از خرمشهر تا خونین‌شهر 5/

مروری بر زندگی‌نامه حماسه‌آفرینان خرمشهر

عملیات شكوهمند «بیت‌المقدس» با هجوم رزمندگان پرتوان و غیورمان به محورهای غرب اهواز و جنوب سوسنگرد، سراسر منطقه غرب كارون و خرمشهر شروع شد و طی سه مرحله و 23 روز تلاش با آزادسازی خرمشهر به ثمر رسید.
کد خبر: ۲۹۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ - 20May 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: در آستانه سالگرد عملیات غرورآفرین بیت المقدس بر آن شدیم تا با ذکر تاریخچه مختصری از این عملیات یاد شهدای خونین‌کفن و حماسه‌ساز آن را زنده کنیم که در ادامه می‌خوانید:

عملیات بیت‌المقدس در بامداد یکم اردیبهشت‌ماه 61 با رمز مقدس یا علی‌ابن ابی‌طالب (ع) در حالی آغاز شد که فضای عطرآگین و پرمهری جبهه‌ها را پوشانده بود و ایثارگران را برای نوشیدن شهد شهادت آماده می‌کرد. این عملیات شکوهمند با هجوم رزمندگان پرتوان و غیورمان به محورهای غرب اهواز و جنوب سوسنگرد، سراسر منطقه غرب کارون و خرمشهر شروع شد و طی سه مرحله و 23 روز تلاش با آزادسازی خرمشهر به ثمر رسید.

رزمندگان با نبرد در زمینی به وسعت عملیاتی پنج هزار و 380 کیلومتر مربع سرانجام موفق به آزادسازی جاده تدارکاتی مواصلاتی اهواز ـ خونین شهر، جاده استراتژیک در جنوب غربی جفیر، پل مرزی کوشک، و پل مهم ارتباطی و استراتژیک حسن قندی به فکه، پادگان حمید، هویزه، و ده‌ها پاسگاه شهابی در جنوب غربی جفیر، پل مرزی کوشک، و پل مهم ارتباطی و استراتژیک پل‌نو واقع در رودخانه عرایض شدند.

در این عملیات علاوه بر کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از قوای دشمن و انهدام تجهیزات سبک و سنگین از رژیم بعث عراق، بخش‌هایی از تیپ 8 مکانیزه از لشکر سه و تیپ 606 پیاده و تیپ 27 مکانیزه، تیپ‌های 417 – 605 و گردان 243 توپخانه ستاد و ... منهدم شدند.

مروری بر زندگی‌نامه حماسه آفرینان خرمشهر

مروری بر زندگی‌نامه حماسه آفرینان خرمشهر

شهید محمد متقی‌نژاد

محمد متقی‌نژاد سال 1341 در شهر کاشان دیده به جهان گشود. وی در کنار تحصیل، تلاش پی‌گیر خود را برای کسب معارف اسلامی ادامه داد. محمد در سن نوجوانی شجاعانه به پخش اعلامیه‌های حضرت امام پرداخت.

وی دوران تحصیلات دبیرستانی خود را در شهر قم سپری کرد. محمد بر اثر حمله ماموران امنیتی (ساواک) به دبیرستان شدیدا زخمی و در بیمارستان فیض قم بستری شد.

محمد با پیروزی شکوهمند انقلاب به فعالیت در بسیج پرداخت و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در کادر مدیریت پادگان امام حسن (ع) به خدمت مشغول شد. وی پس از حضور در جبهه گیلانغرب سرانجام در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 61 به محورهای عملیاتی بیت‌المقدس اعزام و در شب میلاد با سعادت امیرمومنان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید سید مصطفی ابریشمی

علاقه سید مصطفی ابریشمی اسکویی نسبت به مبانی اسلام، شرکت در مساجد، جلسات تفاسیر قرآن و ذکر مصیبت آل اطهار بسیار بود. وی در سال 58 از دبیرستان شریعتی فارغ‌التحصیل شد و با کمک برادران کمیته انقلاب اسلامی به حفاظت از شهر پرداخت.

مروری بر زندگی‌نامه حماسه آفرینان خرمشهر

وی در روزهای نخست تشکیل اولین رده‌های سپاه به عضویت سپاه پاسداران درآمد. با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه شتافت. در آخرین اعزامش خطاب به خانواده اش گفت: «اگر در جایی غیر از جبهه باشم، دلم می‌گیرد». آخرین اعزام سیدمصطفی همزمان با آغاز عملیات بیت المقدس بود که سرانجام یک روز پیش از آزادی خرمشهر به یاران شهیدش پیوست.

شهید مرتضی مظفری

مرتضی مظفری، مقارن اذان صبح 21 ماه مبارک رمضان سال 1342 در یکی از محله‌های تهران چشم به جهان گشود و خانواده او نام نیک مرتضی را بر وی نهادند.

وی پس از تحصیلات ابتدایی در مدرسه اسلامی موسوی به هنرستان فنی رفت و با موفقیت دیپلم خود را گرفت. با اوج‌گیری مبارزات امت مسلمان روح پاک و سرکش‌اش، او را بر آن داشت تا به عضویت سپاه پاسداران درآید و طبق قول خود یکی از سربازان امام زمان (ع) قرار گیرد، و چه زیبا بر این گفته خود جامه عمل پوشاند.

مرتضی مظفری پس از گذراندن مراحل آموزش به مدت 2 ماه جهت حفاظت از مقر ریاست جمهوری به خدمت مشغول شد و با اطمینان و اعتقادی قلبی همیشه می‌گفت خداوند شهادت را نصیبم خواهد کرد و به راستی که چنین شد. چرا که او با همسنگران افتخار آفرینش در روز 61/02/17 به لقاء الله پیوست.           

شهید غلامعلی محبی

غلامعلی محبی در یکی از خانواده‌های کشاورز شهرک امام (چمن‌ سلطان) به دنیا آمد. او از کودکی به اهل بیت علاقه وافر داشت و در راه کسب فرائض دینی مصراً تلاش می‌کرد. علاقه بیش از حد او به حضرت امام(ره) و روحانیت همیشه اطرافیان را به یاد وفاداری سرداران رشید اسلام نسبت به سرور آزادگان در دشت کربلا می‌انداخت.

وی با آغاز جنگ تحمیلی به عضویت سپاه درآمد و عازم جبهه شد. سرانجام پس از بارها شرکت در جبهه‌های حق علیه باطل در تاریخ 61/03/19 در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد و خون خود را جهت آبیاری درخت اسلام نثار کرد.

شهید علی اصغر رویان

علی اصغر رویان پس از اتمام تحصیلات ابتدایی با تلاش و پشتکار به اداره و سرپرستی خانواده پرداخت. او هنوز از نظر سنی به استقلال کاملی دست نیافته بود که بار رنج سراشیبی‌های زندگی را متحمل شد. ولی با عنایت خداوندی توانست از آزمایش الهی سربلند و موفق بیرون آید. با پیروزی انقلاب و نفوذ منافقان به کردستان مظلوم خود را موظف دید تا به یاری مردم این شهر بشتابد. لذا برای مدتی به کردستان رفت و در آنجا مشغول خدمت شد. پس از مراجعت بارها برای شرکت در میدان‌های نبرد نور علیه ظلمت عازم جبهه شد تا سرانجام در دومین مرحله عملیات پر افتخار بیت‌المقدس به شهادت رسید.

مروری بر زندگی‌نامه حماسه آفرینان خرمشهر

شهید ارسلان گودرزی

ارسلان گودرزی از بدو کودکی با طعم تلخ فقر و تنگدستی آشنایی پیدا کرد و با تلاش بسیار دوران ابتدایی و دبیرستان را گذرانید. وی به جهت علاقه وافر به شغل مقدس انبیاء به تدریس احکام دینی و طرح مسائل الهی پرداخت.

ارسلان شجاعانه در جلسات مخفیانه انقلابیان شرکت می‌کرد و ترسی در پخش اعلامیه و نوارهای سخنرانی حضرت امام (ره) نداشت. با آغاز جنگ تحمیلی به سرپل ذهاب رفت و در جبهه‌های گوناگون فعالیت داشت تا سرانجام در تاریخ 19 اردیبهشت ماه 61 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار