چرا بمب‌های آمریکایی شهروندان یمنی را قتل‌عام می‌کند؟

آمریکا با تامین تسلیحات و حمایت از ائتلاف سعودی جنگی بزرگ در یمن به راه انداخته و در جنایات سعودی‌ها شریک است.
کد خبر: ۳۰۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰ - 30August 2018

چرا بمب های آمریکایی شهروندان یمنی را قتل عام می کند؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روزنامه نیویورک تایمز در سر مقاله خود نوشت: فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش آمریکا در خاورمیانه در مصاحبه هفته گذشته خود درباره حملات هوایی بی رحمانه و مرگبار عربستان در یمن ابراز نگرانی کرد. این اظهارات او گرچه قابل تحسین بود ولی در برابر جنایتی که در حال صورت گرفتن است، بسیار ملایم بود. این اظهارات باید وحشتناک تر می بود - و به دلیل همکاری آمریکا در آنچه در گزارش جدید سازمان ملل متحد به عنوان «قتل عام جنایی» از آن یاد شده، موجب شرم زدگی آمریکایی ها می شد.

عربستان سعودی و متحدان سنی اش از بیش از سه سال پیش در حال بمباران یمن هستند. با ادامه درگیری ها، حوثی ها هم به خشونت متهم شده اند، اما گروه های مرتبط با سازمان ملل متحد و گروه های حقوق بشری می گویند این جنگ هوایی عربستان سعودی است که در اصل بیشترین تاثیر را بر تبدیل شدن یمن به یک کشور فقیرنشین و سوق دادن این کشور به سمت کابوس انسانی و یک قتلگاه بی قید و شرط داشته است.

بارها و بارها، حملات هوایی تحت سرکردگی عربستان اهداف غیر نظامی را هدف قرار داده اند و بی گناهان بی شماری را قتل عام کرده است. سازمان ملل متحد جمعه گذشته تأکید کرد که این ائتلاف پس از فرار از منطقه جنگی، دستکم 22 کودک و چهار زن را کشت. دو هفته پیش از آن، در 9 اوت حملات هوایی ائتلاف به اتوبوس مدرسه ده ها کودک را کشت. تعداد بی شماری از غیرنظامیان در بمباران بازارها، مراسم عروسی، مراسم تشییع جنازه - بیش از 6500 نفر در آمار رسمی، اما قطعا رقم بسیار بالاتری - کشته شده اند. میلیون ها غیرنظامی نیز از کمبود مواد غذایی و خدمات پزشکی رنج می برند.

این وحشتناک است و شرم آور است که بمبی که اتوبوس مدرسه و مسافران جوانش را نابود کرد، آمریکایی بود. طبق گزارش سی ان ان، این یک بمب لیزری 500 پوندی همانند بمبی که در اکتبر 2016 155 تن را در مراسم ختم قتل عام کرد، بود که بر اساس قرارداد تسلیحاتی که با آمریکا منعقد شده بود، به عربستان فروخته شده بود. پس از آن بود که «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت فروش فناوری نظامی نقطه زن به عربستان سعودی را ممنوع کرد. این ممنوعیت در مارس 2017 توسط دولت ترامپ لغو شد.

گزارش هفته گذشته سازمان دیده بان حقوق بشر بر روی تحقیقات «ناخوشایند و ناکافی» که توسط مکانیسم خود ائتلاف صورت گرفته بود، تمرکز داشت: آنها اغلب به پنهانکاری آنچه جنایات جنگی احتمالی هستند، می پردازند. دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: «بسیاری از نقض قوانین جنگی که توسط نیروهای ائتلاف انجام می شود، شواهدی از جنایات جنگی را نشان می دهد. با این حال، پادشاه سلمان عربستان سعودی در ماه ژوئیه عذر خواهی رسمی از همه پرسنل نظامی درگیر در عملیات یمن را صادر کرد.

این گزارش همچنین ادعاهای آمریکا را در خصوص اینکه پشتیبانی عملیاتی، لجستیکی و اطلاعاتی ای را برای ائتلاف فراهم می کند تا ائتلاف به شیوه های «ارتقاء یافته» اهداف را بمباران کند، رد می کند. در واقع، در این گزارش آمده است که آمریکا، انگلیس و فرانسه، که همه آنها به عربستان سعودی تسلیحات می فروشند، خطر پیچیدگی در حملات غیرقانونی ر ا افزایش می دهند.

در چنین شرایطی تعجب آور است که فرماندهان نظامی آمریکا به طور فزاینده ای خسته شده اند. ژنرال «جفری هریگیان» فرمانده ارشد آمریکایی در خاورمیانه در مصاحبه تلفنی با نیویورک تایمز در خصوص افزایش آمار کشته های غیرنظامی در جنگ یمن ابراز نگرانی کرد.

این شدیدترین انتقاد از سوی مقامات ارشد آمریکایی است. اما کلمات کافی نیستند و وقت آن رسیده است که آمریکا و متحدان غربی اش فروش سلاح و یا کمک های نظامی به عربستان سعودی را متوقف کنند.

این وحشت در یمن هر بحثی درباره اینکه چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ را غیرضروری کرده و مشخص شده که تنها راه حل، مذاکره برای دستیابی به یک توافقنامه صلح است که می تواند به کشتارها پایان دهد. به نظر می رسد تا زمانی که بمب های بیشتری می تواند فروخته شود، عربستان سعودی و متحدان آن کمتر در خصوص کشتار کودکان ابراز ندامت و شرمساری کنند؛ بنابراین لازم است میانجی ها خواستار توقف این روند شوند.

ترامپ بعید است به عربستان خرده بگیرد اما افسران نظامی شروع به انتقاد کرده اند و کنگره هم شروع به عمل کرده است. لایحه سیاست های دفاعی آمریکا شامل مقررات دو جانبه ای است که به صدور گواهی تایید «مایک پومپئو» نیاز دارد که نشان دهد ائتلاف گام های لازم را برای جلوگیری از مرگ و میر غیرنظامیان برمی دارد. حرکت بعدی باید قطع کمک نظامی به عربستان سعودی تا زمانی باشد که این کشور آماده باشد در مورد پایان تجاوز به یمن گفت و گو کند.

منبع: جماران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار