عبرت‌گیری از پیامد‌های عهدشکنی آمریکا

آمریکا بهتر است با نگاه واقع‌بینانه به پیامد‌های عهدشکنی‌های گذشته‌اش در معاهدات منطقه‌ای و بین‌المللی، برجام را غنیمت شمرده و به تعهدات خود در آن عمل کند.
کد خبر: ۲۸۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 04March 2018

عبرت گیری از پیامد‌های عهد شکنی آمریکابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، آمریکا بهتر است با نگاه واقع بینانه به پیامد‌های عهد شکنی‌های گذشته اش در معاهدات منطقه‌ای و بین المللی، برجام را غنیمت شمرده با همه وجود به تعهدات خود در آن عمل کند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنانی در نشست مشترک پارلمان این کشور ادعا کرد که کشورش طیف جدیدی از تسلیحات هسته‌ای را تولید کرده است که شکست ناپذیر است.

این سخنان پس از آن مطرح شده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بررسی شرایط هسته‌ای آمریکا اعلام کرده است واشنگتن باید دو سلاح جدید هسته‌ای را تولید کند که شامل یک کلاهک کوچک برای موشک‌های بالستیک مستقر در زیردریایی‌های آمریکا و نیز موشک‌های کروز می‌شود که از دریا شلیک می‌شوند.

در واکنش به این اظهارات طبیعی است، رهبران جهان بخصوص کشور‌های رقیب بخواهند روند تحولات هسته‌ای در آمریکا را دنبال کند.

پوتین در سخنانی در مجمع فدرال این کشور -که همانند سخنرانی سالانه در آمریکاست- از تولید یک سری سامانه‌های تسلیحاتی جدید خبر داد که شامل چهار سامانه تسلیحات هسته‌ای جدید می‌شود که با هدف شکست دفاع موشکی آمریکا طراحی شده اند. موشک بالستیک بین قاره‌ای که با سوخت مایع کار می‌کند، سارمات Sarmat نام دارد.

پوتین اعلام کرد که این موشک به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند قاره قطب جنوب را طی و به آمریکا حمله کند. این موضوع سبب می‌شود موشک‌های قاره پیمای روسیه بتوانند از سد سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا عبور کنند. یک هواپیمای بدون سرنشین روسی -که دارای قدرت هسته‌ای است- نیز قابلیت طی کردن هزاران مایل را دارد و سپس می‌تواند در بندری در آمریکا منفجر شود.

سلاح دیگر یک موشک کروز هسته‌ای قاره پیماست که برای روس‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این میان آنچه مهم است این است که اطلاع رسانی پوتین در زمینه این پیشرفت‌های نظامی هر چند پس از تصمیم ترامپ درباره بررسی شرایط هسته‌ای آمریکا صورت گرفته است، ولی تصمیم روسیه در زمینه ادامه پیشرفت‌ها نظامی و تحقق آن باز می گردد به دوره زمانی قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا. در حقیقت، همه این سامانه‌ها در زمان دولت باراک اوباما تولید شده اند.

تلاش برای تولید این موشک‌ها در حقیقت در پی تصمیم جورج دبلیو بوش در سال 2001 برای خارج شدن از معاهده موشکی ضد بالستیک و ناکامی بوش و اوباما برای تعامل با روس‌ها در ارتباط با نگرانی‌های واشنگتن درباره دفاع موشکی آمریکا، آغاز شد.

پوتین اعلام کرد: «طی همه این سال‌ها از زمان خروج یکجانبه آمریکا از معاهده‌ای بی ام، ما با شدت در حال کار کردن بر روی این تجهیزات و تسلیحات پیشرفته بوده ایم که به ما اجازه داد در تولید الگو‌های جدید تسلیحات راهبردی به یک گشایش دست پیدا کنیم.»

این تحولات در صنایع نظامی روسیه نشان می دهد که چگونه کار شکنی دولت‌های وقت آمریکا در اجرای تعهدات نظامی بین المللی خود سبب شده که رقبای جهانی این کشور به سوی پیشرفت‌های نظامی رفته و از این رهگذر چگونه جهان برای آمریکا نا امن‌تر شده است. حتی سوابق مناقشه کره شمالی نیز نشان میدهد که مهمترین عامل پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی این کشور نیز کارشکنی آمریکا در اجرای تعهدات بین المللی خود در قبال این کشور بوده است. 

در سپتامبر ۱۹۵۶ امریکا تصمیم گرفت که بر خلاف بند ۱۳ (د) قرارداد آتش بس کره، تسلیحات هسته‌ای در خاک کره جنوبی مستقر کند. این عهد شکنی آغاز فرایند گرایش پیونگ یانگ به سمت صنایع هسته‌ای و موشکی بوده است. تصمیم آمریکا در مراحل مختلف طی سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ به اجرا درآمد. تلاش‌های شوروی و هم پیمانانش در سازمان ملل برای جلوگیری از این تصمیم به جایی نرسید. متقابلا کره شمالی اقدام به ایجاد تاسیسات عظیم زیرزمینی تسلیحات متعارف در نزدیکی منطقه حائل کرد به طوری که نیرو‌های کره جنوبی و آمریکایی در تیررس این تسلیحات قرارگرفتند.در سال ۱۹۶۳ کره شمالی از شوروی درخواست کمک کرد تا بتواند به تکنولوژی و تسلیحات هسته‌ای دست پیداکند؛ اما این درخواست پذیرفته نشد. معهذا شوروی موافقت کرد که به برنامه صلح آمیز هسته‌ای کره شمالی از جمله آموزش کارشناسان این کشور کمک کند. بعد‌ها چین هم با درخواست مشابه کره شمالی مخالفت کرد. این آغاز فرایند هسته‌ای و موشکی شدن کره شمالی در شرق آسیا بوده است. با وجود این سوابق و تجربه‌ها آمریکا همچنان اصرار بر عهد شکنی در توافق هسته‌ای بین ایران و پنج به علاوه یک دارد و سعی می‌کند متحدانش را در این زمینه با خود همراه کند این در حالی است که کاخ سفید باید از هم اکنون بداند پیامد‌های این عهد شکنی چی چیزی خواهد بود.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها