داعش به افغانستان رفت، آمریکا هم به افغانستان می‌رود

با شکست گروه تروریستی داعش در عراق، آمریکا بخشی از نیرو‌های خود را از این کشور خارج کرده و قرار است این نیرو‌ها به افغانستان اعزام شوند.
کد خبر: ۲۷۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ - 06February 2018

داعش به افغانستان رفت، آمریکا هم به افغانستان می‌رودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، با شکست گروه تروریستی داعش در عراق، آمریکا بخشی از نیرو‌های خود را از این کشور خارج کرده و قرار است این نیرو‌ها به افغانستان اعزام شوند. این اقدام بخشی از استراتژی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره افغانستان است که گفته بود ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی جدید را به بهانه مقابله با داعش به این کشور اعزام خواهد کرد.

در شرایطی که مقامات امریکایی گفته بودند که پس از نابودی داعش نیز، نیرو‌های خود در عراق را حفظ می‌کنند، اما بدون اطلاع قبلی بخشی از نیرو‌های خود را از عراق خارج کرده‌اند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» روز دو شنبه به نقل از پیمانکاران غربی در پایگاه ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری امریکا علیه داعش گزارش داد که ارتش امریکا بعد از شکست تکفیری‌های داعش، عقب‌نشینی از عراق را آغاز کرده است.

به گفته این پیمانکاران، کار انتقال نیروها، تجهیزات و ادوات جنگی امریکا از عراق آغاز شده است و طی دو هفته گذشته ده‌ها نظامی امریکایی از طریق هوایی عراق را ترک کرده‌اند. شبکه فاکس‌نیوز دیروز گزارش کرد که نیرو‌های امریکایی از هفته گذشته خروج خود را از عراق آغاز کرده‌اند و به طور روزانه سربازان امریکایی از عراق به مقصد افغانستان پرواز می‌کنند. به گفته این رسانه امریکایی، تعداد دقیق نیرو‌های امریکایی که عراق را ترک خواهند کرد معلوم نیست. روزنامه واشنگتن‌پست دو هفته پیش در گزارشی، گزارش کرد که ارتش امریکا در حال بررسی طرحی به منظور اعزام هزار سرباز امریکایی دیگر به افغانستان با هدف تقویت نیرو‌های این کشور در منطقه است. مقام‌های ارشد ارتش امریکا گفته‌اند که این سربازان جدید باید با حمایت‌های تجهیزاتی بیشتر نظیر هلی‌کوپتر‌ها و توپخانه‌ها همراه شوند تا در میدان جنگ افغانستان تأثیر بیشتری پیدا کنند.

بنا بر برآورد‌های اطلاعاتی، از سال ۲۰۱۴ بیش از ۵ هزار نیروی نظامی امریکا به بهانه مقابله با داعش به عراق اعزام شدند و چند پایگاه نیز برای استقرار این نیرو‌ها در شهر‌های مختلف عراق احداث شد. مقامات عراقی اعلام کردند که دولت این کشور با ائتلاف به سرکردگی امریکا برای کاهش تعداد نیرو‌های نظامی در خاک عراق به توافق رسیده است. سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق هم تأیید کرد که خروج نظامیان امریکایی از عراق شروع شده است. ماه‌گذشته نیرو‌های بسیج مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی به امریکایی‌ها هشدار دادند که اگر داوطلبانه خاک عراق را ترک نکنند با آن‌ها مثل اشغالگران رفتار خواهند کرد و به زور متوسل خواهند شد.

حضور طولانی در افغانستان

پس از شکست داعش در عراق و سوریه، افغانستان به عنوان مقصد بعدی این گروه تروریستی مطرح است و امریکا که در ظاهر ادعای مبارزه با این گروه را دارد، تلاش می‌کند حضور خود را در افغانستان تقویت کند. استقرار نیرو‌های نظامی در افغانستان آخرین نشانه از تمرکز فزاینده امریکا بر افغانستان به عنوان یک مناقشه قدیمی است. به گزارش بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در ماه آگوست استراتژی جدیدی را درباره افغانستان ارائه کرد که در آن به تسریع بخشیدن به اقدامات نظامی در کنار شکل‌دهی یک نتیجه مناسب و پایدار برای افغانستان اشاره شد.

از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ تعداد نیرو‌های نظامی امریکا در افغانستان تقریباً دو برابر شده است و از ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در اوایل سال ۲۰۱۷ به ۱۵ هزار نفر رسیده است. اعزام نیرو‌های امریکایی به افغانستان درحالی است که روسیه و چین در دو سال گذشته با ورود به روند گفت‌وگو‌های صلح، نفوذ خود را در افغانستان افزایش داده‌اند و این مسئله نگرانی واشنگتن را در پی داشته است. اعزام نیرو‌های امریکایی پس از اعلام راهبرد نظامی جدید امریکا انجام می‌شود که جهت‌گیری آن مقابله با رقبای روسی و چینی است. افغانستان با توجه به قرار گرفتن در نزدیکی چین و روسیه، برای امریکایی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است و واشنگتن قصد دارد با حضور در مرز‌های روسیه و چین، تحرکات رقبای خود را از نزدیک رصد کند. به گفته کارشناسان، امریکا از اهرم داعش، برای تحت فشار قرار دادن مسکو و پکن استفاده می‌کند. امریکا درحالی شعار مقابله با داعش در افغانستان را سر می‌دهد که عملاً اقدامی برای مقابله با این گروه انجام نداده است و حتی به گفته مقامات روسی برخی بالگرد‌های ناشناس تروریست‌ها را از خارج به افغانستان انتقال می‌دهند و همچنین به ارسال سلاح به تروریست‌های داعش اقدام می‌کنند.

در ماه‌های اخیر و پس از اعلام استراتژی ترامپ، حملات انتحاری داعش و طالبان در افغانستان تشدید شده است و صد‌ها تن در این حملات کشته و زخمی شده‌اند و این دو گروه در اجرای عملیات با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند. امریکایی‌ها درحالی مدعی مبارزه با داعش در افغانستان هستند که این گروه پس از خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، در این کشور اعلام موجودیت کرد. به گفته برخی ناظران، امریکا با تقویت داعش در افغانستان سعی دارد حضور طولانی مدت خود را در این کشور توجیه کند. سیاست اعزام نیرو‌های جدید امریکا به افغانستان در شرایطی است که گروه طالبان خروج امریکایی‌ها را به عنوان پیش‌شرط حضور در فرآیند مذاکرات صلح اعلام کرده است. بنابراین، ناظران بر این باورند که افزایش نیرو‌های امریکا نه تنها امنیت را در افغانستان برقرار نمی‌کند بلکه بر شدت ناامنی‌ها می‌افزاید.

منبع: جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار