گزارشی از تلاش جهادگران حضرت فاطمه زهرا(س)؛

محرومیتی که با خدمت جهادگران رنگ می‌بازد/ می‌سازیم تا ساخته شویم

اردوی جهادی نزد دانشجویان از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است، چراکه نیروی جوان و طالب علم از جرگه نفس خارج شده و جوانی خود را با هدف عشقی الهی در کمک به نیازمندان عرضه می‌کند و این بار جوانانی از خطه خراسان‌جنوبی در این راه گام نهادند تا محرومیت را رنگ ببازند.
کد خبر: ۳۰۲۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ - 03August 2018

محرومیتی که با خدمت جهادگران رنگ می‌بازد/ می‌سازیم تا ساخته شویمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، می‌توان در یک کلمه گفت که مهم‌ترین هدف برگزاری اردوهای جهادی، سازندگی است، اما این عبارت توضیح دارد؛ همان‌گونه که خود جهاد توضیح دارد. آغاز این سازندگی، ساختن خود است، به عبارتی اولین هدف اردوی جهادی خودسازی است، همان‌طور که برترین جهاد‌ها جهاد اکبر در معرکه نفس است.

این گذر از خود و اجابت حق بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین غنیمتی است که از این سفر برای آدمی می‌ماند، در طی این سفر، تذکر و همیاری به یکدیگر در پیمودن پلکان رشد و کمک به سایرین برای ساختن فضای فرهنگی و مذهبی محیط نیز حاصل می‌آید.

در کنار این مزایا، رسالتی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت‌زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم یک منطقه است.

رهبر انقلاب در خصوص اهمیت اردوهای جهادی می‌فرمایند: «این اردوی جهادی، هم خدمت است هم تمرین است و هم خودسازی است و هم آشنایی با فضای جامعه است، روزبه‌روز این‌ها را توسعه بدهید جهاد هست و واقعاً جهاد است.»

گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با حضور در مناطق محروم استان، جانی دوباره به مردم روستاهای شهرستان درمیان دادند و وحدت و همدلی را باری دیگر به صحنه عمل کشاندند.اردوی جهادی نزد دانشجویان از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است، چراکه نیروی جوان و طالب علم از جرگه نفس خارج شده و جوانی خود را با هدف عشقی الهی در کمک به نیازمندان عرضه می‌کند و این بار جوانانی از خطه خراسان‌جنوبی در این راه گام نهادند تا با خدمت خود، محرومیت را رنگ ببازند.

مسوول اردوی جهادی فاطمه‌الزهرا(س) در گفتگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: تیم پزشکی فاطمه زهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نزدیک به سه سال است که فعالیت خود را در مناطق محروم آغاز کرده که علاوه بر بحث سلامت در مباحث عمرانی، فرهنگی، علمی، کارآفرینی و آموزشی نیز ارائه خدمت می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی صدقی با بیان اینکه سلامت مهم‌ترین بخش این گروه جهادی است، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات دندانپزشکی در سه سطح توسط شش پزشک، در این دوره از اردو مدنظر قرار گرفت که نزدیک به 500 نفر از اهالی روستاهای تحت پوشش از خدمات آن استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه 11 روستای شهرستان درمیان، در این دوره تحت پوشش خدمات، پزشکی، فرهنگی، آموزشی قرار گرفتند، عنوان کرد: برای اولین بار آزمایشگاه سیار را در منطقه راه‌اندازی کردیم که سعی خواهد شد در سال‌های آینده به‌صورت قوی‌تر به کار خود ادامه دهد.

مسوول اردوی جهادی فاطمه‌الزهرا(س) با اشاره به اینکه بخش درمان این گروه جهادی شامل پزشک عمومی، مامایی و سونوگرافی بود، گفت: ویزیت رایگان و همچنین توزیع رایگان دارو در بین بیماران از جمله موارد قابل ارزشی است که صورت گرفت.

صدقی با بیان اینکه هزار و 500 نفر از مردم منطقه تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند، ادامه داد: در بحث کارآفرینی نیز آموزش شیرینی‌پزی را در روستای اسکندر آغاز کردیم که با استقبال بی‌نظیر مردم همراه و قرار شد بعد از اردو، برای افرادی که در این طرح شرکت کردند، لوازم مورد نیاز را به‌صورت رایگان تهیه و در اختیارشان قرار دهیم.

وی افزود: ساخت غسالخانه روستای تغندیک که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 60 درصدی را طی کرده و همچنین افتتاح پروژه آب‌رسانی و لوله‌کشی روستای دونخی از جمله اقدامات عمرانی گروه جهادی فاطمه‌الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود‌.

مسوول اردوی جهادی فاطمه‌الزهرا(س) با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های مشاوره درسی و رفع اشکال نیز از جمله اقدامات فرهنگی این گروه جهادی بود، ابراز داشت: در این خصوص برنامه‌ها از دو ماه قبل طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شد و تمامی کلاس‌های برگزار شده بر اساس همان اهدافی بود که پیش‌بینی شده بود.

صدقی با اشاره به اینکه 30 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در بخش عمرانی فعالیت می‌کردند، گفت: اردوهای جهادی، شجره خیری برای مردم محروم منطقه به‌حساب می‌آید که نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد.

وی افزود: از مسؤولان درخواست می‌کنیم یا حرفی نزنند و یا اگر سخن و قولی بر زبان خود جاری می‌کنند، به آن عمل کرده و زیر قولشان نزنند، زیرا در برخی مواقع مسؤولان از اردوها بازدید می‌کنند، اما پس از آن هیچگونه اتفاقی رخ نمی‌دهد و همان سختی‌ها وجود دارد.

صدقی افزود: با 30 میلیون هزینه‌ای که در بحث دندانپزشکی صورت گرفت، نزدیک به 400 میلیون به مردم محروم منطقه، خدمت ارائه شد.مسؤول اردوی جهادی فاطمه‌الزهرا(س) ادامه داد: اگر مسؤولان قرار است که از اردوهای جهادی حمایت کنند، آن را به عرصه میدان آورند و در حد حرف باقی نگذارند.

وی گفت: دانشجویان، دندانپزشکان و دکترین مشتاق حضور در اردوهای جهادی هستند، اما تنها مشکلی که وجود دارد، حمایت‌های واقعی مسؤولان از این اردوهاست.

مسوول اردوی جهادی فاطمه‌الزهرا(س) با بیان اینکه امنیت منطقه را همین مردم محروم تأمین می‌کنند، خاطرنشان کرد: مناطق مرزی نیاز به خدمت‌رسانی دارند، زیرا اگر این روستاها خالی از سکنه گردد، مرز ناامن گشته و آن‌وقت مشکلات بیشتری برای استان و کشور به وجود خواهد آمد.

خانم سالاری دندانپزشک جهادی، فارغ تحصیل دانشگاه فردوسی در سال 91، یکی از اعضای گروه مستقر در کلاته‌نظر شهرستان درمیان می‌باشد.

این بانوی جهادگر حدود سه سال است که با گروه‌های جهادی همکاری می‌کند و سه بار نیز به مناطق مختلف استان اعزام شده است.

درح، لانو، سربیشه، بیرجند، قصر قند، نیل، اسفراین، قهستان و نهبندان بخشی از مکان‌هایی است که این خواهر جهادگر با حضور خود توانسته خدمتی به همنوعانش داشته و لبخند شادی را بر لبان آن بنشاند.

با وی به گفتگو نشستیم تا هدفش را از آمدن به اردوهای جهادی دریابیم.

اوج محرومیت را در این روستا مشاهده کردم

دندانپزشک جوان گروه جهادی فاطمه زهرا در گفتگو با خبرنگار فارس در بیرجند سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: در اردوهای زیادی حضور داشته‌ام اما اوج محرومیت و سختی را در این روستا، یعنی روستای حاجی‌عطا شهرستان درمیان مشاهده کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مردم در این روستا بسیار ضعیف و ناتوان هستند، گفت: همراه شدن با گروه جهادی و آمدن به مناطق محروم و خدمت کردن به آن‌ها در ابتدا سخت است، اما هنگامی که روحیه وفاق بین دانشجویان را مشاهده می‌کنی، همه‌چیز آسان می‌شود.

شیرینی اردوهای جهادی بر تلخی آن غلبه می‌کند

این دانشجوی جهادی ادامه داد: لذتی که در اردوهای جهادی وجود دارد، باعث شد تا امسال نیز در این راه گام بردارم، شاید کار در اردوهای جهادی سخت باشد اما شیرینی آن بر سختیش غلبه می‌کند، اینکه بتوانی لبخندی بر روی لبان کودکان، نوجوانان و در کل مردم محروم یک روستا بگذاری بسیار باارزش است و حس خوبی به انسان دست می‌دهد که قابل وصف نیست.

سالاری با بیان اینکه عاشقانه کار کردن دانشجویان در اردوهای جهادی بی‌نظیر است، یادآور شد: انسان تا زمانی که خود، زندگی در شرایط سخت را از نزدیک حس نکند، نمی‌تواند به‌خوبی آن را درک کند و به ابعاد گوناگون آن پی ببرد.

این دانشجوی دندانپزشک جوان با اشاره به اینکه مردم مناطق محروم از فقر فرهنگ و بهداشت رنج می‌برند، ادامه داد: این مناطق از نظر اشتغال‌زایی، آب آشامیدنی و رژیم غذایی دچار مشکل هستند و اگر از آب سالم استفاده نکنند، فلوئورید دندان‌هایشان دچار نوسان شده و پوسیدگی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سالاری بیان کرد: نظمی که در این دوره از اردوهای جهادی حکم‌فرماست نسبت به سال گذشته بهتر شده، لذا باعث می‌شود تا مراجعه بیماران مدیریت شود و خدمات بیشتری به آن‌ها ارائه گردد.

این دانشجوی جهادی با اشاره به اینکه بسیار کم پیش می‌آید که جوانی اینقدر عاشقانه برای رهبر انقلاب، مردم و رضای خدا کار کند، یادآور شد: در یکی از اردوهای جهادی، یکی از بیمارانم درد دندان امانش را بریده بود، این بیمار همچنین دچار معلولیت جسمانی بود و به سختی می‌توانست حرکت کند، اما تشکر و قدردانی پدر و مادر این بیمار و دعاهایی که برای من کردند حسی خوب و بی‌نظیر در من ایجاد کرد که تاکنون برایم پیش نیامده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خاطره تلخی هم از اردوهای جهادی دارید، گفت: با لبخند جواب دادن بیماران و همراهان آن‌ها همیشه سختی کار را از روی دوش ما برداشته است، لذا خاطره تلخی از حضور در اردوهای جهادی ندارم.

آب، تنها دغدغه‌ی مردم روستا

این دانشجوی جهادی افزود: تنها دغدغه‌ی مردم این منطقه مشکل آب است که از خداوند می‌خواهم مسؤولان بیشتر به این مناطق توجه و رفع محرومیت افراد و حل مشکلاتشان را در دستور کار قرار دهند.

مطهره یونسی تکنسین سلامت دهان، فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ششمین باری است که در اردوهای جهادی شرکت می‌کند، سال 94 برای اولین بار به روستای حاجی‌عطا به عنوان دستیار دندانپزشک اعزام می‌شود و با پشتکار و حضور مداومی که در این اردوها داشته است اکنون به عنوان مسؤول بخش دندان فعالیت دارد.

یکی از تجربه‌های حضور در اردوهای جهادی، خودسازی است

وی در خصوص اولین حضورش در اردوهای جهادی اینگونه گفت: در سال اول آشنایی‌ای در خصوص اردوهای جهادی نداشتم، اما پس از حضور تجربه‌های بسیار زیادی کسب کردم، تجربه‌هایی که در شخصیت و خودسازیم بسیار اثرگذار بود.

یونسی با بیان اینکه اگر فردی بخواهد خود را به رشد و کمال برساند، اردوهای جهادی بهترین فضا است، عنوان کرد: معنویت و عشق به کار در اولین اردو، باعث شد تا مشتاق حضور در دیگر اردوها شوم، لذا از سال 94 به بعد سعی کردم در تمامی اردوهای جهادی شرکت کنم تا بتوانم اندکی از دردهای مردم را کاهش دهم.

اردوهای جهادی، شخصیت افراد را تغییر می‌دهد

وی ادامه داد: برای حضور در اردوهای جهادی دانشجویان بسیاری ثبت‌نام می‌کنند و دوست دارند توانایی‌هایی که در رشته خود دارند را به مردم ارائه کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشجویان رشته پزشکی اشاره کرد.

وی در خصوص تأثیرگذاری اردوهای جهادی در شخصیت افراد گفت: قطعاً شخصیت و رفتار هر فردی که در این اردوها شرکت کند، دچار تغییر خواهد شد که این تغییرات به شخصه در خودم ایجاد شده است.

وی افزود: متأسفانه اقلام مصرفی دندانپزشکی دارای قیمت بالایی است، لذا در برخی موارد از خیرین و همچنین خود دانشجویان کمک گرفته می‌شود.

این دانشجوی جهادی ادامه داد: اردوهای جهادی جذب‌کننده است و هر کس که در این راه گام نهد، از آن خارج نمی‌شود و هر سال مشتاق‌تر از سال گذشته در اردوها حضور پیدا می‌کند.

این دانشجوی جهادی با اشاره به اینکه مردم شهرستان درمیان، از لحاظ امکانات فرهنگی و اقتصادی، تحصیل و اشتغال بسیار محروم‌اند، گفت: مردم این منطقه و همچنین شهرستان نهبندان، مردمانی هستند که جانشان را برای کشورشان می‌دهند و برای امنیت ایران حاضر نیستند، روستا و محل سکونت خود را ترک کنند، لذا باید بیش‌ازپیش به این مردم غیور رسیدگی گردد.

یونسی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این نام گروه جهادی، مزین به نام حضرت فاطمه زهرا(س) است، از خود حضرت می‌خواهم تا زمانی که زنده هستم و جانی در بدن دارم بتوانم در این اردوها شرکت کنم زیرا برای حضور در آن بسیار مشتاق و علاقه‌مند هستم.

سخن پایانی...

کمترین اهمیت اردوهای جهادی ایجاد بسترهای لازم برای رسیدن به قلّه‌های عالی اهداف انقلاب است، این موضوع هدف اصلی فعالیت جهادگران در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی است.

بهره‌مندی از همه‌ ظرفیت‌ها برای سازندگی کشور و همچنین تحقق عدالت و کارآمدسازی نظام از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که اردوهای جهادی در دستور کار قرار داده‌اند.

اگر بتوان با همه ابزارهای موجود فرهنگ جهادی را در افکار عمومی تعریف، تبیین و تثبیت کرد، انقلاب خود‌به‌خود به اهداف خودش خواهد رسید، طبق رهنمودهای رهبر معظم، این حرکت باید به قله‌های عالی اهداف انقلاب برسد که به حول و قوه‌ی الهی و به فضل پروردگار، خواهد رسید.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار