اعزام نظامیان پاکستانی به عربستان

با افزایش تلفات نیرو‌های سعودی در یمن، ریاض تصمیم گرفته با وعده‌های اقتصادی یا تهدید به قطع کمک‌های اقتصادی، مشارکت نظامی کشور‌های نیازمند را جلب کند.
کد خبر: ۲۷۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 18February 2018

اعزام نظامیان پاکستانی به عربستانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، ارتش پاکستان اعلام کرد: این کشور نیرو‌هایی به عربستان اعزام می‌کند تا در «ماموریت آموزش و مستشاری» شرکت کنند. 

هنوز نقش دقیق نیرو‌های اعزامی پاکستان به عربستان اعلام نشده است، اما در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه از سوی شاخه رسانه‌ای ارتش پاکستان منتشر شد آمده است این نیرو‌ها در خارج از عربستان مستقر نخواهند شد. ممکن است این بخش از بیانیه تنها برای جلب رضایت منتقدان و مخالفان داخلی و منطقه‌ای این تصمیم باشد. برخی صاحب نظران پیوستن پاکستان به ائتلاف (متجاوز) سعودی در یمن را گزینه‌ای بسیار دشوار می‌دانند، زیرا دخالت در جنگ یمن، می‌تواند شکاف و اختلاف میان اهل سنت و شیعیان پاکستان را که تاکنون منجر به قتل هزاران نفر شده، افزایش دهد.

ظاهرا با افزایش تلفات نیرو‌های سعودی در یمن، ریاض تصمیم گرفته است از سویی جریان طالبان در یمن را تقویت کند یا با نقش آفرینی شرکت‌های امنیتی خارجی - مانند «بلک اند دکر» - از مزدوران بهره برداری کند و از سوی دیگر با وعده‌های اقتصادی یا تهدید به قطع کمک‌های اقتصادی، مشارکت نظامی کشور‌های فقیر و نیازمند به حمایت‌های اقتصادی - مانند افغانستان، پاکستان، سودان و ... - را جلب کند. تصمیم تازه اسلام آباد می‌تواند واکنشی به فشار‌های اخیر منطقه‌ای و بین المللی به پاکستان نیز باشد.

احتمال قرار گرفتن مجدد پاکستان در فهرست جهانی حمایت مالی از تروریسم می‌تواند معدود ارتباطات باقیمانده بانکی این کشور را با جهان بیرون در معرض خطر قرار دهد و در آستانه نزدیک بودن انتخابات سراسری این کشور، فشار مالی واقعی را برای اقتصاد این کشور باعث شود. واشنگتن و هم پیمانان اروپایی اش طرحی را تهیه کرده اند که بر اساس آن قرار است پاکستان در «فهرست خاکستری» کشور‌هایی قرار گیرد که اقدامات کافی برای اجرای قوانین و مقررات ناظر بر مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم انجام نداده اند.

قرار است هفته آینده و در جریان نشست گروه ویژه اقدام مالی در پاریس در این زمینه تصمیم گیری شود. آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای‌اش از تاکتیک اجیر کردن مزدوران در سوریه و عراق ـ و سازماندهی آن‌ها در سازمانی تحت عنوان داعش ـ. نیز بهره برداری کردند. پیش از این عربستان از پاکستان خواسته بود با اعزام نیروی نظامی، به ائتلاف (متجاوز) سعودی در یمن بپیوندد. هرچند اسلام‌آباد از جواب مثبت دادن به این درخواست امتناع کرد، ولی برخی خبر‌ها حاکی از این است که یک تیپ از نیرو‌های رزمی پاکستان به درخواست عربستان به مرز‌های جنوبی این کشور اعزام شده است و با حملات انصارالله یمن مقابله می‌کند.

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در آن روز‌ها نوشت: این تیپ در جنوب عربستان و در مناطق مرزی مستقر می‌شود. سه سال پیش از این، عربستان از اسلام‌آباد خواسته بود با اعزام هواپیما و کشتی جنگی و نیروی نظامی در تجاوز نظامی به یمن شرکت کند. در آن زمان وزیر دفاع پاکستان تاکید کرده بود بحران یمن باید از طریق مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک حل شود. مطرح شدن احتمال مشارکت اسلام آباد در تهاجم نظامی عربستان با یمن در آن زمان با مخالفت گسترده گروه‌های سیاسی و مدنی در پاکستان روبرو شده است. تصمیم ­ارتش پاکستان برای اعزام مجدد نیرو‌هایی به عربستان نیز مجدداً با انتقاداتی روبرو شد. از جمله، «رضا ربانی» رییس مجلس سنای پاکستان «خرم دستگیرخان» وزیر دفاع این کشور را برای پاسخ گویی درباره اعزام نیرو‌های نظامی به عربستان به مجلس سنا احضار کرد. 

رسانه‌های پاکستان اعلام کردند: در نشست امروز مجلس سنا که به ریاست «رضا ربانی» برگزار شد، سناتور «فرحت الله بابر» درباره تصمیم ارتش پاکستان برای اعزام شماری از نظامیان این کشور به عربستان سعودی ابراز نگرانی عمیق کرد. اما ظاهراً این ابراز نگرانی عمیق درباره اصل موضوع اعزام نیرو به عربستان نیست، زیرا وی در ادامه افزود: روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ارتش به زودی دسته‌های جدیدی به عربستان اعزام خواهد کرد. اما ارتش در این بیانیه تعداد نیرو‌های اعزامی به عربستان را اعلام نکرده است. به گفته فرحت‌الله بابر پس از دیدار سفیر عربستان در پاکستان با فرمانده ارتش این کشور، ارتش ما این تصمیم را اتخاذ کرده است. 

وی خاطرنشان کرد که پیش از این نیز فرمانده ارتش پاکستان بدون هیچ اطلاع قبلی سفری غیررسمی به عربستان انجام داد و در آن کشور ملاقات‌های مهمی داشته است. بابر تاکید کرد: این موضوع بسیار نگران کننده و مهم است همچنین ارتش درباره اعزام نیرو‌های خود به عربستان هیچ اطلاع قبلی به مجالس ملی و سنا نداده است. رییس مجلس سنا با اعلام نگرانی در زمینه این موضوع «خرم دستگیرخان» وزیر دفاع پاکستان را برای پاسخگویی درباره اعزام نیرو‌های پاکستانی به عربستان در نشست آتی مجلس سنا احضار کرد. شایان ذکر است ژنرال رحیل شریف از فرماندهان بازنشسته ارتش پاکستان در حال حاضر به اصطلاح ائتلاف نظامی ضد تروریسم را که رژیم سعودی چندی پیش از تشکیل آن خبر داد فرماندهی می‌کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا نیرو‌های اعزامی پاکستان در این ائتلاف حضور خواهند داشت یا خیر؟

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار