غفاری در حاشیه بازدید از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

ماموریت موزه‌ها حفظ تاریخ کشور است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازکاوی تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و انتقال دستاوردها و تمام وقایعی که در آن دوره‌ی تاریخی اتفاق افتادند و بازتاب این‌ها برای نسل جدید، بسیار مهم است.
کد خبر: ۳۰۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ - 07August 2018

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، غلام‌‌رضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه هیات همراه امروز (سه شنبه 16 مردادماه) از موزه انقلاب ‌اسلامی و دفاع‌ مقدس بازدید کردند.

غفاری در این بازدید ضمن تشکر از بانیان، موسسان و دست‌اندرکاران موزه انقلاب ‌اسلامی و دفاع‌ مقدس اظهار داشت: معمولا وقایع و رخدادهای بزرگ تاریخی به نوعی برخوردار و بهره‌مند از یک عقبه‌ی به نسبت وسیع و گسترده‌ای هستند، به نوعی در تاریخ از نوع وقایع ماندگار و اثر‌بخش هستند، و به طور کلی تاریخ با آن‌ها تعریف می‌شود.

ماموریت موزه‌ها حفظ تاریخ کشور است

وی افزود: ما وقتی که تاریخ معاصر خود را مورد واکاوی قرار می‌دهیم هرگز نمی‌توانیم رخداد بزرگی مثل جنگ‌ تحمیلی، دوران دفاع ‌مقدس و قبل از آن، دوره‌ی انقلاب ‌اسلامی را نادیده بگیریم، چرا که تاریخ ما غیر از این نیست. بازکاوی این تاریخ و انتقال دستاوردها و تمام وقایعی که در آن دوره‌ی تاریخی اتفاق افتادند و بازتاب این‌ها برای نسل جدید، نسلی که تجربه‌ی آن واقعه‌ی تاریخی را ندارند، بسیار مهم است. معمولا کار ویژه‌ای که موزه‌ها دارند این است که تاریخ را حفظ می‌کنند و این امکان را به وجود می‌آورند که نسبت به آنچه که اتفاق افتاده یک خوانش و یک بازخوانی صورت بگیرد. از این حیث مجموعه‌ه‏ایی که در اینجا فراهم شده قطعاتی از این تاریخ را به خوبی به نمایش گذاشته است. این برای کسانی که آن دوره را تجربه کردند یک نوع خاطره و رفتن به آن دوره ی تاریخی است، و کمک می کند که افراد آن زمان را فراموش نکند.

وی در ادامه اظهار داشت: عملیات هایی از دوران دفاع مقدس که بنده نیز به عنوان رزمنده توفقی حضور در آن را داشتم، به‌ویژه عملیات خیبر و سال های آخر جنگ، برای من ملموس‌تر و جذاب‌تر بود.

غفاری در پایان گفت: شاید نسبت به مسایل محتوایی، تصویر آن به گونه ای بشود که در آن دوره وجود داشته و یک نوع نگاه همه جانبه‌نگر به‌ویژه نسبت به همه نیروهایی که در دوران دفاع‌ مقدس ایفای نقش کردند را بازنمایی کند، البته این کار انجام شده ولی شاید بتوان بر آن افزود.

ماموریت موزه‌ها حفظ تاریخ کشور است

براساس این گزارش، در پایان بازدید تفاهم‌نامه‌ای بین موزه انقلاب ‌اسلامی و دفاع‌ مقدس و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار