حسینی:

تقویت تولید داخل رجزخوانی بیگانه را بی‌اثر خواهد کرد/ میزان قاچاق امروز دو میلیون فرصت شغلی را نابود می‌کند

دبیرکل کانون دانشگاهیان قاچاق و واردات بی‌رویه کالا را ضربه‌ای مهلک به اقتصاد ملی و عاملی برای افزایش مشکلات معیشتی مردم دانست و حمایت از کالای ایرانی را راهکاری برای تقویت نظام عنوان کرد.
کد خبر: ۲۸۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸ - 30March 2018

تقویت تولید داخل رجزخوانی بیگانه را بی‌اثر خواهد کرد/ میزان قاچاق امروز دو میلیون فرصت شغلی را نابود می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید محمد حسینی دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در گفت‌وگویی رشد و پیشرفت اقتصادی کشور را در گرو حمایت از تولید ایرانی دانست و اظهار داشت: امروز روند مصرف گرایی آن‌ هم مصرف کالاهای خارجی و واردات بی‌رویه و قاچاق کالا به‌گونه‌ای است که اگر روند فعلی ادامه یابد ما در آینده شاهد افزایش روز افزون مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر گرایش غالب مردم به استفاده از کالاهای وارداتی به یک پدیده، عرف، عادت و جزئی از سبک زندگی تبدیل ‌شده و مشکلات واحدهای تولیدی سبب شده تعدادی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی چاره‌ای جز تعطیلی و یا ادامه فعالیت کم ‌فروغ مثلاً با۳۰% ظرفیت را نداشته باشند، ثمره چنین وضعی اخراج و بیکار شدن جمعی از کارگران و شاغلان و افزایش نارضایتی ها در کشور است. این شرایط به انضمام فشارهای اقتصادی که از خارج وارد می‌شود کشور را با تهدیدهای جدی مواجه کرده است، در چنین اوضاعی رهبر حکیم انقلاب وارد میدان شده‌اند تا این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و این مهم جزء با همراهی و اقدام تمامی آحاد ملت تحقق نمی‌یابد.

۲۰ میلیارد کالای قاچاق برابر است با نابودی دو میلیون فرصت شغلی

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی واردات کالای قاچاق را حدود۲۰ میلیارد دلار در سال بیان کرد و اظهار داشت: این رقم واردات کالای قاچاق معادل ۲ میلیون فرصت شغلی است که به ثمن بخس از دست می‌دهیم، و نیز واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد سبب شده محصولات داخلی در انبارها تلنبار شود و به‌ تدریج تولید کاهش یابد و به‌ جای نیل به خودکفایی به‌ سوی وابستگی بیشتر به خارج، حرکت کنیم که بدون شک این وابستگی به استقلال کشور شدیداً لطمه خواهد زد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: از قدیم‌ الایام علمای دلسوز و دوراندیش بر مبنای دلایل متقن عقلی و نقلی به جامعه هشدار داده‌اند که سیطره بیگانگان بر اقتصاد کشور تبعات زیان‌آور و ذلت باری را به همراه دارد که با آموزه‌های دینی از جمله عزت اسلامی سازگاری ندارد و با قاعده نفی سبیل که برگرفته از آیه کریمه «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»، مغایرت دارد، خرید کالا از کافر به‌ نوعی تعاون و همکاری در ظلم و معاصی آنان محسوب می‌شود که شارع مقدس ما را از آن بر حذر داشته است، با این بیان که «ولاتعاونوا علی الاثم والعدوان».

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: عالم مبارزی همچون آیت‌الله سید عبدالحسین لاری که با اعتقاد به ولایت ‌فقیه در اواخر دوره قاجار در خطه لارستان حکومت اسلامی تشکیل داد به این باور است که «امروز آنچه پول از بلاد اسلامیِ به بلاد خارجی می‌رود اعانت به اعداء دین و استعداد کفار است برای ریختن خون اسلام و مسلمین، پس حرام است» ایشان استفاده از کالای خارجی را فقط در صورت عدم وجود اشیای وطنی و ازباب اضطرار جایز می‌داند. همچنین مرحوم آخوند خراسانی لباس خارجی را لباس ذلت و لباس داخلی را لباس عزت می‌داند و میرزای شیرازی علاوه بر فتوای معروف تحریم تنباکو، اعلام کرد مصرف قند و کالاهای روسی حرام است تا مانع استعمار ایران شود.

حمایت از کالای ایرانی راهکاری برای تقویت نظام

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در ادامه گفت: نام‌گذاری سال هم‌ پایه و اساس دینی دارد و هم عقل سلیم حکم می‌کند که همگان دست‌به‌دست هم دهند و با یک اراده و عزم ملی و نیز احساس تعهد نسبت به سرنوشت امروز و آینده کشور، زمینه‌ساز تحول در وضعیت اقتصادی شوند و به روح و محور اصلی اقتصاد مقاومتی که تکیه‌بر تولید ملی و مصرف کالای ایرانی است، تعصب و پای بندی نشان دهند، این امر به‌طور قطع سبب استحکام درونی نظام خواهد شد تا دیگر کسی نگران رجز خوانی‌های امثال ترامپ نشود.

حسینی حمایت از کالای ایرانی را نهضتی بزرگ و اقدامی جهادی بیان کرد و گفت: در این نهضت بزرگ و اقدام جهادی، تولیدکنندگان نقش مهمی ایفا می‌کنند، حال که رهبری زمینه را برای اقبال مردم به محصولات داخلی فراهم کرده‌اند آن‌ها هم در این مبارزه نفس‌گیر باید سنگ تمام بگذارند، یعنی با ارتقای کیفیت، جذابیت، تنوع و به ‌روز رسانی و قیمت‌گذاری معقول کالای خود، رویکرد توده‌های مردم را نهادینه کنند، نه اینکه با نگاه سوداگرایانه و مقطعی، به اعتماد مردم آسیب بزنند. مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی حاضرند مدتی کالاهای باکیفیت نه‌ چندان مرغوب را استفاده کنند ولی توقع دارند مراکز تولیدی با احساس مسؤولیت به‌ سرعت و با بهره‌گیری از دانش روز، نیروهای کاردان و خلاق، محصولات خود را به استانداردهای جهانی برسانند تا نه ‌تنها پاسخگوی نیازهای داخل باشند بلکه بتوانند بازارهای منطقه و جهانی را فتح کنند و در رشد اقتصادی کشور و تأمین رفاه مردم نقش‌آفرین باشند.

وی با تأکید بر اینکه در تحقق شعار سال بدون شک دولتمردان و کارگزاران وظیفه خطیر و سنگینی بر عهده‌دارند، تصریح کرد: پس از تجربه برجام و مشخص شدن این حقیقت که تنها راه برون‌رفت از مشکلات و پیشرفت کشور تکیه‌ بر توانمندی‌های داخلی است و نگاه به حمایت از بیرون مرزها برای توسعه کشور خواب‌وخیالی بیش نیست، لازم است در گام اول گفتمان امام و رهبری در خصوص «ما می‌توانیم» را پذیرا باشند و از نخبگان و متخصصان داخلی حمایت کنند چراکه آن‌ها خود منشأ تحولات اساسی خواهند شد.

قاچاق کالا؛ منافع شخصی یا مصالح ملی

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در ادامه اقدام اساسی دیگر را جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای قاچاق دانست و ابراز کرد: نقش تخریبی واردات در اشتغال، تولید ملی و رونق اقتصادی «اظهر من الشمس» است و مردم متحیرند که رمز و راز تعلل در این امر چیست؟ آیا در منافع سرشار ورود محصولات خارجی به کشور بعضی از آقایان و خانم‌ها و اقوام و خویشان و ایل‌وتبارشان سهیم هستند و به این جهت منافع شخصی را بر مصالح ملی ترجیح می‌دهند، که در این صورت مردم باید در انتخاب چنین افرادی در انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری تجدیدنظر کنند، و اگر این اهمال ناشی از ضعف مدیریت و بی‌عرضگی است که باید این مهم را به مدیران لایق و توانمند بسپرند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بابیان اینکه مخاطب اصلی پیام نوروزی رهبری مردم هستند که ضمن انجام ‌وظیفه خود در حمایت و مصرف کالای ایرانی، با مطالبه جدی از تولیدکنندگان و مسؤولان باید آنان را وادار به انجام وظایف کنند تا نتیجه‌گیری لازم حاصل شود، اظهار داشت: تحقق شعار سال با ادعا و حرف محقق نمی‌شود برای نمونه دولت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در کشور است و به گفته معاون اول قرار است خرید کالای غیر ایرانی از سوی دستگاه‌ها ممنوع شود بنابراین بررسی اجرای همین مسأله بسیار حائز اهمیت است که اگر عملیاتی شود شاهد رونق تولید خواهیم بود.

استاد دانشگاه تهران در پایان ادامه داد: نمونه دیگر رفتار کارگزاران است که چقدر به این شعار ملتزم هستند، آیا حاضرند از این به بعد سوار خودرو ایرانی شوند و از کالاها ازجمله پوشاک ایرانی استفاده کنند، به‌هرحال «الناس علی دین ملوکهم»، دین ملوک هم در رفتار و سلوک عملی آنان جلوه می‌کند و مردم دیگر به گفتار کذایی و وعده‌های فریبا و سخنان زیبا اکتفا نمی‌کنند. اگر متوقع عمومیت یافتن این شعار هستیم در وهله اول بایدمسؤولان و شخصیت‌های شناخته‌شده آستین همت را بالا زنند، به‌طور قطع در آن صورت مردم همچون گذشته یک‌بار دیگر اشتیاق خود به عزت و اعتلای ایران عزیز را نشان خواهند داد.

منبع: رسا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار