روزشمار دفاع مقدس، 27 بهمن 1362

عملیات والفجر 5 فریب دشمن برای خروج از هور الهویزه در آستانه نبرد خیبر

عملیات غرور آفرین والفجر 5 با هدف آزادسازی ارتفاعات منطقه چنگوله، در روز 27 بهمن سال 1362 و با رمز مبارک «یا زهرا (س)» حد فاصل شهرهای مهران و دهلران با هدف آزادسازی مناطق عملیاتی و فریب دشمن بعثی در خروج از هور الهویزه در آستانه نبرد بزرگ عملیات خیبر آغاز شد.
کد خبر: ۲۷۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ - 16February 2018

عملیات والفجر 5 فریب دشمن برای خروج از هورالهویزه در آستانه نبرد خیبربه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، در این عملیات رزمندگان اسلام متشکل از نیروهای سپاه و بسیج تحت امر قرارگاه خاتم‌ الانبیا (ص) با عبور از میدان‌های مین و موانع ایذایی، با حمایت آتش توپخانه، خود را به مواضع نیروهای عراقی رسانده و پس از چند روز نبرد سخت موفق به تصرف اهداف پیش ‌بینی شده شدند.

در عملیات والفجر 5 ضمن دستیابی به هدف عملیات شمار زیادی از افراد دشمن کشته یا اسیر شدند و تجهیزات در خور توجهی از دشمن نیز منهدم شد.

در آستانه نبرد بزرگ خیبر (عملیات در جزایر مجنون در اسفند سال 62) لازم بود تک‌های پشتیبانی به صورت محدود و ایذایی، به منظور فریب دشمن و جلب توجه ارتش عراق به منطقه‌ای خارج از هور الهویزه، صورت پذیرد. با توجه به اوضاع جبهه‌ها، منطقه عمومی چنگوله در جنوب مهران برای این کار انتخاب شد.

موقعیت جغرافیایی منطقه عملیاتی

منطقه چنگوله که شامل چند روستا و دهستان می باشد، در جنوب شرقی مهران واقع شده است و 45 کـیلومتر با مهران و 90 کـیلومتر با دهلران فاصله دارد .

این منطقه مرزی که در جنوب جاده مهران- دهلران قرار دارد‌، با شـروع جنگ خـالی از سـکنه شد. نیـروهای دشمن روستاهای این محدوده را اشغال و به طور کامل تخریب کردند‌.

رزمندگان اسلام با حضور در حوالی چنگوله، مانع از پیشروی بیشتر دشمن در عمق این منطقه شدند‌. در سـال های 1362 و 1364 با اجـرای عملیات های متعددی از جـمله والـفجر 5 و عاشـورای 2 بخشـهایی از منطـقه چنگوله شامل ارتفاعـات بند پیر علی‌، تنل‌، چغا عسـگر‌، چنگوله و پاسگاها و چند روستای آن آزاد گردید و رزمندگان ضمن انهدام قوای دشمن بر جاده طیب – بدره مسلط شدند‌. 

مراحل عملیات والفجر 5 

نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو مرحله با هدف آزادسازی بلندی های منطقه چنگوله وارد عمل شدند.
در همان ساعات نخست، بلندی های پیزولی، آزادخان کشته، تنگه چنگوله و دهها کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و جاده بدر - طیب عراق درتسلط نیروهای ایرانی درآمد و به 4 تیپ از گارد مرزی عراق خساراتی وارد شد.

در مرحله دوم مناطق دیگری نیز از خاک ایران و عراق آزاد شد و رزمنددگان اسلام در آن استقرار یافتند که از جمله آن، استقرار نیروهای ایرانی در 35کیلومتری بزرگراه بغداد - بصره است.

در این مرحله نیز 4 تیپ کوهستانی عراق به طور 100درصد و تیپ 50 زرهی لشکر 12 بیش از 50 درصد منهدم شد و دشمن با دادن هزاران نفرکشته و زخمی و اسیر در طی شش پاتک سنگین عقب نشینی کرد.

در مجموع دو مرحله عملیات، منطقه‌ای به گستردگی 110 کیلومتر مربع شامل بلندی‌های «پیزولی»، «تنگه چنگوله»، «تونل»، «چغا عسکر»، «عباس عظیم»، پاسگاه‌های شمالی«عین عبد»، «طارق»، «الرباقی»، شهرک‌های «یک سایه»، «آل یاسین» و روستاهای شیخ احمدآزاد گردید و 40 دستگاه تانک و نفربر، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین، دو فروند چرخبال، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و ده انبار مهمات دشمن منهدم و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، شماری خودروی نظامی و انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به غنیمت رزمندگان سپاه پاسداران درآمد.

نتایج عملیات و مناطق آزاد شده

وسعت منطقه آزاد شده : 110 کیلومتر مربع ، ارتفاعات بند پیرعلی، تنگه ی چنگوله، تونل، چغاعسکر و عباس عظیم ،پاسگاه های شمالی، عین عبد، طارق و الرباغی عراق شهرک های یک سایه، آل یاسین و روستای شیخ احمر،تسلط برجاده طیب - بدره عراق.

تجهیزات منهدم شده دشمن

40 دستگاه تانک و نفربر،مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین، دو فروند بالگرد،دهها دستگاه خودرو نظامی و 10 انبار مهمات.

یگان های منهدم شده دشمن

تیپ باز سازی شده 4 گارد مرزی ، یک واحد کماندویی ، تیپ 4 کوهستانی ، یک گردان تانک از تیپ 50 زرهی لشگر 12، بیش از 3770 نفر از قوای بعثی در این عملیات کشته وزخمی شده و تعداد 170 نفر نیز به اسارت رزمندگان در آمدند. 

بازارچه مرزی چنگوله و تبادلات تجاری با عراق

هم اکنون مرز چنگوله در نزدیکی شهر مهران به عنوان بازارچه و در زمینی به مساحت 30 هکتار که 15 هکتار آن در داخل خاک ایران و 15 هکتار آن در داخل خاک عراق است، ایجاد می شود.

بخشی از زیرساخت های این بازارچه آماده و بخش دیگری از آن در حال آماده شدن است، توافقاتی با طرف عراقی حاصل شده و جلسات فنی در خصوص تکمیل زیرساخت های آن در حال انجام است که تلاش می شود تا پایان سال بخشی دیگر از زیر ساخت های این بازارچه تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد.

این گذرگاه در آینده نزدیک می تواند نقش مهمی را در توسعه صادرات غیرنفتی به کشورعراق ایفا کند.

این گذرگاه به سبب شرایط مطلوب و نزدیکی به شهرهای عراق دارای مزایای خوبی است که بخش خصوصی از گشایش آن برای صادرات به کشور همسایه استقبال می کند.

تلاش می شود که از ظرفیت های این گذرگاه به عنوان مکمل مرز بین المللی مهران برای رونق اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین اشتغال پایدار برای جوانان به نحو مطلوبی استفاده شود.

استان مرزی ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک، بیشترین و طولانی ترین مرز با عراق را در میان استان های مرزی کشورمان با عراق دارد و امکان راه اندازی سه بازارچه مرزی با استان های دیاله، واسط و میسان در عراق در این استان فراهم است.

بعد از سقوط صدام در عراق، افق جدیدی پیش روی مبادلات مرزی با این کشور در استان ایلام گشوده شد و در 2 نقطه صفر مرزی مهران و دهلران (چم سری) شرایط ایجاد بازارچه مرزی ایجاد شد ولی تنها مرز و بازارچه مهران از تیرماه سال 82 فعالیت خود را آغاز کرد.

اکنون روزانه محموله یک هزار دستگاه کامیون شامل انواع کالا از جمله مصالح ساختمانی، میوه و تره بار، ساخته های پلاستیکی، مواد شیمیایی و لوازم خانگی به ارزش اقتصادی بیش از 2 میلیون و 500 هزار دلار از این بازارچه به عراق صادر می شود.

هیات دولت با ایجاد 2 مرز جدید بین استان ایلام با عراق در مناطق چنگوله و چیلات اواخر تیر ماه سال 96موافقت و اجرای آن را ابلاغ کرد.

میادین نفتی در چنگوله

میدان نفتی چنگوله، یکی از میادین هیدروکربنی موجود در ساختمان زمین شناسی بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس، در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران بوده و سازند بنگستان میدان چنگوله، به عنوان دومین میدان مهم منطقه ایلام، به شمار می‌رود.

نفت در میدان چنگوله به میزان حدود 4/3 میلیارد بشکه برآورد شده‌است. در خصوص فعالیت‌های اجرایی طرح، در بخش تحت الارضی حفاری دو حلقه چاه تولیدی جدید و تعمیر و تکمیل دو حلقه چاه موجود میدان در مرحله توسعه زودهنگام میدان چنگوله پیش بینی شده‌است.

جهت انتقال نفت میدان چنگوله در مرحله تولید زودهنگام به مقدار حدود 15 هزار بشکه در روز از یک خط لوله 8 اینچ به طول 130 کیلومتر به مقصد دهلران استفاده شده است. 

براساس گزارش شرکت مهندسی و توسعه نفت با اجرای توسعه زودهنگام میدان چنگوله و ارزیابی پتانسیل هیدروکربنی میدان، می‌توان توسعه جامع این میدان نفتی را با هدف حصول تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت خام اجرایی کرد.

یادمان شهدای چنگوله

با هماهنگی و رایزنی صورت گرفته با سازمان راهیان نور این منطقه عملیاتی به عنوان یکی از زیارتگاه های زائران راهیان نور و یادمان شهدا تصویب شده است.

این منطقه در دوران دفاع مقدس و قبل از آن همواره با استکبار مبارزه کرده و در جنگ تحمیلی نیز مردم این دیار رشادت های زیادی از خود نشان دادند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار