نویسنده و کارگردان تئاتر:

نباید نگران غیبت اسم و رسم‌دار‌ها در جشنواره تئاتر فجر باشیم

نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: برخلاف خیلی‌ها که معتقدند اگر اسم و رسم‌دار‌ها در جشنواره فجر نباشند، این جشنواره فروغ ندارد، من معتقدم خود جوانان می‌توانند کار‌های خیلی خوبی ارائه کنند.
کد خبر: ۳۳۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ - 29January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از فارس، مرتضی شاه کرم، نویسنده، بازیگر و کارگردان خرمشهری، نمایش «سانتی‌متر» را نیمه اول سال به صحنه تئاتر برد و در چند جشنواره نیز در بخش‌های مختلف برگزیده شد.

شاه‌کرم که بیشتر به نگارش نمایشنامه‌های دفاع مقدسی معروف شده، درباره حضور «سانتی‌متر» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گفت‌وگویی اظهار داشت: این نمایش قرار است در بخش مسابقه «ب» اجرا برود، منتها زمان و مکان دقیق اجرا مشخص نیست. قرار است به زودی جدول اجرا‌ها چاپ و به ما ارائه شود.

وی در ادامه افزود: هیچ تغییری در عوامل و مسائل محتوایی و فرم کار اجرا نشده است. ما هم از هفته گذشته تمرینات کار را روزی چهار ساعت آغاز کرده‌ایم.

شاه‌کرم درباره محتوای نمایش گفت: نمایش «سانتی‌متر» درباره یک خانواده پرجمعیت است که مجبور شدند در یک واحد ۳۵ متری زندگی کنند. دقیقا من زمانی که به تهران آمدم خانه‌ای خیلی کوچک اجاره کردم و بعد متوجه شدم که همسایه طبقه پایینی منزلمان خانواده پرجمعیتی هستند و برایم سوال بود که چه چیز باعث می‌شود این خانواده در یک واحد به این کوچکی زندگی کنند؛ بنابراین کم کم به نگارش این نمایشنامه روی آوردم.

وی با اشاره به اینکه در این کار چند وجه را بررسی کرده، گفت: انسان امروز دچار محدودیت‌های زیادی است. او این محدودیت‌ها و چارچوب‌های سخت و زندگی مکانیکی را می‌پذیرد و تن بدان می‌دهد. این کار از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. مسکن بحث کلیدی و مهم این نمایش و در نوع زندگی افراد و نوحه ارتباط اعضای خانواده با هم بسیار تعیین کننده است.

شاه‌کرم با بیان اینکه هر یک از اعضای خانواده براساس قصه خود در این نمایش حضور دارد، یادآور شد: این قصه‌ها یک جا جمع می‌شوند و فضای نمایش را تشکیل می‌دهند. حتی خود آپارتمان و لباس‌ها اینجا شخصیت و هویت دارد.

وی با تأکید بر شیوه اجرایی خاص کار گفت: فضا طوری است که کسی باید باشد و دیگری برود، یکی از صحنه خارج شود تا دیگری وارد شود، بنابراین کار دشواری اجرا در این نمایش است.

شاه‌کرم درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: من به اجرای «سانتی‌متر» و برگزیده شدن در فجر خیلی امیدوارم. به نظرم حضور حداکثری جوانان در فجر امسال خیلی مهم است. برخی دوستان اعتقاد دارند که، چون امسال افراد رسم و رسم دار کمتری در جشنواره حضور دارند، جشنواره خوبی نمی‌شود، اما من به چنین چیزی معتقد نیستم. به نظرم اصلا مشخص نمی‌کند و جوانان هم می‌توانند کار‌های خیلی خوب ارائه کنند.

وی آخرین کار نمایشی خود را آخر امسال اجرای نمایش کوروش زارعی در کرمان به شمار آورد و گفت: نمایش «ماهی کویری» که قرار است آخر سال در کرمان اجرا شود، به نویسندگی من است. بعد از آن هم در تهران اجرا می‌شود. این آخرین کار امسال است و برای سال آتی نیز برنامه‌های جدیدی داریم که امیدوارم به نتیجه برسد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار