علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان عنوان کردند؛

شب قدر لحظه رهایی از بند شیطان و هوای نفس

علمای اهل سنت شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان ماه مبارک رمضان را بهترین زمان برای رهایی از بند شیطان دانسته و شب قدر را لحظه رهایی از بند شیطان عنوان کردند.
کد خبر: ۲۹۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ - 04June 2018

شب قدر لحظه رهایی از بند شیطان و هوای نفسبه گزارش دفاع پرس به نقل از خبرگزاری بسیج از زاهدان، تمامی مسلمین جهان بر اساس احادیث، روایات و آیات قران کریم، شب قدر را به عنوان شب رقم خوردن تقدیر انسان‌ها میدانند و اعتقاد دارند که در این شب بارش رحمت بی کران خداوند بر سر بندگان مومن و شب زنده دار نازل می‌شود.

شب قدر همچنین شب نزول قرآن آن معجزه جاوید بر قلب رسول مکرم اسلام (ص) است، اعتقاد به شب قدر از مشترکات تمامی مذاهب اسلامی محسوب می‌شود به گونه‌ای که همه مسلمانان با وحدت کلمه بر عظمت این شب سرشار از رحمت و برکت تاکید دارند.

اهل سنت بنا بر احادیث نبوی، شب قدر را در یکی از ده شب پایانی ماه رمضان میدانند، اما در این ده شب اعتقاد بیشتری به شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان داشته و در آن شب بیش از سایر شب‌ها به دعا و تضرع و شب‌زنده‌داری و راز و نیاز با معبود خود می‌پردازند.

تلاوت قرآن، شب زنده داری، برپایی نماز تهجد و کمک به ایتام و نیازمندان از جمله آداب و رسوم اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در ایام ماه مبارک رمضان و بخصوص در شب بیست و هفتم این ماه به شمار می‌رود.

شب قدر، شب رسیدن به کمال است

در همین رابطه «مولوی عنایت الله رسولی زاده» امام جمعه اهل سنت سرباز با تاکید بر عظمت شب قدر، اظهار داشت: بنا بر فرمایش نبی مکرم اسلام و آیات قران گریم، ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه‌ها از فضیلت بسیار بالاتری برخوردار است و همچنین شب نزول قرآن آن معجزه جاوید رسول مکرم اسلام (ص) در همین ماه مبارک قرار دارد.

وی افزود: بر اساس اعتقاد اهل سنت شب قدر در یکی از شب‌های ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان قرار دارد و ارزش و مقام این شب تاجایی است که در آن فرشتگان از آسمان‌ها نزول کرده تا سرنوشت یک ساله انسان‌ها بر روی زمین را معین کنند.

امام جمعه اهل سنت سرباز با اشاره به اینکه شب ۲۷ رمضان شب قدر است، بیان کرد: بسیاری از علما و بزرگان اهل سنت شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان را شب نزول قرآن و شب قدر می‌دانند، اما برای احتیاط و همچنین رسیدن به درک کاملی از برکات شب قدر، مسلمانان اهل سنت دهه پایانی ماه رمضان را به طور کامل به عبادت و تلاوت قرآن مشغول می‌شوند.

وی ادامه داد: هیچ کس به درستی دلیل پنهان بودن شب قدر را نمیداند، اما میتوان به این نتیجه رسید که دلیل اصلی مشخص نبودن این شب عزیز این است که پروردگار جهانیان خواسته است تا بدین وسیله زمینه عبادت و تلاش بیشتر بندگانش را فراهم کرده تا به این صورت رحمت و برکت بی پایان خود در این ماه بر آنان نازل کند.

شب قدر، شبی با ارزشتر از هزار ماه

مولوی راشد آسکانی امام جمعه اهل سنت حبیبیه با تاکید بر اهمیت عبادت در ماه مبارک رمضان و درک شب قدر، اظهار کرد: ماه رمضان ماه عبادت و بندگی است و با توجه به اینکه ارزش شب قدر در قرآن، بیش از هزار ماه بیان شده است و بر اساس روایات در این شب، فرشتگان حامل رحمت الهی به زمین می‌آیند و بر بندگان مومن خدا سلام می‌دهند و رحمت بی کران الهی شامل حال بندگان صالح خداوند می‌شود، این شب بهترین زمان برای نزدیکی به خدا و دوری از گناهان گذشته است.

وی با اشاره به آداب و رسوم اهل سنت در شب قدر، گفت: اهل سنت شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان را شب قدر دانسته و مردم استان سیستان و بلوچستان نیز بر اساس آداب و رسوم خود، این شب را به تلاوت قرآن، خواندن نماز، شب زنده داری و ذکر خداوند سپری می‌کنند و در نیمه‌های شب با چشمانی اشکبار به تضرع و زاری در مقابل معبود خود می‌پردازند تا از گناهان گذشته استغفار کرده و با خدا عهد دوستی و بندگی ببندند.

امام جمعه اهل سنت حبیبیه سرباز افزود: توجه به ایتام و مستمندان نیز از اعمال بسیار خوب مسلمین در ماه مبارک رمضان است و اهل سنت نیز همچون دیگر مسلمانان علاوه بر اینکه در همه ایام به فکر ایتام و نیازمندان جامعه هستند در آستانه شب قدر توجهی مضاعف به آنان داشته و هرکس در حد توان خود به آنان کمک میکند.

وی کمک به نیازمندان را زیباترین رسم اهل سنت سرباز دانست و خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستا‌ها و مناطق سیستان و بلوچستان بخصوص در شهرستان سرباز، بین مردم محلی رسم دارند که برای افطاری غذای بیشتری تدارک می‌بینند و از زمان مغرب تا پاسی از شب مشغول تقسیم آن در میان فقرا و نیازمندان می‌شوند تاجایی که برخی افراد در روستا و محله‌های فقیر نشین به دنبال افراد نیازمند و تنگدست می‌گردند تا به آن‌ها کمک کرده و شب قدر را همچون حضرت علی (ع) در حال کمک به دیگران سپری کنند.

شب قدر برای اهل سنت سرشار از بندگی و عبادت است

مولوی الله داد رئیسی امام جمعه اهل سنت راسک با اشاره به اعمال شب قدر، گفت: همه ماه مبارک رمضان برای اهل سنت سرشار از بندگی و عبادت است، اما در شب بیست و هفتم ماه رمضان همه مردم با افزودن برعبادات خود و با عزمی مضاعف و قلبی سرشار از یقین در نماز تراویح شرکت کرده و از سخنرانی و موعظه علما بهره می‌برند و در طول شب تا هنگام سحر با تلاوت قرآن، خواندن نماز تهجد، ذکر خدا و دیگر عبادات به شب زنده داری مشغول هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نشانه‌های محبت فراوان خدا نسبت به بندگان، وجود روزه ها، شب‌ها و ماه‌های مبارکی، چون ایام ماه شعبان، رمضان، شب قدر و دیگر ایام است چراکه خداوند متعال با ایجاد این فرصت‌ها به بندگان خود امکان بهره بردن بیشتر از رحمت‌های بی پایان الهی را داده و گناهان آنان را مورد عفو و بخشش قرار می‌دهد.

امام جمعه اهل سنت راسک در پایان با تاکید بر اینکه شب قدر برای همه مسلمانان شب رحمت و برکت الهی است، تصریح کرد: در این شب پر برکت هر مسلمانی از زن و مرد، پیر و جوان، شیعه و اهل سنت به دنبال بهره بردن بیشتر از رحمت خدا و برکات الهی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار