بخش دوم/ حجت الاسلام لکزایی در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد؛

سردار حبیب یک تنه کار‌های نیمه کاره نهاد‌های دیگر را انجام می داد

برادر شهید لکزایی گفت: حبیب در دوران حیاتش برای افزایش سطح فرهنگ و محرومیت زدایی در سطح استان بسیار تلاش کرد. برخی فعالیت‌های پس از شهادتش عملی شد.
کد خبر: ۳۱۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ - 24November 2018

خدمات فرهنگی شهید لکزایی پس از شهادت/ امنیت مرز‌ها با سرمایه‌گذاری بر سطح فرهنگ استانگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: سردار شهید حبیب لکزایی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب شرق کشور و جانشین سپاه سلمان بود. وی از جمله افرادی بود که باعث ایجاد وحدت در میان مردم شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان شد. این شهید بزرگوار در فرمانبرداری از دستورات مقام معظم رهبری در تحکیم وحدت و امنیت شاخص بود. به مناسبت هفته وحدت خبرنگار ما به گفت‌وگو با حجت الاسلام نجف لکزایی برادر این شهید بزرگوار نشست. در بخش نخست این گفت‌وگو به فعالیت‌های انقلابی پدر و برادر شهیدش پرداخت. در ادامه بخش پایانی این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع پرس: فعالیت‌های فرهنگی شهید لکزایی در سیستان و بلوچستان به چه صورت بود؟

حجت الاسلام لکزایی: محرومیت در سیستان و بلوچستان تاریخی است، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حرکت‌های جهادسازندگی و نهاد‌های دیگر شرایط بهتر شد، اما همچنان خلا‌های زیادی دیده می‌شد. مردم سیستان در زمان‌های گذشته کشاورز یا صیاد بودند. پیش از این باد‌های معروف به «گاوکش» به مدت ۱۲۰ روز در این استان به وزش درمی‌آمد، اما امروز به حداقل ۲۴۰ روز رسیده است. با خشک شدن دریاچه هامون، مردم این استان اکثرا بیکار شدند. سطح زندگی اکثر مردم به حدی پایین است که سخن گفتن از سینما و بیمارستان در این استان خنده دار است، زیرا چنین امکاناتی تجملاتی دیده می‌شود.

شهید حبیب لکزایی با وجود چنین مشکلاتی یک تنه کار‌های نیمه کاره تمام نهاد‌ها را انجام داد. یکی از محور‌های اصلی کاری وی، شهدا بود. حبیب بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه عطر شهادت را در جامعه پخش کنید، وی فعالیت‌های فرهنگی‌اش را گسترش داد.

در یک سال، روز عاشورا گروه‌های سینه زنی به گلزار شهدا می‌روند. برادرم مشاهده می‌کند که عزاداران بر روی ریگ‌ها عزاداری می‌کنند و ظهر پیش از نماز برمی‌گردند. حبیب بزرگان گروه‌های سینه‌زنی را صدا می‌زند و می‌گوید «وقت اذان است چرا همه می‌روند؟ چرا برای اقامه نماز نمی‌مانند؟» آن‌ها پاسخ می‌دهند «وضعیت نامناسبی است. مکانی برای وضو و اقامه نماز این جمعیت نیست.» شهید لکزایی می‌گوید بیاید از امروز برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم تا چنین اتفاقی مجدد رخ ندهد.

از همان جا هسته اولیه احداث مرکز فرهنگی گلزار شهدا تحت عنوان حضرت رسول اکرم (ص) ایجاد و هیات امنای آن مشخص شد. سال بعد سرویس بهداشتی، آسفالت و جایگاهی برای برگزاری مراسم نوحه خوانی احداث شده بود. در نهایت این مرکز فرهنگی با یک هیات امنای ۱۱۴ نفری احداث شد. هر یک از هیات امنا یک جانشین انتخاب کردند و تعداد به ۳۱۳ نفر رسیدند. کار‌ها بسیار کوچک تعریف شده بود، تا تمام هیات امنا بتوانند همکاری کنند حتی برای کبوتر‌های گلزار شهدا هم یک مسئولیت انتخاب شد.

دفاع پرس: فعالیت‌های دیگری هم داشتند؟

حجت الاسلام لکزایی: بیکار در منطقه زیاد بود. شهید معتقد بود که باید به این جوانان مهارت آموخت. از این رو سیستم کامپیوتر و چرخ خیاطی تهیه کرد و کلاس‌های آموزشی را برایشان ترتیب داد. آن زمان فنی و حرفه‌ای در این استان فعال نبود.

از سوی دیگر یک نفر بانی ایجاد سالن ورزشی در مرکز فرهنگی گلزار شهدای رسول اکرم (ص) شد. در این راستا تیم ورزشی ایجاد تشکیل شد که هنوز هم مشغول به فعالیت است. این مرکز فرهنگی امروز کانون تمام برنامه‌ها شده است تا آنجایی که تودیع و معارفه‌ها نیز در اینجا انجام می‌شود. در کنار این مرکز فرهنگی، یک حسینیه، مسجد، سرویس بهداشتی و غصال‌خانه تاسیس شد.

حدود ۲ هزار رزمنده در سیستان و بلوچستان و ۱۷۰ نفر در شهرستان نیمروز در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. از دیگر برنامه‌های فرهنگی شهید لک‌زایی برگزاری یادواره شهدا در پنج‌شنبه هر هفته است. با دانشگاه‌ها و مدارس هماهنگ کرده بود تا به نوبت علاقمندان در این مراسم حضور یابند. قانون این مراسم هم اینگونه بود که اگر حتی یک نفر هم در مراسم حضور می‌یافت، باید یادواره هر هفته برگزار می‌شد. امروز این برنامه همچنان با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود تا آنجایی که در پنج شنبه پایانی مهر ماه که هر سال برای شهید لکزایی و دیگر شهدا بزرگداشتی برگزار می‌شود، فضایی برای نشستن نبود.

افطار ماه مبارک رمضان، پخت حلیم در روز عاشورا، برگزاری مراسم سالانه بزرگداشت شهدا در پنج شنبه پایانی سال، نام بردن شهدای هر هفته در نماز جمعه و نصب تصویر و زندگی‌نامه شهدا در ورودی ادارات را می‌توان از جمله دیگر برنامه‌های فرهنگی شهید در دوران حیاتش دانست. شهید لکزایی پیش از شهادتش برنامه‌هایی را در دستور کار داشت که بعد از شهادتش با همکاری برخی دوستان عملی شد.

بعد از شهادت برادرم به جهت مشکلات مالی گاهی پیش می‌آمد که نمی‌توانستیم برنامه‌ای را برگزار کنیم، اما ناگهان در لحظه آخر یک نفر می‌آمد و می‌گفت که من این کار را انجام می‌دهم.

دفاع پرس: چطور شد که کتاب «حبیب دل‌ها» به جلد هفتم رسید؟

حجت الاسلام لکزایی: به مناسبت چهلمین روز از شهادت حبیب، در نظر داشتیم که بروشوری از زندگی‌نامه شهید را تهیه و در مراسم وی پخش کنیم. پس از جمع آوری اطلاعات دریافتیم که این مطالب در حد انتشار کتاب است. اولین کتاب زندگی نامه شهید را به نام «حبیب دل‌ها» منتشر شد، اما باز هم اطلاعات بود. امروز این کتاب به هفتمین جلد رسیده است.

شهید لکزایی در دوران حیات خودش تصمیم داشت کتابی به نام «افلاکیان سیستان» را در هفت جلد به چاپ برساند. در هر یک از این جلد‌ها بنا بود شهدا را معرفی کند. این امر در دوران حیاتش صورت نگرفت. پس از شهادتش، جلد اول کتاب «افلاکیان سیستان» از سوی موسسه «عرشیان کویر تاسوکی» منتشر شد.

دفاع پرس: شهید چطور امنیت‌های مرز‌ها را فراهم می‌کردند؟

حجت الاسلام لکزایی: این شهید بزرگوار نحوه تامین امنیت استان را در قالب کتابی به نام «بسیج و امنیت ملی» نوشتند. وی یک نگاه فرهنگی به موضوع امنیت مرز‌ها داشت. شهید معتقد بود که باید برای امنیت کشور در بخش فرهنگی کار کنیم تا اگر یک بیگانه‌ای به یک جوان پیشنهاد پول زیادی را داد، آن فرد از نظر فرهنگی آنقدر قوی باشد که بخاطر پول کشور خودش را نفروشد. اگر فرهنگ ما درست باشد، هزینه بودجه برای امنیت کشور می‌تواند مثمرثمر باشد. سیستان و بلوچستان به لحاظ حجم بودجه‌ای که جمهوری اسلامی به بخش امنیت اختصاص داده است، هرگز کمبودی نداشت، اما اشکال در نحوه هزینه کردن بودجه است. در حقیقت تربیت یک نسل جوان خوب که آینده ساز است بدون فرهنگ امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار