نجمه کیخا:

سیاست الهی همواره مورد تأکید امام خمینی (ره) بود

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امام خمینی (ره) همواره از سیاست الهی در توصیف حکومت مطلوب یاد می‌کردند، گفت: تهذیب و تزکیه و محبت به مردم در کنار انگیزه الهی از اهداف سیاسی امام خمینی (ره) بود.
کد خبر: ۲۹۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ - 20June 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نجمه کیخا در همایش «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) از نظریه تا عمل» با اشاره به سیاست اخلاقی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) اظهار داشت: اخلاقی بودن سیاست با ملاحظه روش‌ها، ابزارها و اهداف سیاست معین می‌شود.

وی افزود: از این رو روش‌ها و اهداف سیاست در اندیشه امام خمینی (ره) به بحث نهاده شده است، بنابراین درک مفهوم سیاست اخلاقی باید در اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره) جست‌وجو شود.

وی با اشاره به مهمترین روش‌ها در این زمینه گفت: تهذیب و تزکیه و محبت به مردم، اهداف سیاست با مفاهیمی چون مقصد انبیاء، انگیزه الهی و اولویت وظیفه‌گرایی و فضیلت‌گرایی مورد بحث قرار گرفته است.

کیخا تأکید کرد:‌ ملاحظه این دو مؤلفه نشان می‌دهد که امام خمینی (ره) با توجه به هدفی که برای سیاست درنظر می‌گیرد، و اینکه همه چیز را برای خدا بخواهیم و تنها برای رضایت او کار کنیم، راه‌حل مسائل سیاسی را در حل مسائل نفسی می‌جوید و تزکیه و ا خلاقی و مراوده و مجاهده را پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) ساخت انسان را مهمترین هدف و نفس سیاست می‌داند، گفت:‌ از این رو می‌توان از سیاست اخلاقی در اندیشه ایشان سخن گفت.

کیخا گفت: در باب سیاست اخلاقی می‌توان پرسش‌های زیادی از جمله اینکه سیاست اخلاقی چیست و اینکه چرا پرسش از سیاست اخلاقی به میان می‌آید یا چه کسانی دغدغه سیاست اخلاقی دارند، مطرح کرد.

وی افزود: سیاست صحیح در آثار امام با عناوینی چون سیاست الهی و سیاست عادلانه آمده است. در باب سابقه پژوهش در زمینه‌های رابطه سیاست و اخلاق در اندیشه امام خمینی (ره) باید گفت که مفهوم سیاست اخلاقی در اندیشه امام (ره) بررسی نشده است، اما در ابعاد مختلف سیاست اخلاقی در اندیشه امام خمینی (ره) مباحثی همچون تزکیه، انگیزه الهی، هدف سیاست، شیوه‌های برخورد با مردم و فضیلت‌گرایی مورد تأکید قرار می‌گیرد.

کیخا گفت: سیاستی که امام خمینی (ره) براساس تعادل قوای نفس انسان و حاکمیت عقل تعریف می‌کند، سیاست الهی و گاه سیاست عادلانه نامگذاری شده است، گرچه امام خمینی (ره) در توصیف حکومت مطلوب غالبا از عنوان سیاست الهی استفاده می‌کند، اما کلمه سیاست عادلانه نیز در سخنان وی وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار