به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «رهبری و قوای سه گانه در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «رهبری و قوای سه گانه در جمهوری اسلامی ایران» تألیف شهرام محمدی را منتشر کرد.
کد خبر: ۳۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳ - 06October 2014

کتاب «رهبری و قوای سه گانه در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «رهبری و قوای سه گانه در جمهوری اسلامی ایران» تألیف شهرام محمدی را منتشر کرد که درآن تلاش شده است تا ضمن مطالعهی اصل تفکیک قوا در جمهوری اسلامی ایران چگونگی نظارت رهبری بر قوای سهگانه توضیح داده شود.همچنین تمایز این نظریه با شبههی عدم استقلال قوا نیز از جمله مباحث مهمی است که نویسنده سعی کرده است تا بدان پاسخ دهد.

در قسمتهایی از مقدمه ی این کتاب چنین می خوانیم:

ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران به معنای دادن اختیارات لازم به یک فقیه جامع الشرایط برای انجام وظایف دولت اسلامی ایران است. برهمین مبنا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به گونهای تدوین شده که همه ارکان اصلی نظام به نوعی مشروعیت خود را از ولی فقیه اخذ میکنند. قوای سهگانه نیز به صورت اخص مشمول این اصل گردیده است و به شیوهها و روشهای مختلف با رهبری مرتبط میگردند.

در اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی وظیفهی نظارت و ایجاد هماهنگی بین سه قوهی مجریه، مقننه، قضائیه برعهدهی رهبری قرار داده شده است.

در واقع در سیستم حکومتی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه از سیستمهای حکومت و تجارب دیگر کشورهای استفاده شده است، سعی گردیده تا با استناد به متون دینی و تمدن اسلامی ایرانی، ضعفها و نقایص آن نظریات مرتفع و بنایی با کمترین نقص و متناسب با فرهنگ اسلامی برپا گردد، برهمین اساس نظارت و تنظیم روابط سه قوه از مهمترین وظایف رهبری در قانون اساسی به شمار می آید.

با توجه به تأکید اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نظارت رهبری بر قوای سهگانه و همچنین تأکید بند هفتم اصل یکصد و دهم قانون اساسی بر لزوم حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سهگانه توسط رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول دیگری نحوهی ایفای نقش رهبری در قوای مجریه، قضائیه و مقننه را به صورت دقیق مشخص کرده است که برمبنای آن عملکرد هریک از قوای سهگانه مشروعیت مییابد. این نظارت و ولایت در برخی مواقع بی واسطه و گاه به صورت غیرمستقیم و باواسطه میباشد.

این اثر در دوبخش کلی و هفت فصل تنظیم گردیده است که در شمارگان 1000 نسخه و 240صفحه روانه بازار نشر شده است.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها