ترکیه و حفاظت از جان غیرنظامیان سوری از ادعا تا واقعیت

در حالی که رئیس جمهور ترکیه مدعی است در عملیات شاخه زیتون، هیچ آسیبی به غیرنظامیان نرسیده، گزارش‌ها از واقعیت دیگری حکایت می‌کنند.
کد خبر: ۲۸۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵ - 18March 2018

ترکیه و حفاظت از جان غیرنظامیان سوری از ادعا تا واقعیتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (یکشنبه) در سخنرانی خود از تسلط ارتش این کشور بر مرکز شهر عفرین در شمال غرب سوریه طی عملیات شاخه زیتون خبر داد و اظهار داشت: در طول این عملیات، هیچ آسیبی به غیرنظامیان نرسیده است.

وی مدعی شد: ما هیچ گامی برنداشتیم که سبب وارد آمدن خسارت به غیرنظامیان شود؛ چرا که ما برای اشغالگری به آنجا (سوریه) نرفته‌ایم، بلکه هدف ما از میان بردن تروریست‌هاست.

وی همچنین در ادامه ادعاهای خود اعلام کرد: کشورش بزودی اقدام به بازسازی شهر عفرین و مرکز آن و همچنین زیرساخت‌ها در این شهر کرده و این فرصت را برای ساکنان عفرین فراهم خواهد کرد تا به خانه‌هایشان بازگردند.

اما ادعاهای اردوغان در خصوص وارد نیامدن خسارت به غیرنظامیان در روند عملیات نظامی شاخه زیتون که از سوی ترکیه در شمال سوریه در جریان است، در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها از واقعیات دیگری حکایت می‌کنند.

کشته شدن ده‌ها غیرنظامی سوری در عملیاتی که به گفته اردوغان خون از دماغ کسی جاری نشد!

بی بی سی در ذیل خبر تسلط ترکیه بر شهر عفرین سوریه، به نقل از یک گروه ناظر سوری گزارش داده است که ۲۸۰ غیرنظامی در عملیات اخیر ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین طبق اعلام این شبکه، ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان سوری در روزهای گذشته برای حفظ جان خود از عفرین فرار کرده‌اند.

کشته شدن ده‌ها غیرنظامی سوری در عملیاتی که به گفته اردوغان خون از دماغ کسی جاری نشد!

روزنامه گاردین نیز پس از گزارش اظهارات اخیر اردوغان، به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه - مستقر در لندن - نوشته است نیروهای مورد حمایت ترکیه تنها توانسته‌اند بر نیمی از عفرین تسلط پیدا کنند و همچنان درگیری‌های شدیدی در جریان است. این روزنامه انگلیسی همچنین به نقل از یک مسئول بلندپایه کُرد، با تکذیب ادعای ترکیه در خصوص تسلط کامل بر عفرین نوشته است درگیری‌ها همچنان در این شهر جریان دارد.

گاردین همچنین از فرار ده‌ها هزار نفر از عفرین در روزهای اخیر، همزمان با پیشروی ارتش ترکیه و نیروهای همپیمان آن (ارتش آزاد سوریه) خبر داده است. پایگاه اینترنتی این روزنامه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه نوشته است: در پی تشدید عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، بیش از ۲۰۰ هزار غیرنظامی در کمتر از سه روز از شهر عفرین فرار کرده و ده‌ها نفر در این منطقه کشته شده‌اند.

علاوه بر این، برخی منابع دیگر به رویترز اعلام کرده‌اند که در روستاهای اطراف عفرین تاکنون در اثر بمباران جنگنده‌های ترکیه ده‌ها غیرنظامی از جمله چندین کودک جان خود را از دست داده‌اند.

کشته شدن ده‌ها غیرنظامی سوری در عملیاتی که به گفته اردوغان خون از دماغ کسی جاری نشد!

با این حال، مقامات ترکیه همچنان اصرار بر تکذیب این گزارش‌ها دارند و مدعی‌اند در عملیات نظامی آنها در شمال سوریه غیرنظامیان هدف قرار نگرفته‌اند.

وزارت دفاع ترکیه حتی گزارش‌ها درباره حمله هوایی به یک بیمارستان در عفرین که به گفته منابع رسانه‌ای به کشته شدن دستکم ۱۶ غیرنظامی سوری منجر شد را نیز تکذیب کرد.

افزون بر کشته و زخمی شدن صدها تن از غیرنظامیان سوری در عفرین، وضعیت انسانی در این منطقه نیز روز به روز وخیم‌تر می‌شود. طبق گزارش‌ها تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم عادی عفرین در پی آینده‌ای نامعلوم از این منطقه گریخته و آواره شده‌اند و آنهایی که باقی مانده‌اند نیز دسترسی لازم را به مواد غذایی و دارو ندارند.

کشته شدن ده‌ها غیرنظامی سوری در عملیاتی که به گفته اردوغان خون از دماغ کسی جاری نشد!

گفتنی است ترکیه از حدود دو ماه پیش (20 ژانویه) به رغم مخالت دولت سوریه، عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» را به منظور بیرون راندن یگان‌های مدافع خلق کُرد از عفرین که آنکارا آنها را شاخه‌ای از پ.ک.ک می‌داند، آغاز کرده است.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار