دست پیدا کنیم. به هر حال در طول تاریخ کشورمان، این اولین جنگی بود که بر ما تحمیل شد، ولی در پایان آن، متجاوز با همه پشتوانه‌ای که داشت نتوانست به ذره‌ای از اهدافش دست یابد و در پایان نیز متجاوز شناخته شود.

یکی از افتخارات انقلاب اسلامی تشکیل سپاه و بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بود. این 2 نهاد مقدس از بدو تشکیل، درگیر جنگ‌های ناخواسته و تحمیلی از سوی ابرقدرت‌ها و مزدوران داخلی آنها در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان ... و در نهایت متجاوزان رژیم بعث عراق بودند و توانستند با اهدای خون پاکشان درخت انقلاب را آبیاری کنند و آنرا از گزند ضد انقلاب محفوظ بدارند. در سایه این فداکاری‌ها بود که سپاه و بسیج در قلب امت مسلمان بیش از پیش جای گرفت و مظهری از اخلاص و تعهد و ایثار شد.

در حال حاضر بیشتر جنگ افزارهایی که در ارتش و سپاه به کار گرفته می‌شود ساخت کارخانجات داخل است، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در تولید انواع موشک‌ها، توپ‌ها، خمپاره اندازها، تهیه قطعات یدکی بالگرد و هواپیماها و سیستم‌های کنترل راداری توسط ارتش، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته که نمونه‌های روشنی از خودکفایی نظامی است.

 در حالی که هیچ یک از تحلیل‌گران سیاسی دنیا فروپاشی قدرت شوروی را پیش‌بینی نمی‌کردند امام خمینی (ره) با شناختی که از قدرت اسلام داشتند این پیش‌بینی دقیق را کردند و در پیامی به رهبر شوروی سابق اعلام کردند که صدای شکستن استخوان‌های کمونیسم به گوش می‌رسد و از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخی سیاسی جهان بررسی کرد.

به هرحال آنچه که مطرح شد در قالب قلم، گوشه‌ای از افتخارات و دستاورد انقلاب اسلامی که قریب چهل سال از وقوع پرخیر آن می‌گذرد و نگارنده امیدوار است لحظه به لحظه بر عظمت و شکوه آن افزوده شود و اعتلای ایران اسلامی و استقرار آن برقلل رفیع را کماکان شاهد باشیم.

گزارش از مهدی مقاری

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار