گفتنی‌هایی از ارتش و دفاع مقدس در میزگرد فرماندهان ارتش (۲)؛

باران تگرگ ناجی ایرانی در عملیات نیروی زمینی ارتش

سرهنگ «مصطفی پناه» متخصص موشک زمین به هوای نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: باران شدید تگرگ به داد نیروهای متعهد نیروی زمینی ارتش رسید و بیش از 95 درصد مین‌های کاشته شده در میدان مین عراقی‌ها منفجر و از بین برد و در نهایت مسیر برای عبور نیروهای ایرانی باز شد.
کد خبر: ۲۸۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸ - 19April 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، ارتش عملیات های موفقیت آمیزی به انجام رساند که آخرین آن حضور در عملیات پیروزمندانه مرصاد بود،  اما یکی از کارهای بزرگ ارتش در دفاع مقدس باز پس گیری حدود 18 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور بود که نقش بی بدیل آنان را بیش از پیش در جنگ تحمیلی آشکارمی سازد.

حضور ارتش در ابتدای روزهای دفاع مقدس در حالی اهمیت پیدا می کند که هنوز سایر نیروهای نظامی به ویژه نیروهای مردمی از انسجام خاصی برخورددار نبوده و این به ارزش کار ارتش بیشترمی افزاید.

محمد علی زارع ناخدا دوم مکانیک بازنشسته نیروی دریایی ارتش، سرهنگ مصطفی پناه افسر پدافند هوایی ارتش، سرهنگ محمد سعید آدابی بازنشسته نیروی زمینی ارتش از استان یزد هستند که میهمان دفاع پرس بودند.

 آنان در این میزگرد با عنوان نقش ارتش در انقلاب و دوران دفاع مقدس به طرح دیدگاه های خود در باره عملکرد این نیرو در هشت سال دفاع مقدس پرداختند.

سرهنگ «مصطفی پناه» افسر پدافند هوایی اظهار داشت:  سال 1353 به استخدام ارتش درآمدم و چون پدر و برادرانم همگی نظامی بودنند مشکلی برای پیوستن به ارتش نداشتم.

این متخصص موشک زمین به هوای نیروی هوایی ارتش در ادامه با اشاره به رشادت‌های نیروی هوایی ارتش در دوران هشت سال دفاع مقدس،‌ گفت:در هشت سال جنگ تحمیلی  ابتدا به واسطه تخصص در پدافند هوایی مشغول بود اما بعد مدتی که گذشت با توجه به اعلام نیاز نیروی زمینی مبنی بر همکاری به نیروی زمنی پیوستم و تا انتهای جنگ کاملا در جبهه حضور داشتم.

وی با بیان اینکه همزمان من دو برادر دیگرم هم در جبهه حضور داشتند ادامه داد: مادرم بسیار احساس ناراحتی می کرد ولی من هر کاری کردم نتوانستم دو برادر دیگرم را راضی به برگشتن کنم بنابراین طی تماس تلفنی به مادرم گفتم شما شرایط را بپذیر که ایشان با توکل بر خدا قبول کردند هر سه نفر در جبهه بجنگیم.

باران تگرگ ناجی ایرانی در عملیات نیروی زمینی ارتش

رشادت ارتشی‌ها معادله جنگ بهم زد

سرهنگ پناه شهید عباس‌دوران را از جمله خلبان‌های جان برکف نیروی هوایی ارتش عنوان کرد که با رشادت‌های بی‌مثال ترس مثال زدنی در دل و جان سران کشورهای مقابل ایران در هشت سال دفاع مقدس ایجاد کرده است.

این سرهنگ فنی هوایی ارتش حضور به موقع نیروی هوایی در دفاع همه جانبه از مرزهای داخلی و خارجی را از جمله ویژگی اجرایی ارتشی‌ها دانست و بیان کرد: جنگ از سال 1359 شروع شد و نیروهای ارتشی علاوه بر حراست از کشور وظیفه آموزش به مردم و نیروهای بسیجی را به عهده داشتند.

سرهنگ پناه با بیان خاطراتی از دوران هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد:: من به عنوان فرمانده موقت گروهان احتیاط قدس 1921 نزاجا لشکر 81 زرهی کرمانشاه انتخاب و به خط مقدم اعزام شدم.

 وی افزود: در زمانی که فرماندهی موقت گروهانی از نیروی زمینی را به عهده داشته است،‌ معبری در منطقه جنگی بوده به نام ایرانی شیطان و به نام عراقی صدام که به واسطه آن کل منطقه غرب ایران زیر دید و تحت نظر عراقی‌ها بود.

وی در ادامه با بیان این که میدان مین وسیعی بین نیروهای ایرانی و معبر شیطان وجود داشت، گفت: عراقی‌های با تمام قوای فنی و تجهیزات نظامی خود میدان مین بین خود و نیروهای ایرانی را تقویت کرده و تقریبا در هر یک متر مربع بیش از 50 نوع مین ضد نفر، ضد تانک و غیره گذاشتند که مانع ورود نیروهای زمینی ارتش به منطقه معبر شیطان بزرگ شوند.

باران تگرگ ناجی ایرانی در عملیات نیروی زمینی ارتش

باران تگرگ ناجی ایرانی در عملیات نیروی زمینی ارتش

این فرمانده پیشکسوت نیروی هوایی ارتش با اشاره به وجود امدادهای غیبی در هشت سال دفاع مقدس افزود:‌ دقیقا در زمانی که تمام نیروهای ایرانی به دنبال راه چاره برای عبور از میدان مینی که توسط عراقی را مملو از میبن‌های ضد نفر و ضد تانک شده بود بودند، باران شدید تگرگ به داد نیروهای متعهد نیروی زمینی ارتش رسید و بیش از 95 درصد مین‌های کاشته شده در میدان مین عراقی‌ها منفجر و از بین برد و در نهایت مسیر برای عبور نیروهای ایرانی باز شد  با کمترین تعداد مجروح و شهید توانستیم کار را به خوبی به اتمام برسانیم.

سرهنگ پناه در پایان استفاده بهینه از پیشکسوتان نیروهای مسلح را از جمله ضرورت‌های اجرایی نیروهای مسلح در پیشبرد هر چه بیشتر و بهتر اهداف عنوان کرد و ادامه داد: صبوری و فرمانبری یکی از شاخص‌های نیروهای ارتش در حوزه‌های مختلف است.

گفت و گو و تنظیم از زهرا عابدی

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار