دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تاکتیک رهاسازی آب در هفتاد و پنج کیلومتر مربع برای دفع عملیات/ استفاده وسیع عراق از بمب‌های شیمیایی در شلمچه

عراق برای جلوگیری از عملیات در شلمچه دست به رها سازی آب در هفتاد و پنج کیلومتر مربع زد.
کد خبر: ۲۸۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ - 15March 2018

رهاسازی آب در هفتاد و پنج کیلومتر مربع برای جلوگیری از عملیات/ استفاده وسیع عراق از بمب‌های شیمیایی در شلمچهبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع مقدس، شلمچه یکی از محورهای هجوم دشمن در سال ۱۳۵۹ به خرمشهر بود. مأموریت در محور شلمچه، به عهده لشکر ۳ زرهی و تیپ ۳۳ نیروی مخصوص سپاه سوم ارتش عراق گذاشته شده بود که در صورت نیاز با یگان های دیگر تقویت و پشتیبانی می شدند.

مقاومت نیروهای مدافع خرمشهر سبب گردید که دشمن پس از گذشت ۸ روز، در یک کیلومتری غرب خرمشهر زمین گیر شود  تا یگان‌های دیگری برای کمک به منطقه نبرد فراخوانده شوند. در این روز، دشمن با اشغال پل نو، حرکت خود را به سمت خرمشهر تسهیل کرد. ارتش عراق موفق شد دشت شلمچه را به طور کامل تصرف کند و ضمن عبور از جاده اهواز - خرمشهر به محاصره خرمشهر بپردازد.

عملیات بیت المقدس در اردیبهشت ۱۳۶۱ و با رمز یا علی بن ابی طالب (ع) آغاز شد. نیروهای سپاه و ارتش، نبردی سخت و بزرگ را در آن سوی کارون به راه انداختند و قدم به قدم، خود را به خرمشهر نزدیک ساختند؛ تا زمانی که نبرد دوباره به منطقه شلمچه رسید. در عملیات بیت المقدس، اگرچه خرمشهر آزاد شد، ولی با توجه به اهمیت شلمچه، دشمن به سختی از آن دفاع کرد و آن را در اشغال خود نگه داشت. بعد از عملیات رمضان، منطقه عملیاتی شلمچه غیر قابل نفوذ تلقی گردید. اما شرق بسته جایی نبود که بشود از آن صرف نظر کرد. دشمن در سال ۱۳۶۴، به فکر ایجاد مانعی غیرقابل عبور برای نیروهای اسلام در شلمچه افتاد. بنابراین آب زیادی را در زمینی به وسعت ۷۵ کیلومتر مربع رها ساخت. این آب گرفتگی مانع مهمی برای عملیات در این منطقه محسوب می‌شد.

عملیات کربلای ۵ در ساعت یک و نیم بامداد ۱۹ دی ۱۳۶۵ با رمز مبارک یا زهرا (س) آغاز شد. نیروها از دو محور آبگرفتگی بوبیان و در نهایت به کانال پرورش ماهی و آبگرفتگی شلمچه (پنج ضلعی، پاسگاه شلمچه) و سرانجام جزیره بوارین و نهر جاسم وارد عمل شدند. به دلیل محدودی بودن منطقه نبرد، عملیات از پیچیدگی های زیادی همراه بود. علت اینکه کشورهای دنیا بسیج شدند و قطعنامه ۵۹۸ را نوشتند؛ نتایج عملیات کربلای ۵ بود. در ماه های پایانی جنگ، ارتش عراق با کمک قدرت های جهانی، دست به حملات گسترده در مناطق مختلف زد و در ۴ خرداد ۱۳۶۷ با استفاده وسیع از بمب های شیمیایی به شلمچه حمله کرد. نیروهای خودی نیز در ۲۱ خرداد، در عملیات بیت المقدس هفت موفق شدند تا کانال پرورش ماهی پیش بروند، ولی روز بعد از این منطقه عقب نشستند.

عراق در شلمچه و در جریان پاتک های ۱۱۰ تیپ از ۱۸۰ تیپ موجود (یعنی دو سوم استعداد کل ارتش خود را) وارد منطقه کرد. در این عملیات طولانی که با سنگین ترین و بیشترین پاتک های دشمن توهم بود. چند تن از فرماندهان برجسته دفاع مقدس مانند:
حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، یدالله کلهر قائم مقام لشکر ده سیدالشهدا (ع)، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله میثمی مسئول حوزه نمایندگی حضرت امام در قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر ۹ بدر، هاشم اعتمادی فرمانده تیپ امام حسین(ع)، محمد علی شاهمرادی فرمانده تیپ قمر بنی هاشم (ع)، قاسم میرحسینی قائم مقام لشکر ۴۱ ثارالله (ع) و محمد فرومندی قائم مقام لشکر ۵ نصر به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار