سردار دکتر کارگر پیشنهاد داد

تشکیل کارگروه مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس و شورای شهر تهران

کارگروه مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شورای اسلامی شهر تهران به‌منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۲۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵ - 16September 2014

تشکیل کارگروه مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس و شورای شهر تهران

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نود و پنجمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شرق تهران صبح امروز و در آستانه هفته دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در صحن علنی شورا برگزار شد.

دفاع مقدس؛ دفاعی بینظیر

در ابتدای این مراسم، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جنگهایی که قبلا وجود داشته هیچکدام شبیه دفاع مقدس نبودهاند، گفت: دفاع مقدس پیروزی را برای ما به همراه داشت؛ بنابراین باید ارزشهای آن را حفظ کرد تا انقلاب و کشور باقی بماند.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی، عزت و افتخار را برای ما به همراه آورد و باید این میراث جاودانه را به نسلهای بعد منتقل کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اکنون نیز باید یاد شهدا و ایثارگران را گرامی داشت و در راستای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه کوشید.

جلوگیری از تحریف دفاع مقدس

در ادامه، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار در امتداد ستاد تبلیغات دفاعی در زمان جنگ است که مسئولیت آن را نیز مهندس چمران به عهده داشت.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز هدف از تشکیل بنیاد را حفاظت و بهرهبرداری از آثار و ارزشهای دفاع مقدس و شرط حماسههای جاودانه امت اسلام و آثار آن در شئون فرهنگی سیاسی اجتماعی اقتصادی نظامی و جلوگیری از نابودی و تحریف یا به فراموشی سپرده شدن میراث گرانبهای خون پاک ایثارگران اسلام و دستاوردهای دفاع مقدس میدانند.

دفاع مقدس؛ کلید وحدت

سردار دکتر کارگر دفاع مقدس را کلید وحدت در کشور دانست و خاطرنشان کرد: از زمانی که ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به اینجانب واگذار شد، به هر کس که با هر سلیقه و گرایش سیاسی مراجعه کردیم درموضوع دفاع مقدس وحدت داشت.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور با ارائه آماری از حضور مردم در مناطق عملیاتی دفاع مقدس گفت: در اوایل دهه 80، 400 هزار نفر دراین مناطق حضور یافتند، اما در سال گذشته این رقم به بیش از 4 میلیون نفر افزایش یافت.

وی افزود: بیش از 50 درصد از این افراد برای اولین بار در این مناطق حضور یافتند که 78 درصد از آنها بین 15 تا 35 سال بودند و 46 درصد نیز با ماشین شخصی حضور یافتند.

سردار کارگر ادامه داد: 43 یادمان نیز در سراسر مناطق دفاع مقدس و در استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی وجود دارند.

ارزشهای دفاع مقدس، بهترین راه مقابله با آسیبهای اجتماعی

وی در ادامه با اشاره به دوران مسئولیت خود در نیروی انتظامی اظهار کرد: بهواسطه حضور در آن سمت با بسیای از آسیبهای اجتماعی آشنا هستم؛ پرداختن به ارزشهای دفاع مقدس و گسترش فرهنگ ایثارو شهادت یکی از بهترین راههای مقابله با آسیبهای اجتماعی است.

سردار کارگر با بیان اینکه تهران بیش از 8 میلیون جمعیت دارد، گفت: در تهران 30 هزار شهید بیش از 51 هزار جانباز و بیش از 5 هزار آزاده وجود دارد.

لزوم توجه به ظرفیتهای تهران در زمینه دفاع مقدس

وی ادامه داد: تهران بهعنوان پایتخت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت فراوانی در حوزه ایثار و شهادت دارد. وجود 109 موقعیت شهید گمنام یکی از بهترین ظرفیتهای قابل استفاده است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ادامه داد: تا چندی پیش در استان تهران، اداره کل حفظ آثار وجود نداشت، اما با حکم سرلشکر فیروزآبادی، سردار روشن به سمت مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان تهران منصوب شد.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هیات امنایی دارد که در سالهای قبل فعال نبود، اما اکنون فعالیت آن از سر گرفته شده و 7 وزیر نیز عضو آن هستند.

وی با تشکر از دولتهای دهم و یازدهم بهخاطر همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: ما از آقای روحانی درخواست کردیم نماینده تامالاختیاری را در راهیان نور معرفی کند که ایشان دکتر حسام الدین آشنا را بهعنوان نماینده خود معرفی کرد.

سیمای تهران، مروج ایثار و شهادت باشد

عضو شورای اجتماعی کشور، خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: سیمای این شهر باید مروّج فرهنگ ایثار و شهادت باشد، زیرا دفاع مقدس افتخار ما در دنیا است.

وی همچنین به رییس شورای شهر تهران پیشنهاد داد که برای نمایندگان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بهمنظور حضور در کمیسیونهای شورا فرصتی فراهم شود.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همچنین برای همکاری این بنیاد با شورای شهر تهران در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اعلام آمادگی کرد.

سردار کارگر با اشاره به اینکه در دیگر کشورها اگر جایی بمباران شده یا توپی اصابت کرده بنای یادبود تاسیس شده است، افزود: اما در تهران بسیاری از مناطقی که بمباران شده یا هدف اصابت موشک قرار گرفته برای مردم ناشناخته است.

حمایت اعضای شورا از فعالیتهای مرتبط با دفاع مقدس در تهران 

در ادامه این نشست و پس از سخنان سردار کارگر اعضای شورای شهر تهران به ارائه دیدگاهها و بیان نظرات خود پرداختند.

ابتدا اقبال شاکری با بیان اینکه یکی از 5 شهید گمنام دانشگاه امیرکبیر شناسایی شده که اهل اصفهان است، گفت: این موضوع شور و حال خاصی را در این دانشگاه ایجاد کرده است.

حفظ روحیه جهادی

در ادامه، الهه راستگو با بیان اینکه روحیه جهادی باید هر سال در این روزها به شکل جهاد خدمت به مردم به نمایش درآید، گفت: در هفته دفاع مقدس باید همچنان بر روحیه و کار جهادی تاکید بورزیم.

وی افزود: اقتصاد و فرهنگ در این روزها میدان حملات به ایران شده و راهکار مقابله با آن زنده نگه داشتن روحیه جهادی است.

ثبت خاطرات ایثارگران

احمد حکیمپور دیگر عضو شورا نیز خواستار معرفی مناطق بمباران شده شهر تهران به مردم شد.

وی ادامه داد: هرچند در زمینه ثبت خاطرات ایثارگران فعالیتهای زیادی صورت گرفته است، اما این مقوله نیازمند تلاش بیشتری است.

اسماعیل دوستی نیز استانهای زاگرسنشین را دارای نقش اساسی در دفاع مقدس دانست و خواستار پرداخت و نگرش ویژه به این مناطق شد.

انتقاد از حذف زندگینامه برخی از شهدا از کتب درسی

عضو دیگر شورا که به ایراد سخن پرداخت محمد مهدی تندگویان بود.

تندگویان با بیان اینکه محل شهادت شهید جهانآرا و همراهانش در کهریزک نیازمند ساماندهی است، گفت: شهدای آن سانحه از اعضای ارتش و سپاه بودند و از بنیاد میخواهم یادمانی برای آنها ایجاد کند.

وی بیان کرد: در مقطعی آموزش و پرورش زندگینامه شهدا را وارد کتابهای درسی کرد، اما مدتی بعد برخی از آنها مانند زندگینامه شهید تندگویان حذف شد.

تندگویان اظهار کرد: این بهترین نوع یادآوری به تاریخ است، اما حذف آن نوعی توهین تلقی میشود.

لزوم پرداختن به موضوعات مغفول دفاع مقدس

احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورا فعالیت و کیفیت مسائل مربوط به دفاع مقدس را نیازمند بهبود دانست و گفت: باید در این زمینه به موضوعات مغفول پرداخت؛ بهعنوان مثال چندی پیش عکاسی به نام فاطمه بهبودی گزارشی از مادران شهدای گمنام تهیه کرد و آن را به مالزی برد که بسیاری از نشریات معتبر دنیا نیز از آن استفاده کردند.

وی افزود: سید مهدی فهیمی نیز اولین دانشنامه دفاع مقدس را تالیف کرد، اما تاکنون بسیاری از نوشتههای او دستنخورده باقی مانده است.

مسجد جامعی ادامه داد: همه اقشار جامعه در جنگ حضور داشتند و باید دیده شوند. لازمه آن نیز استفاده از همه ظرفیتها است.

رییس سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: درباره تهران نیز فرصت فعالیتهای بسیاری وجود دارد. در یکی از بمبارانهای جنگ تحمیلی حدود 8 کودک در یک مکان کشته شدند، اما برای آنها نمادی ساخته نشد.

در جنگ جهانی دوم نیز مقاومتهایی در تهران انجام شد که باید به آن نیز پرداخته شود.

صفحات بیشتری از نشریات به دفاع مقدس اختصاص یابد

حبیب کاشانی دیگر عضو شورا با بیان اینکه سالها از دفاع مقدس میگذرد و تا امروز کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است، اظهار داشت: هزاران صفحه روزنامه هر روز در سراسر کشور چاپ میشود، اما صفحاتی که به فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص داده شده بسیار کم است.

وی افزود: اکنون دیگر زمان معرفی پطرس به کودکان گذشته و باید دلاوران دفاع مقدس را به جامعه شناساند.

کاشانی بیان کرد: پدران و مادران شهدا پیر شده و از دنیا میروند، اما خاطرات آنها ثبت و ضبط نمیشود؛ برای این موضوع نیز باید چارهای اندیشید.

وی خواستار انتخاب نمایندهای از شورای شهر تهران برای همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بهمنظور گسترش فرهنگ ایثار و شهادت شد.

برای فضای مجازی برنامهریزی شود

علیرضا دبیر نیز دیگر عضو شورا بود که به بیان قابلیتهای فضای مجازی در زمینه گسترش فرهنگ دفاع مقدس پرداخت.

وی با بیان اینکه باید دید که نسل جوان در شبکههای اجتماعی بهدنبال چه هستند، گفت: نباید از این فضا گریخت؛ بلکه باید برای آن برنامهریزی کرد.

دبیر ادامه داد: سرداران و شهدای گمنامی وجود دارند که باید به جامعه معرفی شوند و نباید فقط عده خاصی از شهدا را به مردم شناساند.

وی بیان کرد: در نامگذاری اماکن و میادین به نام شهدا باید دقت کرد جایی را به اسم شهید نگذاریم که مردم آن را نام نبرند و به نام قدیمی آن بسنده کنند.

حافظی نیز با بیان اینکه اقشار مختلفی در دفاع مقدس حضور داشتند که جنگ را با همه وجود حس کردند، گفت: میتوان لایههایی را نیز در جامعه پیدا کرد که هیچ شناختی از جنگ ندارند. باید برای آنها هم برنامه داشت و آنان را از فرهنگ دفاع مقدس مطلع کرد.

در ادامه، مجتبی شاکری با اشاره به اینکه کتابهای بسیار خوبی در زمینه دفاع مقدس نوشته شده، اما شمارگان آن اندک است، خاطرنشان کرد: بهتر است برخی از این کتابها تجدید چاپ شده و اگر امکان آن نیست، آنها را برای دسترسی راحتتر در فضای مجازی قرار داد.

مستندسازی دفاع مقدس مغفول مانده است

عباس جدیدی عضو دیگر شورای شهر نیز با اظهار تاسف از مغفول ماندن مستندسازی دفاع مقدس گفت: باید برای این موضوع به صورت ویژه برنامهریزی کرد. 

پس از سخنان اعضای شورای شهر تهران، سردار دکترکارگر برای بار دوم پشت تریبون قرار گرفت و به سوالات و گفتههای حاضران پاسخ گفت.

وی اظهار داشت: من بیشتر دوران دفاع مقدس را در جبهه غرب بودم و ارادت خاصی به آن مناطق دارم.

سردار کارگر با اشاره به نامگذاری هفتم مهر ماه بهعنوان روز فرماندهان شهید گفت: این روز مصادف با شهادت شهید جهانآرا و دیگر همرزمانش است و چنین نامگذاری به معرفی بیشتر فرماندهان شهید کمک شایانی میکند.

 تشکیل کارگروه مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و شورای شهر تهران

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان اینکه اصل کار و فعالیت در بنیاد مشاورت و مشارکت است، خواستار تشکیل کارگروه مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و شورای شهر تهران شد.

سردار کارگر با اشاره به فعالیتهای آموزش و پرورش در زمینه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت گفت: دراین وزارتخانه فعالیتهای خوبی انجام شده و امیدواریم بیش از پیش گسترش یابد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، مردم را پیروز واقعی 8 سال جنگ تحمیلی دانست و گفت: دفاع مقدس را نباید فقط در نیروهای نظامی منحصر کرد؛ زیرا متعلق به همه مردم است.

وی با بیان اینکه در ثبت خاطرات شفاهی عقب هستیم، خاطرنشان کرد: عده زیادی از رزمندگان خاطرات خود را فراموش کردهاند، بنابراین باید در زمینه ثبت و ضبط خاطرات بهطور ویژه عمل کرد. البته سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس نیز فعالیتهای خوبی را در این زمینه انجام داده است.

نهضت ترجمه؛ گامی در جهت گسترش ادبیات دفاع مقدس

سردار کارگر افزود: نهضت ترجمه نیز که در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس راهاندازی شده به گسترش فرهنگ دفاع مقدس در دنیا کمک فراوانی کرده است. برخی از نویسندگان آثار ترجمه شده نیز قرار است به فرانکفورت رفته و به نقد و بررسی آثار خود بپردازند.

وی همچنین خواستار همکاری شورای شهر تهران با بنیاد حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس برای ایجاد یادمانهای دفاع مقدس در سطح شهر تهران شد.

سردار کارگر همچنین با بیان اینکه در زمینه مستندسازی ضعیف عمل کردهایم، گفت: تاکنون حتی به مستنداتی که وجود دارد نیز به درستی بها داده نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها