از سوی انتشارات کلبه شروق قم؛

کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» منتشر شد

کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» به ضمیمه «رسول اکرم (ص) در میدان جنگ» با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.
کد خبر: ۲۹۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ - 03July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» به ضمیمه «رسول اکرم (ص) در میدان جنگ» با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

این کتاب مجلد دوم از مجموعه آثار (۵ ـ ۴) سعیدی شامل دو کتاب ارزشمند زیر است: «جنگ و صلح در قانون اسلام» تألیف مجید خدوری، دانشمند مسیحی عراقی ـ و «رسول اکرم(ص) در میدان جنگ» تألیف پروفسور حمیدالله حیدرآبادی(مقیم پاریس) که پس از ویرایش کامل همراه با دو مقدمه استاد خسروشاهی تقدیم علاقمندان شده است.

محتوای کتاب

بخش اول این کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» که اصل آن به زبان انگلیسی به قلم دکتر مجید خدوری ـ از مسیحیان عراقی مقیم آمریکا ـ استاد علوم شرقی در دانشگاه هایکنس نگاشته شده است، حاوی تحقیق دقیق و مبسوطی است که با استناد به مدارک موثق و روشن در زمینه جنگ و صلح، طبق قوانین و مقررات اسلام تألیف شده است. مؤلف در مقدمه کتاب می ‏نویسد: مقصد و هدف بحث حاضر، تنظیم و احیای نظریه اصولی قضایی اسلام و همچنین بحث و فحص درباره قوانینی است که بر روابط بین ملل اسلامی با ملل غیرمسلمان، حکومت دارد و...

این کتاب با مقدمه ‏ای از استاد خسروشاهی درباره جنگ ‏های صدر اسلام و جنگ های دیگران شروع می‌شود و سپس مقدمه مترجم و مؤلف کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» می ‏آید. این بخش از کتاب از سه عنوان اصلی و ۲۳ بخش تشکیل شود که مقاصد اسلامی قانون اساسی، قانون جنگ و قانون صلح عناوین اصلی این بخش هستند. تئوری دولت (حکومت)، خاصیت و منابع قانون، قانون ملل در اسلام، جهاد، فلسفه جهاد، اقسام جهاد، روش‏ های نظامی، ابتکار جنگ، جنگ زمینی، جنگ دریایی، غنایم جنگ، پایان جنگ، صلح، حدود یا قلمرو اختیار، بیگانگان در سرزمین اسلام، مسلمین در سرزمین غیراسلامی، وضع و مقامی ذمی، عهدنامه ‏ها، روابط بازرگانی، دیپلماسی، بی ‏طرفی و نتیجه ‏گیری موضوعات بخش ‏های اول کتاب هستند.

بخش دوم کتاب هم با مقدمه استاد خسروشاهی درباره استاد حمیدالله حیدرآبادی و آثار او آغاز می شود و از هشت فصل تشکیل شده است. توضیحات مقدماتی، بدر یکی از اگرهای تاریخی، احد، جنگ خندق، فتح مکه، جنگ ‏های حنین و طایف، جنگ با یهودیان و اکتشافات نظامی در زمان پیغمبر(ص) عناوین این بخش از کتاب هستند.

آشنایی با محمد حمیدالله حیدرآبادی

گفتنی است دکتر محمد حمیدالله حیدرآبادی در محرم ۱۳۲۶ ق در حیدرآباد هند به دنیا آمد و دکترای خود را در حقوق و فلسفه در دانشگاه بن آلمان و سپس دانشگاه سوربن پاریس گرفت. وی با تسلط بر چندین زبان، با اغلب مستشرقین و دانشمندان غربی ـ اروپایی، ملاقات و گفتگو می ‏کرد و در پایخ به اتهامات مستشرقین و ارباب کلیسا ید طولانی داشت و مقالات متعددی نیز در این زمینه از او به یادگار مانده است. تخصص اصلی او در فقه و قانون بین‏ المللی اسلامی بود که از آثار ارزشمند او در این زمینه «سلوک بین ‏المللی دولت اسلامی» است که به همت دکتر سید مصطفی محقق داماد به زبان فارسی ترجمه شده است. دکتر حمیدالله، این اندیشمند برجسته جهان اسلام، بیش از ۱۶۰ جلد تألیف و تحقیق و تصحیح و بیشتر از ۹۳۵ مقاله در سن ۹۴ سالگی در ۱۳ شوال ۱۴۲۳ هـ(۱۷ دسامبر ۲۰۰۲م) در یک سفر علمی در آمریکا درگذشت. وی استاد سابق حقوق دانشگاه عثمانیه در حیدرآباد دکن و استاد دانشگاه کلژ در فرانسه (پاریس) بود که این اثر ابتکاری را در طی سه سفر به حجاز تهیه و به زبان انگلیسی نشر داده است که البته بیش از مندرجات آن در مجله اسلامیک ریویو در سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳م منتشر شد.

مشخصات

ویرایش جدید کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» در ۵۲۸ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰۰۰ تومان منتشر شده است. ترجمه کتابهای «عذر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اندیشه های اقبال لاهوری»، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم اوست. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار