لزوم تفکیک مسائل بشردوستانه از مسائل سیاسی در سوریه

آمریکا و متحدانش اگر در خصوص وخامت اوضاع انسانی در غوطه شرقی صادق هستند باید به جای چشم‌پوشی از نقش تروریست‌ها در به گروگان گرفتن غیرنظامیان، اهداف سیاسی خود را از مسایل بشردوستانه جدا نمایند.
کد خبر: ۲۸۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 25February 2018

لزوم تفکیک مسائل بشردوستانه از مسائل سیاسی در سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، با توجه به وخامت اوضاع انسانی در غوطه شرقی و بن بست ایجاد شده در شورای امنیت بر سر تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مبنی بر برقراری آتش بس یک ماهه در سراسر سوریه از جمله در غوطه شرقی برای ارسال کمک های بشردوستانه و مداوای مجروحان، این سوال مطرح است که چگونه می توان از این وضعیت خارج شد. شاید فوری ترین اقدام در این زمینه جداکردن مسائل انسانی از مسائل سیاسی است که به شدت با منافع قدرت های دخیل در سوریه و در راس آن امریکا و روسیه  گره خورده است .

اقدام بعدی که باز در این راستا ضروری به نظر می رسد خودداری از تبدیل وخامت انسانی به سلاح سیاسی است.  این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که مشاهده می شود همان دولت هایی که اکنون سنگ مردم سوریه بخصوص غوطه شرقی را به سینه می زنند متاسفانه در پشت تلاش های به ظاهر بشردوستانه اهداف سیاسی خاص خود را دنبال می کنند.

پرهیز از برخوردهای دوگانه از دیگر اقدامات ضروری در این زمینه ارزیابی می شود.  مصادیق این برخورد  یشتر در رفتار همان دولت ها قابل  ردیابی است که اکنون خود را مدافع و حامی مردم سوریه و غوطه شرقی نشان می دهند.  این دولت ها در همان حالی که دولت سوریه و همپیمانان آن بخصوص روسیه را به ایجاد فاجعه انسانی در غوطه شرقی متهم می کنند در همان حال از نقش گروههای مسلح و تکفیری در به گروگان گرفتن مردم غوطه شرقی و تبدیل آنها به سپر انسانی برای خود چشم پوشی می کنند و در عین حال به ماهیت تروریستی این گروهها برابر قطعنامه های سازمان ملل اشاره نمی کنند.

و در نهایت باید گفت زمانی جلوی فاجعه انسانی در غوطه شرقی و یا هر جای دیگر سوریه گرفته می شود که حق دولت مرکزی این کشور برای اعمال مجدد حاکمیت خود بر سراسر این کشور و حفظ تمامیت ارضی خود به رسمیت شناخته شود و در عین حال از استمرار گفتگوهای فراگیر ملی برابر توافقات صورت گرفته در نشست های سوچی و آستانه حمایت شود اما متاسفانه رویکرد عملی دولت های غربی و همان کسانی که در شورای امنیت درباره اوضاع انسانی غوطه شرقی هیاهو به راه انداخته اند برخلاف این دو مقوله قرار دارد و این نشان می دهد که غوطه شرقی را بدون سوریه می خواهند و همچنان رویکرد حفظ شکاف میان دولت و ملت سوریه را دنبال می کنند. 

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار