دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آیا استیضاح تنها راه حل کارآمد برای برون رفت از بحران کشور است؟!

برخی از نماینگان مجلس شورای اسلامی موضوع استیضاح رئیس مجلس و وزیر امور خارجه را مطرح کردند که به نظر می‌رسد فضای عمومی کشور آن را زیاد جدی نمی‌گیرند و اظهارات طراحان استیضاح نیز نشان می‌دهد که چندان امیدی به نتیجه بخش بودن آن نیست.
کد خبر: ۳۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ - 02December 2018

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس، هفته گذشته خبر طرح استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در خروجی رسانه ها قرار گرفت.

ارجاع دو لایحه پالرمو و پولشویی به مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون بررسی مجدد در صحن علنی مجلس علت اصلی استیضاح لاریجانی و اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی ایران نیز محور اصلی استیضاح ظریف بود.

در هفته گذشته برخی از نماینگان مجلس شورای اسلامی موضوع استیضاح وزیر امور خارجه را مطرح کردند که به نظر می‌رسد فضای عمومی کشور آن را زیاد جدی نمی‌گیرند و اظهارات طراحان استیضاح نیز نشان می دهد که چندان امیدی به نتیجه بخش بودن آن نیست.

این اخبار سوالی در اذهان عمومی جامعه ایجاد می‌کند که هدف از این تلاشها برای درگیر کردن دولت و مجلس به مسائل حاشیه‌ای و ایجاد تشویش در افکار عمومی چیست؟ در شرایط حساس کنونی که جنگ دیپلماتیک، اقتصادی و روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران با محوریت مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و ارتجاع منطقه در جریان است و دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن در اقداماتی گسترده به ناکارآمد کردن دیپلماسی فعال ایران مشغول هستند، تضعیف مدیران خط مقدم مواجهه با دشمنان، حرکتی ناسنجیده در روند پیچیده منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشور است.

با توجه به شرایط حال حاضر کشور و فشارهای ناشی از تحریم‌ها و موضوع رابطه مالی-بانکی که از سوی اروپا هنوز برقرار نشده است کشور و مسئولان آن نیازمند آرامش برای فعالیت هستند به خصوص مسئولان بین المللی باید در این زمینه آرامش بیشتری داشته باشند.

اقدامات اخیر نمایندگان مجلس در خصوص استیضاح‌های متعدد، منجر به تشویش افکار عمومی و تضعیف روابط بین‌الملل شده و بر بی‌ثباتی بیشتر اقتصاد کشور دامن می زند و تاثیر منفی این اقدام به مراتب بیشتر از منافعش است.

آیا استیضاح تنها راه حل کارآمد برای برون رفت از بحران کشور است؟

استیضاح در شرایط امروز کشور راه‌حل کارآمدی نیست و بیشتر به ضرر مردم است بنابراین وکلای ملت باید در راستای حفظ امنیت ملی فعالیت کنند، طیفی که موضوع استیضاح‌های متعدد را طرح کردند اکثریتشان FATF را به تصویب رساندند و به صورت ضمنی تایید کردند که در کشور فساد و پولشویی وجود دارد. پس به نظر می رسد طرح استیضاح منطق حقوقی، سیاسی و اقتصادی لازم را ندارد.

با نگاهی گذرا به وضعیت کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر وجود یک جنگ اقتصادی علیه ایران، اهمیت حضور یک فرد موفق و کارآزموده در راس دیپلماسی کشور را که به پشتوانه ملت و حمایت نظام در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ ایستادگی کرده و در عمل باعث عزت ایران در مجامع بین المللی شده است را دوچندان می‌کند و طبیعی است در چنین فضایی، هر گونه تلاش در جهت تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور اقدامی ناصواب و برخلاف مصالح و منافع ملی است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس، با اشاره به تشکیل جلسه کمیسیون متبوعش با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بررسی زوایای مسئله استیضاح ظریف اظهار داشت: وزیر امور خارجه با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی به سوالات اعضای این کمیسیون پاسخ داد و توانست نمایندگان را قانع کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما برای به ثمر نشستن برجام هزینه‌های فراوانی دادیم، گفت: در این برهه از زمان که آمریکایی‌ها از یک سو با ابزارهای اقتصادی به مصاف کشورمان آمده‌اند، مطرح شدن چنین بحث‌هایی بر خلاف وحدت و انسجام مسوولان است.

این نماینده خانه ملت با توجه به این نکته که اگر موضوع استیضاح ظریف در صحن مطرح شود، رای نخواهد آورد، گفت: استیضاح ظریف تنها می‌تواند فرصتی باشد تا وزیر خارجه به سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ دهد.

نوبندگانی در ادامه تصریح کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی با استیضاح ظریف مخالف‌اند، اما این مسئله را ارسال پیامی برای اروپا و آمریکا می‌دانند تا آنها نیز متوجه شوند که مجلس نمی‌تواند بیش از این در انتظار به ثمرنشستن دستاوردهای برجام باشد؛ لذا باید هرچه سریع‌تر تکلیف این توافق را مشخص کنند.

همچنین محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس، با اشاره به بحث و اظهارنظرهای مطرح شده در خصوص استیضاح محمدجواد ظریف، اظهار داشت: در چنین شرایطی که تیم دیپلماسی کشورمان برای محقق شدن اهداف برجام تلاش‌های فراوانی کرده و در این مسیر ثابت قدم بوده و هستند، مطرح شدن استیضاح وزیر امور خارجه به نظر شایسته نبود.

وی در ادامه با توجه به عملکرد ظریف در وزارت خارجه،‌ کارنامه او را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: نباید تلاش‌ها و اقدامات مثمرثمر ظریف را به فراموشی بسپاریم؛ لذا تصمیم‌گیری در چنین موردی باید فارغ از جناح‌بازی صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه‌ای به منظور بررسی استیضاح وزیر امور خارجه کشورمان در کمیسیون متبوعش در روز یکشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: در این جلسه که با حضور ظریف تشکیل می‌شود، قرار است در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر پولشویی در کشور بحث و تبادل‌نظر و بهترین تصمیم گرفته شود.

گزارش از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار