گودرزی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تکلیف روند برجام را مشخص می‌کند/ پروژه ایران‌هراسی سیاست نخ‌نمای غربی‌هاست

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقض برجام آبروی سیاسی اروپایی‌ها را خدشه‌دار می‌کند، گفت: طی یکی دو روز آینده قرار است بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تسلیم جمهوری اسلامی شود.
کد خبر: ۲۹۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ - 03July 2018

«مسعود گودرزی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، با اشاره به توافق برجام و عملکرد غیرقانونی آمریکا نسبت به این قرارداد اظهار داشت: جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی منطقِ تعامل و همکاری دارد و برای بسترسازی ارتباط با سایر کشورها به جز رژیم جعلی صهیونیستی و مواردی که منجر به مداخله در امور کشورمان شود، به گفت‌وگو می‌نشیند.

حسن نیت ایران در برجام به اثبات سازمان ملل نیز رسید

گودرزی در ادامه با بیان اینکه نباید عملکرد آمریکا در برجام باعث ایجاد شکاف میان مسوولان، جناح‌ها و مردم شود، افزود: انصاف نیست از برجام به عنوان ضعف داخلی یاد کنیم. روند مذاکرات دستگاه دیپلماسی ما مطلوب و رهنمودهای مقام معظم رهبری در این خصوص راهگشای تیم مذاکره کننده کشورمان بود. اگر آمریکا به تعهداتش در قبال برجام، همانطور که از روز اول انعقاد این قرارداد پذیرفته بود، عمل می‌کرد، قطعا در آینده‌ای نه‌چندان دور ماحصل این توافق به نفع تمام کشورهای عضو بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ما در موضوع برجام طبق شعائر دینی اقدام کرد؛ چراکه در این خصوص به هرآنچه عهد کرده بودیم، عمل کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ سیاسی حُسن نیت ایران در روند برجام را بارها تایید کرده است.

وی با توجه به سابقه همکاری آمریکا با سایر کشورها تصریح کرد: بدعهدی آمریکا در برجام نکته تعجب‌برانگیزی نبود. این اولین مرتبه‌ای نیست که ما شاهد اقدام غیرقانونی این کشور در تعاملات و قراردادهای بین‌المللی هستیم. در واقع بود و نبودِ این کشور در برجام تاثیر چندانی در روند مذاکرات برجامی نداشت؛ چراکه دولتمردان آمریکایی قبل از نقض برجام هم در روند اجرای این توافق، مدام مانع‌تراشی و کارشکنی می‌کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای دیگر عضو برجام هم به دلایل مختلف که گستره تعاملات تجاری‌شان با آمریکا از مهم‌ترین آن است، نمی‌توانند به طور مستقل درباره ادامه همکاری در خصوص برجام تصمیم‌گیری کرده و اقدام کنند. امروز با اینکه آمریکا دیگر در برجام حضور ندارد؛ اما به شدت کشورهای عضو برجام را از همکاری با ایران منع می‌کند. در واقع ترس اروپایی‌ها از آمریکا باعث شده که ارتباطات بانکی میان ما و آنها متوقف شود.

آمریکا با کشورهای مستقل و آزادی‌خواه مشکل اساسی دارد

گودرزی با اشاره به خصومت‌های آمریکا با جمهوری اسلامی گفت: در حقیقت دولتمردان این کشور نه‌تنها با ایران بلکه با تمام کشورهایی که به طور مستقل در مسیر عزت، اقتدار و کرامت انسانی قدم می‌گذارند، مشکل دارند. اقدام آمریکا در برجام نشانه‌ای کوچک از هویت آنها بود؛ هویتی که می‌کوشد تا بر سر راه دولت و ملت‌های آزادی‌خواه سنگ‌اندازی کند.

وی پای‌بندی آمریکا در توافقاتی را قطعی دانست که از صفر تا صد به نفع منافع ملی این کشور باشد، در غیر اینصورت تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند متعهد به توافقات باشند.

این نماینده خانه ملت گفت: عملکرد آمریکا در برجام باعث شد تا سایر کشورها هم به غیرقابل اعتماد بودن این کشور بیش از گذشته واقف شوند، به‌ویژه دولتمردان کره شمالی قطعا باید از اقدامات آمریکایی‌ها در خصوص برجام عبرت بگیرند و با آگاهی و شناخت نسبت به ماهیت این کشور درباره تعامل با آنها تصمیم‌گیری کنند. کشوری که به راحتی نتیجه مذاکرات 10 ساله کشورهای 1+5 را با تمام قوانین موجود زیر پا می‌گذارد، چگونه می‌تواند به قراردادهای دیگر پایبند باشد؟ احتمال اینکه آمریکا همان رفتاری را که در برجام داشت در مقابل کره شمالی هم داشته باشد، دور از ذهن نیست.

/

عملکرد آمریکا در برجام نشان داد که عضویت ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی خطایی جبران‌ناپذیر است

نماینده مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن غربی‌ها مطرح شدن کنوانسیون‌های مختلف از سوی آنها و پیوستن جمهوری اسلامی به FATF را خطا دانست و خاطرنشان کرد: سایر کشورها به نقش اساسی ما در مبارزه با تروریسم واقف هستند و چه ضرورتی دارد ما در شرایطی که غربی‌ها معنا و مفهوم مشخصی از تروریست ندارند، تحت نظر و کنترل آنها در جهت مقابله با تروریسم اقدام کنیم؟ کدام کشور مانند ایران مورد هجمه و آسیب‌های سنگین تروریسم قرار گرفته؟ چطور می‌شود کشوری که بیشترین نقش را در مبارزه با تروریسم در قیاس با کشورهای مدعی در این زمینه را دارد، بسترساز اقدامات تروریسم باشد که امروز تحت نظارت و کنترل غربی‌ها قرار بگیرد و آنها بخواهند مبارزه ما با تروریسم را تایید کنند.

گودرزی با بیان اینکه نباید حضور آمریکایی‌ها در عرصه‌های بین‌المللی باعث عدم پیشرفت ما در جهان شود، گفت: برای کسب منافع ملی کشورمان نیاز است که در جوامع بین‌المللی حضور پیدا کنیم و حرف برای گفتن داشته باشیم، اگر قرار باشد در هر مجمع جهانی که آمریکایی‌ها حضور دارند ما نباشیم پس در سازمان ملل چه می‌کنیم؟

وی افزود: ما از کنوانسیون‌ها فرار نمی‌کنیم، بلکه به خواسته‌های نامشروع غربی‌ها که در قالب طرح‌ها و کنوانسیون‌های بی‌پایه و اساس مطرح می‌شود پاسخ منفی می‌دهیم. هر زمان که احساس کنیم کشوری قصد مداخله و خصومت با کشورمان را دارد، طبق اصول حاکم بر سیاست خارجی با آنها مقابله می‌کنیم.

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تکلیف روند برجام را مشخص می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تعامل با غربی‌ها در زمینه کنوانسیون‌هایی که راهگشای مشکلات کشورها باشد را در گرو عملکرد کشورهای عضو برجام دانست و گفت: طی یکی دو روز آینده قرار است بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا پیرامون حول محور برجام و ادامه همکاری با ایران تسلیم جمهوری اسلامی شود؛ لذا باید ببینیم تا چه اندازه اروپایی‌ها در تامین منافع برجام همکاری می‌کنند و درواقع  اگر حسن نیت آنها برای ما به اثبات رسید، همکاری در زمینه‌های دیگر نیز با آنها میسر خواهد بود.

گودرزی اظهار داشت: البته سابقه اروپایی‌ها در برهه‌ای از زمان نشان داده که آنها همیشه پیرو سیاست‌های آمریکایی‌ها نبوده‌اند، به عنوان مثال در بحث کوبا و مجارستان ما شاهد بودیم که اروپایی‌ها در جهت تحقق اهداف آمریکایی‌ها پیرامون تجزیه این کشورها اقدام نکردند؛ اما در شرایط فعلی با توجه به گستره فعالیت‌های تجاری اروپایی‌ها با آمریکا بی‌میل بودن کشورهای عضو برجام به ادامه روند این توافق مشهود است.

نقض برجام آبروی سیاسی اروپایی‌ها را خدشه‌دار خواهد کرد

نماینده مردم شهرستان ممسنی در مجلس با بیان اینکه فشارهای اقتصادی آمریکا نسبت به اروپایی‌ها در خصوص منصرف کردن آنها به ادامه همکاری در روند برجام بسیار زیاد است، تصریح کرد: نقض برجام از سوی کشورهای اروپایی باعث می‌شود که آبروی سیاسی و بین‌المللی آنها خدشه‌دار شود؛ چراکه آنها پای سندی را امضا کردند که از ابتدا به مفاد آن واقف بودند؛ اما از آنجایی که اروپایی‌ها در باطن دنباله‌روی از سیاست‌های آمریکا را افتخار نمی‌دانند، باید منتظر بمانیم و مشاهده کنیم که آیا آنها در عمل هم این رفتار را ثابت می‌کنند یا خیر. البته اثبات آن بستگی به توان و قدرت اروپایی‌ها در مقابل آمریکا دارد که این زورآزمایی اروپایی‌ها در بسته پیشنهادی آنها مشخص خواهد شد.

/

ضرورت اخذ تضمین از اروپایی‌ها در گرو ثبات برجام

گودرزی با بیان اینکه اروپایی‌ها اگر خواهان حفظ برجام هستند باید در این خصوص به ما تضمین دهند، گفت: یکی از تضمین‌های مهم که می‌بایست کشورهای عضو برجام در صورت تمایل به ثبات این توافق به ما دهند در زمینه مراودات نفتی است؛ چراکه ترامپ به عنوان خریدار نفت ما به کشورهایی مانند چین تذکر داده که باید به شدت تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال شود؛ لذا اگر اروپایی‌ها در خصوص فروش نفت و پرداخت درآمدهای نفتی از طریق ارز به ما ناتوان باشند، عملا برجام برای ما تمام شده و پرونده آن برای همیشه بسته خواهد شد.

وی با توجه به احتمال از بین رفتن توافق برجام گفت: ما برای روزهای بعد از برجام تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم؛ لذا در کمیسیون امنیت ملی در صورت نقض برجام از سوی اروپایی‌ها یکی از اقداماتی که در دستورکار است بحث راه‌اندازی راکتورهای هسته‌ای و آغاز مجدد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

گودرزی با بیان اینکه باید برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش از گذشته تلاش کنیم، گفت: آمریکا درصدد است تا اعمال تحریم‌ها بر کشور ما را دوچندان کند که از این طریق بتواند ایران را در تمکین خواسته‌هایش متقاعد کند؛ لذا متحمل خساراتی هم در حوزه تحریم‌های نفتی شده‌ایم. ما باید در زمینه‌های اقتصادی برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم تا با اتکا به ظرفیت‌های موجود داخلی بتوانیم بحران‌هایی که این کشور برای ما ایجاد کرده است را پشت سر بگذاریم.

پروژه ایران‌هراسی سیاست نخ‌نمای غربی‌هاست

گودرزی با بیان اینکه آمریکایی‌ها، کشورمان را مسبب شکست‌هایشان در منطقه می‌دانند، گفت: دولتمردان آمریکایی درصدد هستند تا اجماعی از کشورهای همسو با سیاست‌های نظام سلطه را علیه جمهوری اسلامی تشکیل دهند و دست به هر اقدامی می‌زنند که پروژه ایران‌هراسی که سالیان سال است در دستورکار دارند را فعال‌تر از گذشته به پیش ببرند.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش در عراق و سوریه گفت: در مبارزه با تکفیری‌ها ما نقش خوبی داشتیم؛ اما نه به آن شدت و حِدتی که آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند. آنها می‌خواهند حضور ایران در منطقه را به گونه‌ای در جوامع بین‌المللی مطرح کنند که همه گمان کنند عامل تحریک‌کننده در خاورمیانه کشور ماست. در صورتی‌که جمهوری اسلامی کم‌ترین مداخله در منطقه را دارد و بالعکس آن، عربستان و رژیم صهیونیستی که در جهت تحقق اهداف تروریست‌ها که دست‌نشانده‌های خودشان هستند، در به آشوب کشیدن منطقه بازیگردانان حرفه‌ای هستند؛ لذا آمریکا می‌خواهد به سایر کشورها القا کند که ایران مدام به دنبال مداخله‌گری در منطقه است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: در مواقعی هم آمریکایی‌ها در بزرگ‌نمایی از حضور و مداخله ایران در منطقه موفق عمل کردند. امروز برخی از مردم عراق فریب سیاه‌نمایی‌های آمریکا که درواقع بزرگترین دشمن آنهاست را خورده‌اند و گمان می‌کنند که هدف از حضور ایران در منطقه، مداخله در امور کشورشان است، در صورتی‌که نقش اساسی ما در تضعیف و شکست داعش بر کسی پوشیده نیست. در حقیقت این سناریویی از پیش طراحی شده از سوی آمریکاست که میان سایر کشورها در خصوص تعامل با ایران هراس ایجاد کند. این در حالی است که برخی از کشورها در منطقه دخالت آشکار دارند؛ اما هرگز مورد سرزنش غربی‌ها و حتی سازمان ملل هم قرار نگرفته‌اند.

/

نقش جبهه مقاومت در مبارزه با جریان‌های تکفیری مستندسازی شود

گودرزی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید برای شفاف‌سازی در خصوص سیاه‌نمایی‌های آمریکا اقدام جدی کند، گفت: متاسفانه ما در بحث مستندسازی ضعیف هستیم، به عنوان مثال در خصوص ضایع شدن منافع ملی کشورمان در جنگ تحمیلی توسط رژیم بعثی عراق به خوبی اقدام نکردیم، امروز هم در تولید مستندهایی پیرامون مبارزه جبهه مقاومت با تروریست‌های داعش چندان اقدام جدی به عمل نیامده که همین موضوع باعث می‌شود تا غربی‌ها اذهان ملت را به هر سمت و سویی که مطابق میل خودشان است راهنمایی کنند.

گودرزی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در تامین منافع ملی با 15 کشور همسایه وجهه اشتراک دارند، گفت: در بحث امنیت ملی و سیاست خارجی منافع کشور به سه دسته تقسیم می‌شود که منافع حیاتی از مهم‌ترین آنهاست و برای دفاع از این منافع با 15 کشور همسایه نقطه اتصال داریم و هر لحظه در این کشورها احساس خطر رخ دهد، بدون نیاز به گفت‌وگو وارد عمل می‌شویم؛ چراکه ثبات منافع حیاتی ما بستگی به امنیت این 15 کشور همسایه دارد که عراق و سوریه نیز جز این کشورها هستند.

آل سعود به دنبال تثبیت جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه است

گودرزی همچنین به همکاری‌های آل سعود با آمریکا اشاره کرد و عمده هدف عربستان از تعامل با این کشور را تثبیت جایگاه صهیونیست‌ها در جوامع بین‌المللی دانست و گفت: انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به «قدس شریف» در زمان ریاست جمهوری «کلینتون» مطرح و در آن زمان با مخالفت‌هایی مواجه شد؛ اما با روی کار آمدن «ترامپ» این موضوع در دستورکار این کشور و البته مورد حمایت‌های گسترده آل سعود قرار گرفت.

وی ادامه داد: حضور «ترکی فیصل» در نشست منافقین در فرانسه و جلسات محرمانه سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی همه نشان از این دارد که اجماعی علیه کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه در حال شکل‌گیری است. در حقیقت معامله‌ای برای حل و فصل موضوع رژیم صهیونیستی و فلسطین به نفع این رژیم جعلی صورت گرفته که در یک طرف آن صهیونیست‌ها، اعراب و غربی‌ها و در طرف دیگر آن جمهوری اسلامی، حزب‌الله لبنان و جنبش‌های آزادی‌خواه قرار گرفته‌اند.

گودرزی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های روسیه و ترکیه همسو با سیاست‌های کشورمان است، گفت: با وجود اینکه روسیه و ترکیه هم فلسطین را بر حق می‌دانند؛ اما با نشست‌هایی که میان «پوتین» و «ترامپ» در حال برگزاری است، احتمال اینکه روسیه در مقابل موضوع «قدس شریف» تغییر موضع دهد و به نفع آمریکایی‌ها در این خصوص اظهار نظر کند را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار