حجت‌الاسلام قاضی عسکر:

امنیت با توسعه فرهنگ دینی مرتبط است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با مهم خواندن نقش نیروی انتظامی در حفظ امنیت در جامعه گفت: امنیت با توسعه فرهنگ دینی مرتبط است و پایداری جامعه به نیروهای مسلح بستگی دارد.
کد خبر: ۲۷۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱ - 07February 2018

امنیت با توسعه فرهنگ دینی مرتبط استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر امروز در جمع فرماندهان، مسؤولان و نیروهای پلیس پیشگیری تهران بزرگ از خدمت به مردم در نظام اسلامی به عنوان توفیقی بزرگ یاد کرد و اظهار داشت: نیروی انتظامی در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه رفیعی دارد و وظایف بسیار مهم، حساس و خطیری را به عهده گرفته است که مهمترین آن حفظ امنیت و ایجاد آرامش در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در تبیین این جایگاه رفیع از دیدگاه اسلام، به نقش انبیاء در تعلیم، تربیت و تهذیب نفس اشاره کرد و گفت: با مراجعه به روایات درمی یابیم ایجاد امنیت و حفظ جان مردم بخشی از رسالت انبیاء و ائمه معصومین است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دین اصلاح دنیای مردم قبل از اصلاح آخرت آنان است، از ایجاد امنیت در جامعه به عنوان یکی از وظایف انبیاء و پیامبران یاد کرد و افزود: امام علی (ع) در حدیث معروف «وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ» می فرماید، هدف من از قیام، به سامان رساندن کارها و ایجاد امنیت به ویژه برای مظلومان است.

حجت الاسلام قاضی عسکر در ادامه روایاتی را در خصوص اهمیت برقراری امنیت در شهرها ذکر کرد و گفت: اسلام تأکید دارد اگر می خواهیم مردم زندگی راحتی داشته باشند و بتوانند پیشرفت و رشد کنند باید برای آن ها امنیت ایجاد کنیم و در روایت آمده است؛ «کُلُّ سُرُورٍ یَحْتَاجُ إِلَی أَمْن - هرشادمانی نیازمند امنیت است».

وی با اشاره به اینکه ناامنی ها در افغانستان، سوریه و عراق بر خرسندی و خوشحالی مردم تأثیرمنفی گذاشته است، خطاب به حاضران گفت: اقتصاد سالم و در گردش، پیشرفت دانشگاه ها و رشد نسل جوان به امنیت نیاز دارد و شما در خط مقدم این خدمت بزرگ به جامعه قرار دارید.

وی افزود: نیروهای مسلح و از جمله نیروی انتظامی یکی از وظایف انبیاء را بردوش دارند و اگر با هدف ایجاد امنیت و با اخلاص و توجه به خدا وظیفه خود را انجام دهند لحظه لحظه عمرشان عبادت است و باریتعالی برای آن ها ثواب خواهد نوشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به روایتی از امیرالمومنین در نهج البلاغه، از نیروهای مسلح به عنوان قلعه های محکم حافظان امنیت مردم و زینت کشور و دین نام برد و گفت: امنیت با توسعه فرهنگ دینی مرتبط است و پایداری جامعه به نیروهای مسلح بستگی دارد.

وی افزود: امام علی (ع) لزوم توجه به وضع مالی نیروهای مسلح را یادآور شده و تأکید دارند این نیروها باید از نظر امکانات مادی در سطح خوبی باشند زیرا اگر این نیروها نباشند، جامعه جای زندگی نیست.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه در روایات بر حفاظت و مراقبت از مرزها تأکید شده است،گفت: در شرایط امروز فقط مرزهای آبی، زمینی و هوایی یک کشور نباید مد نظر باشد، بحث سایبری و فضای مجازی مرزها را شکسته و با توجه به اینکه بسیاری از مسایل اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اخلاقی در جامعه با مأموریت پلیس فتا در ارتباط است یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی ایجاد امنیت در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه اسلام تأکید دارد تمام ابزارهای مورد نیاز برای حفظ امنیت و نگاه داشتن دشمن در خوف و هراس و جلوگیری از توطئه و حمله دشمن را باید در اختیار داشت، افزود: ما دنبال تولید بمب هسته ای نیستیم ولی می خواهیم انرژی هسته ای داشته باشیم زیرا دشمن می داند اگر ایران اقتدار داشته باشد و به اهدافش برسد دست آنها به جایی نخواهد رسید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه نیروهای مسلح به عنوان حافظان امنیت جامعه و معلمان، دانشگاهیان و روحانیون به علت مسؤولیت تعلیمی و تربیتی نقش بسیار مهمی در جامعه دارند، گفت: کار ما و شما سخت و ایجاد امنیت در جامعه با موارد بسیاری در ارتباط است بنابراین باید به نحوی عمل کنیم که در نزد باریتعالی سربلند باشیم.

وی در ادامه دیدگاه مارکسیست ها را مبنی بر اینکه هدف وسیله را توجیه می کند، رد کرد و با تأکید بر این که اسلام چنین حرفی را قبول ندارد، افزود: امیرالمومنین حکومت را از دست داد به علت اینکه حاضر نشد در شورای 6 نفره یک دروغ بگوید، بنابراین در نظام اسلامی نمی توان گفت که چون هدف ما مقدس است می توانیم هر کاری انجام دهیم.

قاضی عسکر در ادامه به ذکر نکاتی در خصوص چگونگی مراقبت از ایجاد و حفظ امنیت در جامعه پرداخت و گفت: یکی از عواملی که موجب فروپاشی می شود ظلم و ستم است، در روایت آمده است؛ «الظلم یدَمِر الدِیار- ستم شهرها را ویران و کشورها را از بین می برد».

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد: هدف اسلام و ائمه احیای ارزش های دینی در جامعه و رسیدن به جامعه توحیدی است که البته تحقق آن با وجود ظلم امکان پذیر نیست.

وی لزوم تبدیل نکات اشاره شده در آیات و روایات به برنامه برای پیشگیری از ظلم و ستم و مراقبت از امنیت در جامعه را یادآور شد و گفت: هیچ کشوری با هرج و مرج، بی برنامگی، روزمرگی و انفعالی عمل کردن رشد پیدا نمی کند، دنیا به سرعت در حال رشد است و ما اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم عقب خواهیم افتاد.

وی افزود: باید در تمام حوزه ها درست برنامه ریزی و نیرو تربیت کنیم تا جوانان مستعد کشور به مسایل بین المللی مسلط شوند و بتوانند با انواع جرم ها از جمله جرم های الکترونیکی مقابله کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین بر لزوم پرهیز از استبداد رأی تأکید و گفت: در نظام اسلامی هیچکس حق ندارد بگوید آنچه من می گویم باید اجرا شود، این نقطه شروع انحراف و ایجاد مشکل در جامعه اسلامی است و باید قبل از هر تصمیمی با کارشناسان مشورت و سپس تصمیم گیری شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توجه به علل پیدایش جرم را برای مقابله با آن ضروری دانست و افزود: تنها با برخورد فیزیکی نمی توان مشکلات را حل کرد، حرکت صحیح و درست به تدبیر و پرهیز از استبداد به رأی نیاز دارد و مشورت انسان را از افتادن در خطرهای بزرگ نجات می دهد.

وی اهمیت مدارا با مردم را یادآور شد و با اشاره به اینکه پیامبر(ص) می فرمایند؛ خداوند به من امر کرده است با مردم مدارا کنم، گفت: امیرالمؤمنین به والی خود دستور می دهد، که وجود خود را لبریز از محبت به مردم کنید، سپس می فرماید: مردم هم دو دسته اند؛ یک عده برادران ایمانی تو و یک عده انسان هستند و به علت انسانیت به آن ها احترام بگذار.

وی افزود: امنیت فقط به مؤمنان، مسلمانان، انقلابیون اختصاص ندارد بلکه ما موظفیم برای هر کس که در جامعه اسلامی زندگی می کند امنیت ایجاد کنیم و این فرهنگ اسلام است که با همه باید مدارا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تأکید براینکه باید علل ارتکاب به جرم از جمله موضوع برداشتن حجاب را بررسی کرد، گفت: باید دید این افراد از کجا خط گرفته اند و از کجا دلشان نسبت به نظام چرکین شده است؟ در برخورد با اینگونه از پدیده ها عواطف بسیار نقش دارد و با استفاده از آن خیلی موارد را می توان به مسیر اصلی بازگرداند.

وی با اشاره به نقش سعه صدر، اخلاق و رفتار خوش در بازگرداندن افراد از مسیر غلط افزود: ما اگر می گوییم امام زمان (عج) با ظهورشان عدالت را در جامعه پیاده می کنند برای این است که حضرت حجت جوری عمل می کنند که «یرضی عن خلافته اهل الارض و اهل السماء – تمام مردم کره زمین و آنها که در آسمان ها هستند از حکومت امام عصر احساس رضایت می کنند»، چون همه چیز را بر اساس معیار و منطق جلو می برند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه بحث، سرّ نگهداری را از دیگر نکات مهم ذکر کرد و گفت: امیرالمؤمنین می فرماید؛ برخی از عیوب در مردم وجود دارد که شخص حاکم در پوشاندن آن شایسته تر از همه است، معنی این سخن آن است که در اداره حکومت تنگ نظری غلط است، باید به جای آن از سعه صدر بهره گرفت.

وی افزود: نباید اجازه داد جرم در جامعه عادی شود و افراد از ارتکاب جرم احساس قبح نکنند.

قاضی عسکر با تأکید بر اینکه باید از لجاجت با مردم پرهیز کرد، گفت: لج بازی کردن با مردم خطرناک است و اسلام تأکید دارد با شیوه منطقی باید مشکلات جامعه را حل کرد زیرا مخالفت کردن با خواسته های مردم باعث می شود از محبوبیت حاکمان کاسته شود و جرم و جنایت به اصطلاح مخفی و زیرزمینی شود.

وی افزود: از ملامت کردن نیز باید دوری کرد، زیاد ملامت کردن، آتش لجاجت را در جامعه شعله ور می کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حاضران را به پرهیز از تعصب بی جا و حرکت در چارچوب منطق، پرهیز از تهمت و حرکت در مرز شرع و پرهیز از تجسس خارج از قوانین توصیه کرد و ادامه داد: متأسفانه اکنون در جامعه احزاب و گروه ها دنبال این هستند نقطه ضعفی از رقیب خود بیابند و آن را با سر و صدا مطرح کنند، در حالی که این کار گناه است.

وی صبور بودن، نظم در کار، تبعیض قائل نشدن و عمل به قوانین را نیز از جمله علل و عوامل ایجاد امنیت برشمرد و گفت: نقش شما در ایجاد امنیت در جامعه حساس و کارتان مقدس است، قدر خود را بدانید و با اخلاص و با تمام وجود برای خدا کار کنید و از باریتعالی بخواهید به زندگی شما برکت دهد و راه را بر موفقیت شما هموار کند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در پایان با تبریک ایام الله دهه فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که با قوت و اقتدار و به برکت خون شهدا و تحت هدایت رهبری مدیر، مدبر و عالم، پرچم پرافتخار انقلاب در دست امام زمان (عج) قرار گیرد و ما شاهد حکومت عدل جهانی آن حضرت باشیم.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها