پورمختار در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نقض برجام از سوی اروپایی‌ها فروپاشی اتحادیه اروپا را به ارمغان می‌آورد

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اتحادیه اروپا هم مانند آمریکا در مورد برجام تصمیم‌گیری و عمل کند، در آینده‌ای نه چندان دور فروپاشی این اتحادیه را شاهد خواهیم بود.
کد خبر: ۲۹۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷ - 04June 2018

/«محمدعلی پورمختار» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی و نماینده مردم شهرستان‌های بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، در خصوص عملکرد رئیس جمهور آمریکا در توافق برجام مبنی بر خروج کشورش از این قرارداد، روابط دیپلماسی و اقتصادی اتحادیه اروپا با این کشور را گسترده توصیف کرد و اظهار داشت: کشورهای اروپایی عضو برجام هیچ اقدام موثری در بهبود روند این توافق انجام نداده‌اند و تا امروز ما جز شعار و وعده‌های توخالی حرکت مفیدی از آنها ندیدیم.

این نماینده خانه ملت با اشاره به ادعای پایبندی کشورهای اروپایی به توافق برجام افزود: از طرفی اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که ما خواستار حفظ و ادامه همکاری با ایران بر سر توافقات برجامی هستیم؛ اما از طرف دیگر برقراری روابط تجاری‌شان با آمریکا را به هیچ چیزی ترجیح نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: البته ما خواستار قطع همکاری اتحادیه اروپا با آمریکا نیستیم و نمی‌گوییم که اروپایی‌ها ارتباط خودشان با این کشور را ضعیف و یا از بین ببرند؛ لذا اگر حیثیت و آبروی اروپایی‌ها برایشان مهم باشد به توافق برجام متعهد خواهند بود؛ چراکه برهم زدن قرارداد بین‌المللی برجام رسوایی را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

نماینده مردم شهرستان‌های بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای اروپایی عضو برجام فریب آمریکا را خورده‌اند، گفت: رئیس جمهور فعلی آمریکا نه‌تنها اقدامات رئیس جمهور قبلی این کشور در موضوع توافق برجام را پایمال کرد، بلکه زحمات دوساله اروپایی‌ها در این خصوص را نیز تباه کرد. اروپایی‌ها برای اینکه به آمریکا بفهمانند که نقض برجام خطای فاحش این کشور بود باید به اصول و موازین این توافق پایبند و حسن نیت خود نسبت به این موضوع را ثابت کنند. در غیر اینصورت مشخص می‌شود که اتحادیه اروپا گزافه‌گویی را جایگزین عملگرایی کرده و در مقابل آمریکا ضعیف و ناتوان است.

پورمختار با بیان اینکه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به عملکرد ترامپ در برجام واکنش منفی نشان داده است، خاطرنشان کرد: موگرینی از اینکه رئیس جمهور آمریکا به‌طور جداگانه و یک‌طرفه نقض برجام کرده از این موضوع به ترامپ واکنش نشان داد که این نشان می‌دهد اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا توافق برجام را حفظ شود.

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی گفت: امروز زمان برای اروپایی‌ها زمانی استثنایی است و تصمیم‌گیری آنها در خصوص برجام می‌تواند در تاریخ اروپا ماندگار شود. اگر بخواهند جایگاه خودشان در جهان را به تثبیت برسانند باید وفای به عهد در برجام را مد نظر داشته باشند و در این راه قدم بردارند و در مقابل زیاده‌خواهی و رفتارهای غیرقانونی آمریکایی‌ها ایستادگی کنند و تحت فشارهای این کشور سر تسلیم فرود نیاورند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: اگر اتحادیه اروپا هم مانند آمریکا در مورد برجام تصمیم‌گیری و عمل کند، در آینده‌ای نه چندان دور فروپاشی این اتحادیه را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها