قاسمی:

هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از دستاوردهای کنوانسیون خزر این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیر نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد.
کد خبر: ۳۰۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ - 12August 2018

هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را نداردبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی و فضاسازی‌ها از نشست امروز سران کشورهای ساحلی دریای خزر اظهار داشت: برخی گمانه زنی‌ها و اظهارات مطرح شده به هیچ وجه صحیح نیست؛ چراکه اساسا کنوانسیونی که امروز به امضاء سران پنج کشور ساحلی خزر می‌رسد چارچوب‌های کلی همکاری‌ها و اصول اساسی مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می‌کند و با توجه به خاص بودن این دریاچه بزرگ، رژیم حقوقی خاصی فارغ از کنوانسیون‌های موجود تدوین و اجرا خواهد شد.

قاسمی گمانه‌زنی‌ها در خصوص پرداختن این کنوانسیون به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آن‌ را رد کرد و افزود: موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست؛ چراکه سواحل خزر از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که نیازمند گفت‌وگوهای کارشناسی بیشتر است که امیدواریم در آینده با تفاهم و توافق هر پنج کشور نتایج مطلوب حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: از دستاوردهای این کنوانسیون این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیر نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و پنج کشور هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: امضاء این کنوانسیون که سندی راهبردی برای همکاری‌های کشورهای خزر است، این منطقه را به قطب دیگری از همکاری‌های منطقه‌ای در جهت صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت کشورهای عضو تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها