سخنگوی هیئت دولت در نشست خبری:

نیروهای مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی صیانت خوبی از مرزهایمان دارند/ ایران از امن ترین کشورهای منطقه است

نوبخت در خصوص مرزهای کشور و افزایش عملیات‌های تروریستی، گفت: نیروهای مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی ما صیانت خوبی از مرزهایمان دارند و جمهوری اسلامی ایران از امن‌ترین کشورهای منطقه به حساب می‌آید.
کد خبر: ۳۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷ - 15October 2014

نیروهای مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی صیانت خوبی از مرزهایمان دارند/ ایران از امن ترین کشورهای منطقه است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود که به همراه ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی حضور یافته بود با تاکید بر ضرورت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد به ویژه برای کسانی که ازدواج می کنند و از وام مسکن استفاده نکرده اند، اظهار داشت: این وام برای این افراد در نظر گرفته شده است و سقف وام بالا رفته و ارزان شده است و ما به التفاوت آن را خود دولت باید تامین کند.

سخنگوی دولت افزود: مجموعه اقدامات دولت برای ساخت و سازهای مسکن به فضای اقتصادی کشور کمک می کند تا دولت سیاست خروج از رکود را با سرعت بیشتری دنبال کند.

نوبخت یادآور شد: پیش بینی برای اجرای این مصوبه هیات وزیران بدین شکل است که به مدت 6 سال ، هر سال 300 هزار مورد و جمعا یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث شود.

وی گفت که احداث این واحدهای مسکونی برای زوج های جوان، افراد کم درآمد و زنان بی سرپرست با اولویت خواهد بود.

سخنگوی هیئت دولت خاطرنشان کرد: این مصوبه هیات وزیران در راستای قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

نوبخت خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد اعلام شده برای کسانی که قصد بازسازی بافتهای فرسوده دارند مبلغی را برای وام اختصاص دادهایم که در کلانشهرها تا 20 میلیون شهرهای بالای 200 هزار جمعیت 15 میلیون تومان و سایر شهرها 10 میلیون تومان در نظر گرفته میشود.

وی افزود: به مدت 5 تا 6 سال هرساله 300هزار مورد و جمعا 1800 واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث میشود. مجموعه اقدامات دولت در جهت ساخت و سازهای مسکن به فضای اقتصادی کشور کمک میکند تا دولت سیاست خروج از رکود را با سرعت بیشتری دنبال کند.

سخنگوی هیئت دولت تصویب لایحه استملاک و اجاره اتباع خارجی در کشور را از دیگر مصوبات امروز دولت عنوان کرد و گفت: این مصوبه آماده ارسال به مجلس شد. با این کار میخواهیم امکان حضور سرمایهگذاران خارجی را در کشور فراهم کنیم.

نوبخت از اختصاص مبلغ 55 میلیارد تومان در خصوص محیط زیست برای مقابله با پدیده گرد و غبار و خشکسالی و احیای دریاچهها خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ابهامات بوجود آمده در خصوص آلوده بودن بنزینهای تولید داخل، با یادآوری توضیحات خود در جلسه گذشته هیئت دولت به خبرنگاران گفت: در جلسه گذشته از سوی دو رسانه نسیم و دانشجو دو سوال در خصوص گزارش کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر آلوده بودن بنزینهای یورو 4 یا همان بنزینهای وارداتی سوال شد که من پاسخ دادم این بنزینها آلوده نیست که اگر بود جلوی توزیع آن را میگرفتیم. پس توضیح من در رابطه با آلودگی بنزینهای پتروشیمی نبود و من آلودگی بنزینهای یورو 4 را نفی کردم.

سخنگوی هیئت دولت با انتقاد از انتشار این خبر کذب در یکی از رسانههای مطرح کشور، گفت: حال ما هر چقدر که توضیح دادیم این خبر اشتباه است، آنها مصر بر همان خبر غلط بودند و امیدواریم در این جلسه اطلاع رسانی درستی در خصوص آن صورت گیرد.

نوبخت تصریح کرد: در جلسه آینده از سرکار خانم دکتر ابتکار و مهندس زنگنه دعوت خواهیم کرد تا جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه دهند. اما قطع یقین دولت تا رفع آلودگی بنزینهای پتروشیمی اجازه توزیع آن را نخواهد داد.

وی  در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سوالی در خصوص ناامن شدن مرزهای کشور و افزایش عملیاتهای تروریستی، گفت: نیروهای مسلح و دستگاههای اطلاعاتی ما صیانت خوبی از مرزهایمان دارند و جمهوری اسلامی ایران از امنترین کشورهای منطقه به حساب میآید.

سخنگوی هیئت دولت همچنین از افزایش تسهیلات در 5 ماهه اول سال نسبت به 5 ماهه سال 92 خبر داد و گفت: تسهیلات در 5 ماهه اول سال نسبت به 5 ماهه اول در سال 92، 40 درصد افزایش پیدا کرده و 160 هزار میلیارد تومان دادهایم که بیش از 59 درصد این تسهیلات به شکل سرمایه در گردش بوده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره مصوبه مجلس در خصوص حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: در این زمینه آقای انصاری توضیحات لازم را داده و مخالفت خود را با بخشهایی از این طرح اعلام کردهاند و اینکه بار مالی دارد یا خیر در آن گزارش بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام در کشور گفت: کاهش نرخ تورم به معنای کاهش اقلام نیست. بنده میتوانم قیمت 21 قلم کالا را عرض کنم که درصد افزایش آنها در همین شهریورماه نسبت به شهریورماه سال 91 به مراتب پایینتر بوده است. ما در آن دوران شاهد افزایش 80 درصدی برخی اقلام بودهایم. در صورتی افزایش اقلام نخواهیم داشت که تورم صفر درصد باشد و حتی اگر تورم 2 درصدی هم داشته باشیم افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی هیئت دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مباحث مرتبط با اختلافات بوجود آمده با طرفهای مذاکره کننده هستهای اظهار داشت: بله؛ ما با طرفهایمان اختلافات جدی داریم در خیلی از  بخشها به توافق رسیدهایم و در برخی جزئیات نیز اختلافاتی داریم. امیدواریم طرفهای مقابلمان منطق روشن و مستقل جمهوری اسلامی ایران را درک کنند تا راه برای رسیدن به یک توافق هموار شود که امیدواریم به این هدف دست یابیم.

نوبخت به موضوع کاهش تورم در کشور اشاره کرد و گفت: پیشبینی ما تا پایان سال 25 درصد بوده است، اما الان یعنی در شهریورماه این رقم به 20.6 رسیده که آن را صندوق بینالمللی پول و سایر مراجع تایید کردهاند و پیشبینی کردهاند که تا پایان سال تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید.

وی در خصوص فروش پایاننامه در برخی از دانشگاههای کشور نیز گفت: قطعا وزارت علوم و سایر دستگاههای بازرسی این موضوع را بررسی خواهند کرد.

سخنگوی هیئت دولت در خصوص اقدامات دیپلماتیک کشور با کشورهای همسایه در جهت کاهش اقدامات تروریستی در کشور اظهار داشت: متاسفانه هر از چندگاهی به دلیل عدم کنترل کافی کشورهای همسایه برخی اشرار و قاچاقچیان وارد کشور میشوند و به تناسب آن اقدامات تخریبی را انجام میدهند که قطعا در این زمینه دستگاههای اطلاعاتی و نیروهای امنیتی برخوردهای لازم را خواهند داشت. ما از کشور پاکستان انتظار کنترل بر مرزهایشان را داریم و تذکراتی را نیز دادهایم.

نوبخت در خصوص تغییر مدیریت شرکتهای مرتبط با سهام عدالت نیز گفت: قطعا مدیریت آنها باید تغییر کند چرا که این شرکتها متعلق به اقشار خاصی است و حرکت آن باید در جهت افزایش بهرهوریها باشد.

وی  در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر منابع درآمدی دولت، اظهار داشت: اینکه سقوط قیمت نفت منجر به کاهش منابع درآمدی ما خواهد بود، در صورت استمرار آن شکی در آن نیست.  البته آخرین آمار ما از فروش نفت در بازارهای جهانی متوسط عملکرد آنها حدود 104 دلار بوده است، اما معمولا با چند ماه وقفه آثار اقتصادی کاهش یا افزایش قیمت در بودجه خود را نشان میدهد.

سخنگوی هیئت دولت با بیان این که  این احتمال وجود دارد که در چند ماه آینده در صورت ادامه وضعیت شاهد عدم تحقق منابع در بودجه باشیم و مناسبترین راه برای ما کاهش هزینهها خواهد بود، گفت: یعنی تناسبی بین هزینهها و درآمدها به وجود آید.

نوبخت در خصوص اضافه کردن متممی به بودجه 93، گفت: متمم برای وقتی است که بخواهیم بودجه را افزایش دهیم و با توجه به وضعیت حاضر حتی ممکن است سقف بودجه را کاهش دهیم البته این قطعی نیست هر وقت محاسبات ما با توجه به واقعیتها کامل شد، گزارش خواهیم داد.

وی در خصوص پیشنهاد رئیسجمهور مبنی بر دایر کردن دانشگاهی با زبان خارجی گفت: همانگونه که رئیسجمهور این موضوع را فرمودند دستگاههای ذیربط از جمله وزارت علوم آن را پیگیری و راههای اجرایی آن را مهیا خواهند کرد.

سخنگوی هیئت دولت در خصوص عملکرد فرهنگی دولت، اظهار داشت: به هر حال نهادها و دستگاههای غیردولتی نیز از بودجه فرهنگ استفاده میکنند و بخش قابل توجهی از اعتبارات ما به نهادها و بخشهای غیردولتی داده میشود و بیشترین منابع از فرهنگ را دستگاههای غیردولتی دارند.

نوبخت با تاکید بر این که قطعا از آنها گزارش عملکرد خواهیم داشت، گفت: با توجه به دغدغههای رهبری و برخی از بزرگان که حاکی از آن است که وضعیت فرهنگی مقبول و مطلوب نیست و ما از این دستگاههای غیردولتی گزارش خواهیم خواست و آنها نیز باید جواب و گزارش عملکرد خود را بدهند که اگر ندهند معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور بر خود فرض میداند که از آنها پاسخ بگیرد که اگر عملکرد مناسبی داشته باشند در بودجه 94 نیز کمک بیشتری به آنها خواهیم کرد در غیر این صورت ما این اعتبارات را از آنها گرفته و به سایر نهادهای فرهنگی خواهیم داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار