قاسمی در نشست خبری:

دولت کره شمالی مراقب بدعهدی‌های آمریکا باشد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه با توجه به عهدشکنی‌های آمریکا در معاهدات بین‌المللی، با بدبینی به رفتارهای آنها نگاه می‌کنیم، گفت: توصیه می‌کنیم کره شمالی مراقب بدعهدی‌های آمریکا باشد.
کد خبر: ۲۹۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ - 11June 2018

دولت کره شمالی مراقب بدعهدی‌های آمریکا باشدبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، درباره خروج آمریکا از برجام و خروج برخی شرکت‌های اروپایی از ایران و نقش معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این خصوص اظهار داشت: با خروج آمریکا از برجام و اعلام اینکه تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد، برخی شرکت‌های اروپایی مواضعی را اتخاذ کردند.

وی گفت: شرکت‌های اروپایی مهلت 90 و 120 روزه دارند تا تحریم‌ها مجددا برگردد و باید صبر کرد و دید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و نتیجه مذاکرات ایران با شرکای خارجی چه می‌شود. وزارت امور خارجه در این زمینه به عنوان تسهیل کننده شرایط در کنار دیگر دستگاه‌ها خواهد بود.

قاسمی در خصوص دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی افزود: موضع اصولی ما در خصوص شبه جزیره کره روشن است و ما خواهان صلح، ثبات و امنیت در آن منطقه هستیم و از هر گامی که آنها در این مسیر بردارند استقبال می‌کنیم ولی از سوابق آمریکا و شناختی که درخصوص عدم اجرای تعهدات آنها و عهدشکنی‌های‌شان در قراردادهای بین‌المللی داریم، فکر می‌کنیم دولت کره شمالی باید مراقب این مسائل باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ماهیت سیاست آمریکا موضوعی نیست که بشود با خوش‌بینی به آن نگاه کرد و حوادث اخیر هم تایید این موضوع است. ما از صلح و امنیت که به نفع مردم شبه جزیره است حمایت می‌کنیم ولی به رفتارهای آمریکا با بدبینی می‌نگریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون رایزنی‌های میان ایران و روسیه در خصوص بحران سوریه و آینده آن کشور گفت: رایزنی‌های میان ایران و روسیه همچنان ادامه دارد و گفت‌وگو‌های مستمری میان تهران و مسکو در جریان است و به خصوص اخیرا هم روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست سازمان شانگ‌های با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند که همواره گفت‌وگو‌های میان ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف همکاری به خصوص سوریه در بعد منطقه‌ای آن بوده و خواهد بود.

قاسمی با بیان اینکه ایران در سوریه به دنبال مبارزه با تروریسم و برقراری صلح، ثبات و امنیت است تصریح کرد: با تلاش‌هایی که ایران از خود نشان داد، موفقیت‌های خوبی را در مبارزه با تروریسم در آن کشور شاهد بودیم و همچنان تا بازگشت آرامش و امنیت کامل به خاک سوریه به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه خواهیم داد.

وی پیرامون برگزاری نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام در تهران بیان کرد: متعاقب خروج غیرقانونی و خلاف موازین بین‌المللی آمریکا از برجام، پیشتر اولین کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شده بود و هفته گذشته هم شاهد برگزاری این کمیسیون در سطح کارشناسی میان ایران و ۱+۴ بودیم. در این نشست در خصوص موضوع برجام، آینده آن و چگونگی طراحی مکانیزمی که سایر اعضا به کمک آن بتوانند تعهدات برجامی خود را در قبال ایران انجام دهند، بحث و تبادل نظر کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این گفت‌وگو‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و امیدوارم در سطوح بالاتر طی روز‌ها و هفته‌های آینده نشست‌های میان ۱+۴ برگزار شود و بتوانیم تضمین‌هایی که ایران برای طرف‌های دیگر برجام مشخص کرده، متعاقب این نشست‌ها به دست آوریم تا در نهایت از جمع‌بندی مذاکرات صورت گرفته در داخل کشور تصمیم مناسبی را جهت رویکرد ایران در قبال برجام اتخاذ کنیم.

قاسمی افزود: اگر کشور‌های طرف مقابل ما نتوانند به تعهدات خود عمل کنند ایران هم دیگر نمی‌تواند در برجام باقی بماند. بنابر این نشستی که اخیرا در تهران برگزار شد در پی یافتن مکانیزم‌های لازم بود که می‌تواند به ایران و حضور در برجام کمک کند.

وی پیرامون موضوع FATF که در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: در خصوص این موضوع دو سال کار کارشناسی توسط ارگان‌های ذیربط از جمله شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و نهاد‌های اقتصادی کشور صورت گرفته و به جمع‌بندی لازم رسیده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصور بر این بود که این لایحه روز گذشته به تصویب نمایندگان مجلس برسد، اظهار داشت: با توجه به اصرار برخی از نمایندگان نسبت به اینکه باید برخی اصلاحات در این لایحه انجام بگیرد تصویب این مساله جهت بررسی بیشتر دوستان مجلس به دو ماه آینده موکول شد.

قاسمی ادامه داد: آنطور که ما اطلاع داریم در مجلس بحث‌های مختلفی صورت گرفت هر چند که نماینده دولت هم در آن جلسه حضور داشت و مزایای تصویب این لایحه را مطرح کرد، اما در نهایت تصمیم نمایندگان بر این شد که رای‌گیری در این خصوص صورت نگیرد و برای بررسی بیشتر آن را به دو ماه آینده موکول کردند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه این لایحه در کمیسیون مربوطه به تصویب رسیده و امیدواریم شرایط برای دو ماه آینده به گونه‌ای باشد که لایحه مذکور به تصویب برسد چراکه قطعا مزایای بسیاری برای ایران خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر آمادگی آن‌ها در مشاوره به ایران در خصوص حل بحران آب تصریح کرد: نمی‌دانم چقدر باید به کار‌های این شومن فریبکار توجه کرد و واکنش نشان داد. این آقا از این قبیل حرف‌های بی‌ربط زیاد مطرح کرده و بهتر است که ابتدا از جنایت‌های هر روزه خود نسبت به مردان، زنان و کودکان فلسطینی دست بردارد. ما نیاز به نگرانی کسی از آن سوی منطقه نسبت به مردم خود نداریم، زیرا ملت بزرگ ایران خودشان می‌توانند از پس مشکلات و موضوعات مرتبط با خود برآیند.

قاسمی افزود: شاید آن‌ها با مطرح کردن این موضوع درصدد جبران شکست اخیر خود در سفر نخست‌وزیر آن رژیم به اروپا به منظور تغییر رویکرد مقامات اروپایی در خصوص برجام بودند. در مجموع به نظر من این اقدام نتانیاهو بچگانه، ریاکارانه و فریبکارانه بود.

وی پیرامون مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا متعاقب خروج آمریکا از برجام گفت: اتحادیه اروپا شدیداً از وضعیتی که پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفته ناراضی است و آن‌ها بر حفظ برجام و حضور ایران در آن اصرار دارند و ما هم بر همین اساس با آن‌ها مذاکراتی را داشتیم تا ببینیم چگونه کشور‌های اروپایی در کنار روسیه و چین می‌توانند اقداماتی را جهت جبران آثار منفی خروج آمریکا از برجام انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در میان کشور‌های اروپایی جلسات مختلفی وجود دارد و علاوه بر آن میان اتحادیه اروپا با کشور‌های دیگر مناطق جهان جلساتی برگزار شده و خواهد شد تا همگی در این مسئله تمرکز داشته باشند که چگونه می‌توانند اقدامات مناسبی را برای حفظ برجام بدون آمریکا تعریف کنند تا در خصوص مسائل مختلفی از جمله انرژی و نفت، بانکی، مالی، حمل و نقل و تجارت و دیگر مسائل به نتایج روشن و مثبتی برسیم.

وی در خصوص حضور رئیس جمهور کشورمان در نشست سازمان شانگ‌های و دیدار‌های صورت گرفته در حاشیه آن نشست بیان کرد: همانطور که می‌دانید ما عضو ناظر آن سازمان هستیم و متقاضی عضویت کامل آن، اما فرایند عضویت آن سازمان طولانی است؛ چراکه باید یک سری اقدامات در داخل کشور متقاضی صورت بگیرد و در حدود ۳۰ تا ۳۶ موافقتنامه و سند وجود دارد که کشور متقاضی عضویت در سازمان شانگ‌های باید آن‌ها را قبول کرده و امضاء کند.

قاسمی افزود: بنابراین یک فرآیند طولانی در داخل کشور‌های متقاضی باید صورت بگیرد و نیاز است که آن موافقتنامه‌ها به تصویب مجالس کشور‌ها برسد و در کشور ما هم علاوه بر مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان خواهد رفت و همچنین در خصوص موافقتنامه‌ها، مطالعات وسیعی لازم است که باید انجام شود. تاکنون اقدامات مثبتی را در مسیر این فرآیند طولانی انجام داده‌ایم؛ چراکه سازمان شانگ‌های برای ما اهمیت دارد و حضور آقای روحانی در نشست اخیر آن سازمان هم تائیدی بر این مطلب است.

وی در خصوص مذاکرات میان ایران و برخی کشور‌های اروپایی پیرامون بحران یمن بیان کرد: با توجه به شرایط پیچیده و مصائبی که مردم یمن در سه سال اخیر تحمل می‌کنند از جمله انواع بیماری‌های واگیردار، گرسنگی، کمبود دارو و شرایط بد زیستی، ما تلاش کردیم که توجه کشور‌های اروپایی را برای کمک به مردم مظلوم یمن جلب کنیم و در این خصوص گفت‌وگو‌هایی را هم آغاز کردیم که ادامه خواهد داشت.

قاسمی گفت: امیدواریم پس از مذاکرات مختلفی که با کشور‌های اروپایی در این خصوص خواهیم داشت بتوانیم نتایج مثبتی را در این مسیر به دست آوریم و باعث شود که همه توان ما و دیگر طرف‌ها بسیج شود تا مانع ادامه تجاوزات بی‌رحمانه سعودی‌ها به یمن شویم و از طرفی شرایط را برای ارسال کمک‌های لازم به مردم یمن فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اظهار داشت: سیاست سعودی‌ها و رفتار خصمانه و ماجراجویانه آن‌ها نسبت به ایران امری واضح و روشن است و آن‌ها همواره سعی می‌کنند که در چارچوب ایران‌هراسی اقدامات متعددی را در همه نقاط جهان دنبال کنند و متاسفانه همچنان هم شاهد ادامه این روند از جانب ریاض هستیم و اطلاعاتی هم داریم از اینکه آن‌ها چه اقداماتی را در قالب جنگ روانی و دیگر حوزه‌ها علیه ایران تدارک دیده‌اند.

وی در پایان گفت: در مورد نگاه عربستان به رژیم صهیونیستی این مسئله مشخص است که آن‌ها تلاش می‌کنند آشکار یا نهان رضایت مقامات آن رژیم را جلب کنند چرا که سعودی‌ها برای ضربه زدن به ایران از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهند کرد و از هر ابزاری استفاده می‌کنند. البته این رفتار آن‌ها جدید نیست و در آینده با عکس‌العمل جوامع اسلامی رو به‌رو خواهند شد.

انتهای پیام/ ۱۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار