افشار در نشست با خبرنگاران:

تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است/ افزایش 12 درصدی کشفیات مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش تولید مواد مخدر در جهان و به خصوص افغانستان خبر داد.
کد خبر: ۳۰۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ - 26August 2018

تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «پرویز افشار» سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: گزارش اخیر سازمان ملل حکایت از آن دارد که تولید موادمخدر در دنیا رو به ازدیاد است.

وی افزود: پیش‌بینی شده است تولید موادمخدر در کشور افغانستان به بیش از 9 هزار تُن برسد که این رقم بسیار نگران‌کننده است.

افشار خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 700 نوع ماده مخدر در جهان شناسایی شد که همچنان در حال افزایش است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: طبق گزارش‌های واصله، تولید گل و ماری‌جوآنا در افغانستان افزایش یافته است.

افشار با بیان اینکه پس از مطالبه‌گری مقام معظم رهبری عزم و اراده همگانی برای پیشگیری از اعتیاد در کشور به وجود آمد، گفت: دستگاه‌های اجرایی با مطالبه‌گری مقام معظم رهبری پای کار آمدند تا مهمترین اقدامات را در حوزه پیشگیری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی مدارس کشور فعالیت‌هایی در راستای مبارزه با مواد مخدر انجام شده است که می‌توان به توزیع 380 هزار درس‌نامه در بین معلمین اشاره کرد.

افشار در خصوص آمار کشفیات مواد مخدر در سال 97 هم گفت: در 5 ماه نخست امسال بیش از 370 تُن موادمخدر کشف شد شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد افزایش 12 درصدی هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیشترین حجم مواد مخدر در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران، یزد، خراسان رضوی، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان کشف شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 23 درصد از مواد مخدر در استان سیستان و بلوچستان کشف شده است.

وی در ادامه بابیان اینکه سه استان مرزی سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارند، گفت: بیش از 49 درصد از مواد مخدر ‌در این سه استان کشف شده است.

افشار در ادامه اظهار داشت: در زمینه کشفیات، هروریین با 17 درصد، مرفین با 58 درصد و تریاک با سه درصد بیشترین آمار افزایش کشفیات را داشته اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با افزایش قیمت شیشه می‌توان گفت تولید آن در کشور به صفر رسیده است و از 26 درصد مصرف در سال 90، امروز به کمتر از هشت درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل 16 درصد کاهش درگیری با گروه‌های مسلح و قاچاقچیان داشتیم، گفت: علی رغم کاهش عملیات متاسفانه افزایش تعداد شهدا را داشته‌ایم که در چهار ماهه نخست امسال پنج تن در راه مبارزه با مواد مخدر شهید شده اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر اینکه علی رغم کاهش ماموریت‌ها با افزایش تعداد شهدا مواجه بوده‌ایم، آیا می توان گفت این به دلیل پیوند گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر است، تصریح کرد: در طول 2 سال گذشته ارتباط قاچاقچیان و گروه‌های تروریستی را شاهد هستیم و در 2 کار اطلاعاتی در سیستان و بلوچستان علاوه بر کشف مواد مخدر کشفیات سلاح هم داشته ایم که این موضوع نشان از پیوند این 2 گروه را دارد.

وی با هشدار به کشورهای منطقه ادامه داد: با وجود شکست داعش در سوریه و انتقال آن به افغانستان با حمایت کشورهای بزرگ، باید به پیوند داعش به قاچاقچیان مواد مخدر توجه خاصی داشت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود 30 درصد از معتادین جهان را زنان تشکیل می‌دهد، گفت: این آمار در کشور ما هشت درصد است.

افشار در خصوص برنامه‌های پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال گذشته در 300 دانشگاه کانون همیاران سلامت راه اندازی شد که با این اتفاق خوشبختانه مصرف «گل» در بین دانشجویان کاهش یافت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیشترین مصرف مواد مخدر در بین جامعه کارگری است، گفت: با اجرای طرح «کاج» در سازمان‌ها و کارگاه‌های صنعتی، خوشبختانه توانستیم جلوی رشد مصرف مواد مخدر را بگیریم و در حال حاضر به دنبال درمان معتادین هستیم.

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2 هزار و 410 سمن با ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری دارند و در سال گذشته 800 طرح مربوط به 600 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر حمایت شد.

افشار در خصوص معتادین بهبودیافته افزود: سال گذشته با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از 40 هزار معتاد بهبودیافته با توجه به نوع مهارتی که داشتند، آموزش دیدند.

وی با اشاره به اشتغال بهبودیافتگان گفت: در سال جدید 163 طرح جدید اشتغال به ستاد اضافه شد که پس از تامین اعتبار برای هزار و 500 نفر اشتغال زایی خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها