مروری بر زندگی و مبارزات شهید اندرزگو؛

شهیدی که جان خود را در راه مبارزه با مزدوران غرب فدا کرد

شهید اندرزگو برنامه‌ریزی منسجمی جهت اجرای نقشه ترور محمدرضا شاه داشت؛ اما پیش از اقدام عملی دستگیر شد. وی پیش از اینکه ماموران ساواک به او نزدیک شوند، شماره تلفن مبارزان انقلابی را در دهانش گذاشت و جوید.
کد خبر: ۳۰۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ - 01September 2018

۱۴ سال مخفیانه زندگی کرد/ پیش از دستگیری اطلاعات مبارزان را جویدگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: مجاهد شهید سید علی اندرزگو (معروف به شیخ عباس تهرانی) مبارز پاکباخته‌ای که در سیاه‌ترین و تاریک‌ترین ایامی که سایه شوم استبداد و استعمار بر سراسر کشور حاکم بود، حرکتش را آغاز کرد. وی مبارزه‌اش را از زمانی که در بازار آهنگران به اتفاق برادرش در یک مغازه تجاری کار می‌کرد، با افشاگری فجایع و مظالم رژیم سرسپرده‌ی ستم‌شاهی شروع کرد و از زمان مبارزات شهید نواب صفوی تا قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ همراه توده‌های مردمی به مبارزه می‌پرداخت. شهید اندرزگو پس از آشنایی با شهید عراقی، عضو سازمان موتلفه اسلامی شد و مبارزات خود را در آن سازمان متمرکز کرد.

وی جهاد مسلحانه را با شرکت در اعدام حسنعلی منصور عامل قرارداد ننگین کاپیتولاسیون آغاز کرد. مجاهد شهید یکی از عاملان و طراحان اعدام انقلابی منصور بود و جزء افرادی که مسوولیت ترور را بر عهده داشتند، او نیز موظف بود، پس از آنکه ماشین حسنعلی منصور وارد میدان بهارستان شد سرعت ماشین او را کم کند، تا شهید محمد بخارائی بتواند به راحتی مهره پلید استعمار را هدف قرار دهد. در ضمن مسوولیت داشت که چنانچه گلوله محمد بخارایی به هدف اصابت نکرد، خود، منصور را بکشد.

شهید سید علی اندرزگو با نقشه قبلی ماشین حسنعلی منصور را نزدیک مجلس شورای ملی (واقع در میدان بهارستان) متوقف کرد و باعث شد که منصور نزدیک مجلس از ماشین پیاده شود، در همان حال شهید بخارایی به طرفش نشانه رفت، که گلوله به گلوی منصور اصابت کرد. لکن شهید اندرزگو برای اطمینان بیشتر، مغز منصور را هدف قرار داد و بدین وسیله منصور عامل قرارداد ننگین کاپیتولاسیون را به سزای عملش رساند.

پس از این ماجرا شهید سید علی اندرزگو متواری شد. رژیم دست‌نشانده پهلوی در دادگاهی که برای عاملین ترور تشکیل داده بود، وی را غیاباً به اعدام محکوم کرد؛ ولی اندرزگو بعد از ترور مخفی شد و طی ۱۴ سال که زندگی مخفی داشت، عظیم‌ترین حماسه‌ها را آفرید.

وی در طی این مدت اسامی مستعار مختلفی همچون ابوالحسن نحوی و دکتر حسینی را برگزید. تمام دوستان شهید اندرزگو در این مدت دستگیر شدند، اما ساواک نتوانست نشانی از شهید اندرزگو پیدا کند.

شهید اندرزگو در دورانی که زندگی مخفی داشت، همسر و فرزندش را با خود منتقل می‌کرد تا ساواک از خانواده اش به عنوان یک اهرم استفاده نکند.

شهید اندرزگو با نام مستعار به مشهد مقدس رفت و در آجا با حجت الاسلام والمسلمین واعظ طبسی دیدار کرد. شهید اندرزگو با کمک وی توانست با همسرش به طور پنهانی به افغانستان فرار کرد. وی یک ماه بعد مجدد به کشور بازگشت و تصمیم گرفت تا محمدرضا شاه را در کاخ خود ترور کند. وی برنامه‌ریزی منسجمی هم جهت اجرای این امر انجام داد، اما قبل از عملی کردن آن، به دام ماموران ساواک افتاد.

اندرزگو پیش از اینکه ماموران ساواک به او نزدیک شوند، شماره تلفن مبارزان انقلابی را در دهانش گذاشت و جوید.

سیدعلی اندرزگو، در ۱۹ ماه مبارک رمضان مصادف با دوم شهریور ۱۳۵۷ به دست ماموران رژیم ستمشاهی به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها