مصباحی مقدم در نطق میان دستور:

بسته پیشنهادی خروج از رکود دولت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناسازگار است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود اشاره و اظهار داشت: این بسته ای را که دولت به مجلس ارائه کرده نیاز به اصلاحات جدی دارد. اولا با سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق ندارد و مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهمگون است.
کد خبر: ۳۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴ - 01October 2014

بسته پیشنهادی خروج از رکود دولت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناسازگار است

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، غلامرضا مصباحی مقدم در نطق میان دستور امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت امام پنجم شیعیان (ع)، گفت: بر اساس گزارش وزارت نیرو ما با کمبود آب شرب در تهران و چند شهر دیگر و آب کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور و خشک شدن دریاچه ارومیه، هامون و زاینده رود و آب در پشت سدها روبرو هستیم و حتی سخن از بحران آب در کشور و افت آب های زیرزمینی نیز مطرح شده است.

وی با بیان اینکه امروز باید آب کشور را مدیریت کرد، بیان داشت: ازمردم می خواهم به طور جدی درمصرف آب صرفه جویی کنند و برای حل مشکل آب باید روش های بهره برداری را نیز اصلاح کرد تا موجب برکت و افزایش نعمت های الهی شود.

مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود در نطق میان دستور امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: برای رفع مشکل آب و هم باید برای نزول رحمت الهی استغفار و توبه کرد و دست به دعا برداشت و نماز باران خواند زیرا استغفار و توبه بر اساس دو آیه شریفه رابطه تنگاتنگ برای نزول باران دارد.

وی در ادامه به مهار تورم و خروج از رکود اشاره و تصریح کرد: اعلام هدف گذاری و تورم و رکود از سوی دولت یازدهم نشان از تشخیص درست دولت از مشکلات اقتصای است و نرخ 21 درصدی تورم از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار یک سال گذشته نیز مورد قبول است.

مصباحی مقدم خطاب به دولت، گفت:  دولت باید جلوی رشد بی رویه نقدینگی را بگیرد. نرخ 31 درصدی یک ساله گذشته نمی تواند منتهی به کاهش نرخ تورم و دست یافتن به تورم یک رقمی شود.

وی با اشاره به نرخ 4/6 درصد منتشر شده در مطبوعات تصریح کرد: نرخ رشد 4/6 درصد اعلام شده در مطبوعات به شدت غلط و غلط انداز است. مگر می شود رشد منفی 5/8 درصدی سال گذشته در سه ماهه اول سال 93 به 4/6 درصد رسیده باشد؟ این به افسانه شبیه تر است احتمال دارد در مقایسه سال 93 با 92 این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن 4/6 از منفی  5/8 کم کرد که نتیجه آن می شودمنفی 1/2 درصد و این بدین معناست که هنوز نرخ رشد تورم زیر صفر است.

وی درادامه به بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود اشاره و اظهار داشت: این بسته ای را که دولت در زمینهخ خروج از رکود به مجلس ارائه کرده نیاز به اصلاحات جدی دارد. چرا که با سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق ندارد و مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهمگون است، هم چنین ماده 24 این لایحه که 40 هزار میلیارد تومان بدهی  دولت و بانک های دولتی با تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی تهاتر می کند برخلاف اصلاح قانون پولی و بانکی است و اقدام چنین حرکتی ار سوی دولت یک حرکت صوری برای تسویه بدهی دولت است و این امر مشکلی را حل نمی کند و می تواند آثار تورمی دیگری در پی داشته باشد.

مصباحی مقدم در ادامه به ماده دیگر بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود اشاره و بیان داشت: ماده دیگری که کاهش واریزی درآمد دولت در صادرات نفت 20 درصد را با بند 18 سیاست های اقتصاد مقاومتی که حکم افزایش سالانه توسعه ملی حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی به بودجه و نفت را می کند با اقتضصاد مقاومتی ناسازگاری کامل دارد و با سیاست های برنامه پنجم و اصل 44 که حکم به کاهش سهم دولت به اقتصاد ملی را می دهد نیز سازگاری ندارد و همچنین با بند 16 سیاست های مقاومتی که منطقی سازی اندازه دولت را بیان می کند را همسو و هم ردیف نیست.

نماینده مردم تهران در ادامه با بیان اینکه اصلاح قانون نظام بانکی که 30 سال از آغاز اجرای آن می گذرد اشاره و اظهار داشت: آسیب شناسی این قانون دستور العمل ها روش های 30 ساله آن ضرورتی غیر قابل انکار دارد و تجربه جهانی بانکداری بدون ربا و اصلاح آن در پیشرفت ها وموفقیت ها و طراحی ابزارهای مالی اسلامی روش های جدید ابتکاری در برابر ما است. مطالعات داخلی در سطح دکترین و کارشناسی ارشد و برخی استادان اقتصادی کشور و پروژه های پژوهش وعملکرد بانکداری بدون ربا ذخیره ارزش مندی برای بازنگری و اصلاح این قوانین دارد.

وی عملکرد نظام بانکی، بحران ارزی سال های اخیر، رشد شدید نقدینگی، رشد معوقات بانکی، رشد بدهی دولت، بدهی بانکها به بانک مرکزی، عدم ثبات نرخ سود، صوری بودن غالب فاکتورها و حاکمیت سود پول بر بانکها از آسیب های نظام بانکی کشوردانست و افزود: در حال حاضر کارگروه مشترکی از کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس و کمیسیون اقتصادی در حال بررسی مشکلات بانکها هستند و امیدواریم به زودی اصلاح قوانین بانکها به صورت طرح در اختیار نمانیدگان قرار گیرد.

وی در خاتمه با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 بسیار کند شده است، گفت: این امر نشان از خوش بینی غیر واقع بینانه آغاز گفتگوها است که رهبری بارها به این امر تاکید داشتند، اما از مذاکره کننده ایرانی حمایت کرده و از سویی دیگر نشان تفرعن کشورهای استکباری غربی است که تیم مذاکره کنند ه ایران از خود دربرابر این تفرعن کشورهای غربی هوشمندی نشان دادند و خطوط قرمزی را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را در مذاکرات رعایت کردند و از این جهت تیم مذاکره کننده لایق تقدیر و تشکر است چه توافق حاصل شود چه نشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها